Resultaat HMM van kwaad naar erger

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft het derde kwartaal afgesloten met een nettotekort van 148 miljoen dollar. HMM vervoerde 12,8% meer containers, maar leed een verlies van 125 dollar per vervoerde teu.

In het eerste semester had HMM al de meest negatieve marge van alle grote carriers. De resultaten voor het derde kwartaal zijn opnieuw slecht. Het verlies dat in het derde kwartaal van vorig jaar nog 53,9 miljoen dollar bedroeg, is in het voorbije kwartaal opgelopen tot 148 miljoen.

Volgens de rederij is dat verlies vooral toe te schrijven aan de hogere bunkerprijzen. Dit jaar betaalt HMM 43% meer voor bunkerolie dan vorig jaar. In het voorbije kwartaal steeg de bunkerfactuur met bijna 65 miljoen dollar.

Die stijging kon niet aan de klanten worden doorgerekend. Tegenover een stijging van de vervoerde volumes met 12,8% staat een omzetverhoging van maar 10%, wat impliceert dat de inkomsten per vervoerde container zijn gedaald.

Megaschepen

Om het tij te keren wil HMM zo snel mogelijk milieuvriendelijke megaschepen in de vaart nemen, waardoor de slotkosten zullen dalen. De door de Zuid-Koreaanse gesubsidieerde rederij heeft twaalf schepen van 23.000 teu en acht van 15.000 teu in aanbouw. HMM zal ook overheidssubsidies gebruiken om nieuwe terminalbelangen te kopen in de haven van Busan.

Eind vorige maand lichtte CEO Chang-keun Yoo zijn strategie nog toe voor alle personeelsleden. HMM wil tegen 2022 een vlootcapaciteit van 1 miljoen teu hebben en jaarlijks een omzet van 10 miljard dollar draaien. Ter vergelijking: de Zuid-Koreaanse carrier is momenteel volgens de Franse databank Alphaliner de tiende grootste containerrederij ter wereld met een capaciteit van 421.699 teu.

Stefan Verberckmoes