Stiptheidstrofee voor HMM en 2M

Maersk Line heeft zich in oktober herpakt op het vlak van stiptheid. Samen met HMM, Hamburg Süd en MSC is de Deense carrier de enige bij wie minder dan een vijfde van de schepen met vertraging arriveerde.

Het klassement van de betrouwbaarste carriers dat de Deense consultant SeaIntel maandelijks opstelt, wordt voor de eerste keer aangevoerd door de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM). Van alle opgevolgde scheepsreizen van HMM arriveerden er 82,9% op tijd in de haven van bestemming.

De top 3 wordt vervolledigd door Hamburg Süd (81,5%) en MSC (80,5%), die in in het tweede kwartaal ook al eens de top 3 haalde omdat de vaarschema’s dit jaar stabieler zijn geworden. Maersk Line valt met een score van 80,3% net buiten de top 3 voor de maand oktober, maar doet het aanzienlijk beter dan de maanden ervoor. In juli bengelde de Deense rederij nog helemaal onderaan in de lijst, wat het gevolg was van de cyberaanval waardoor Maersk getroffen werd.

Vier dagen

De gemiddelde stiptheid voor de ganse lijnvaartsector bedroeg in oktober 74,8%. Een kwart van de schepen loopt dus vertraging op, terwijl in oktober vorig jaar nog 84,5% van de reizen volgens het proforma vaarschema verliepen. SeaIntel merkt op dat er dit jaar niet alleen minder schepen klokvast varen, maar dat de vertragingen ook toenemen. De schepen die niet op tijd waren, arriveerden in oktober met gemiddeld vier dagen vertraging.

Yang Ming

Het aantal laattijdige aankomsten was het grootst bij Yang Ming Line. Samen met MOL is dit de enige grote carrier wiens score onder de 70% blijft. Omdat ze beide lid zijn van THE Alliance, scoort die alliantie ook het minst goed van de drie grote mega-allianties.

Op de grote oost-westroutes voer slechts 66,5% van de schepen van THE Alliance volgens het boekje. Het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC deed het aanzienlijk beter met een score van 80,6% en werd op de voet gevolgd door de Ocean Alliance (78,1%). 

Stefan Verberckmoes