Na ONE kiest nu ook CMA CGM voor grote windschermen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het uitdokken van de 'CMA CGM Bahia' (13.200 teu) bij Hudong Zhonghua Shipbuilding
Het uitdokken van de ‘CMA CGM Bahia’ (13.200 teu) bij Hudong Zhonghua Shipbuilding © CSSC

Het lijkt erop dat grote windschermen op de boeg van containerschepen steeds populairder worden. Deze week werd bij het uitdokken van de ‘CMA CGM Bahia’ (13.200 teu) duidelijk dat nu ook CMA CGM voor dergelijke ‘spoilers’ kiest.

De ‘CMA CGM Bahia’ is het eerste schip uit een reeks van zes zusterschepen die CMA CGM in China laat bouwen. Deze nieuwbouwschepen van 13.200 teu worden uitgerust met een dual-fuelmotor om op lng te varen. Op de voorsteven werd in een groot windscherm voorzien om de luchtweerstand te beperken. Dat zou het bunkerverbruik met 2 tot 4% moeten beperken. Een bunkerbesparing van een paar procenten lijkt niet veel, maar levert tijdens de volledige carrière van zo’n schip toch een mooie besparing op.

ONE was de eerste carrier om twee megamaxschepen met zo’n windscherm uit te rusten. CMA CGM liet er ook al een plaatsen op het schip ‘CMA CGM Marco Polo’ (16.020 teu) uit 2012 en kiest net als ONE nu ook voor dergelijke ‘spoilers’ op nieuwbouwschepen.

De ‘CMA CGM Bahia’ zal nog dit jaar in de vaart komen. Voor het einde van het jaar zal ook het eerste zusterschip ‘CMA CGM Buzios’ volgen. De andere vier onder Franse vlag varende zusters worden in 2024 opgeleverd. Opvallend aan deze schepen is hun zeer hoge reefercapaciteit. Er kunnen 2.400 koelcontainers van stroom worden voorzien, wat deze schepen bijzonder geschikt maakt voor diensten van en naar Latijns-Amerika.

Na ONE kiest nu ook CMA CGM voor grote windschermen – Flows

Na ONE kiest nu ook CMA CGM voor grote windschermen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het uitdokken van de 'CMA CGM Bahia' (13.200 teu) bij Hudong Zhonghua Shipbuilding
Het uitdokken van de ‘CMA CGM Bahia’ (13.200 teu) bij Hudong Zhonghua Shipbuilding © CSSC

Het lijkt erop dat grote windschermen op de boeg van containerschepen steeds populairder worden. Deze week werd bij het uitdokken van de ‘CMA CGM Bahia’ (13.200 teu) duidelijk dat nu ook CMA CGM voor dergelijke ‘spoilers’ kiest.

De ‘CMA CGM Bahia’ is het eerste schip uit een reeks van zes zusterschepen die CMA CGM in China laat bouwen. Deze nieuwbouwschepen van 13.200 teu worden uitgerust met een dual-fuelmotor om op lng te varen. Op de voorsteven werd in een groot windscherm voorzien om de luchtweerstand te beperken. Dat zou het bunkerverbruik met 2 tot 4% moeten beperken. Een bunkerbesparing van een paar procenten lijkt niet veel, maar levert tijdens de volledige carrière van zo’n schip toch een mooie besparing op.

ONE was de eerste carrier om twee megamaxschepen met zo’n windscherm uit te rusten. CMA CGM liet er ook al een plaatsen op het schip ‘CMA CGM Marco Polo’ (16.020 teu) uit 2012 en kiest net als ONE nu ook voor dergelijke ‘spoilers’ op nieuwbouwschepen.

De ‘CMA CGM Bahia’ zal nog dit jaar in de vaart komen. Voor het einde van het jaar zal ook het eerste zusterschip ‘CMA CGM Buzios’ volgen. De andere vier onder Franse vlag varende zusters worden in 2024 opgeleverd. Opvallend aan deze schepen is hun zeer hoge reefercapaciteit. Er kunnen 2.400 koelcontainers van stroom worden voorzien, wat deze schepen bijzonder geschikt maakt voor diensten van en naar Latijns-Amerika.