Stop productie dry containers bij Maersk kost tweeduizend jobs

Maersk zet een punt achter de productie van dry containers. Maersk Container Industry zal voortaan focussen op reeferlaadkisten. De beslissing vertaalt zich in de sluiting van de eigen fabriek van MCI in het Chinese Dongguan.

In Dongguan, in het zuidoosten van China, heeft MCI 2.240 mensen op de loonlijst staan. De fabriek kan op jaarbasis tot 100.000 klassieke 40’ containers bouwen, maar ze ligt sinds begin december stil. Maersk trekt daar nu definitief de stekker uit.

Maersk beroept zich op de zeer hevige concurrentie op de markt voor dry boxes om die beslissing te rechtvaardigen. De herstructurering zal geen impact hebben op de andere Chinese vestiging van MCI in Qingdao, in het noordoosten van de Volksrepubliek.

MCI concentreerde medio 2018 de productie van reefers in Qingdao. De Chileense fabriek die eveneens in die niche actief was, ging toen dicht.

Sterke positie

De groep zal zich nu volledig toeleggen op de productie van die koelcontainers. Dat is niet alleen een veel rendabelere business, maar ook eentje waarin MCI een stevige marktpositie bezit en technologie kan bieden die een verschil maakt. Dat bleek eind vorig jaar nog toen Hapag-Lloyd bij de dochter van zijn Deense lijnvaartconcurrent ging aankloppen voor een reuzenbestelling van reeferlaadkisten.

De nog steeds toenemende wereldhandel in producten die onder een gecontroleerde temperatuur dienen vervoerd, stuwt de vraag naar reefers bovendien omhoog.

Integrator

Voor Maersk sluit de nieuwe ontwikkeling aan bij de strategie om zich als maritieme integrator te profileren. De productie van technologisch performante koelcontainers voor een groeiende nichemarkt, sluit daar beter bij aan dan het maken van lege stalen dozen zonder grote toegevoegde waarde zoals dry containers.

Jean-Louis Vandevoorde