ONE experimenteert opnieuw met windscherm

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ONE Trust' bij aankomst in Southampton
De ‘ONE Trust’ (20.170 teu) bij aankomst in Southampton © Andrew McAlpine

Het containerschip ‘ONE Trust’ (20.170 teu) werd tijdens de laatste droogdokbeurt uitgerust met een zeer groot windscherm op de voorsteven. Ook op de nieuwbouwschepen van 24.000 teu komen dergelijke schermen.

Ocean Network Express (ONE) ontstond in 2018 uit de samenvoeging van de lijnvaartactiviteiten van de Japanse rederijen NYK, Mitsui OSK Lines (MOL) en “K” Line. MOL experimenteerde in 2015 al een eerste keer met een groot windscherm op de boeg van het schip ‘MOL Marvel’ (6.724 teu), dat intussen al herdoopt werd tot ‘ONE Marvel’.

Door de boeg meer aerodynamisch te maken, hoopte MOL het brandstofverbruik een paar procent te verlagen. In het beste geval zou de bunkerconsumptie zelfs tot 4% kunnen verminderen. Samen met de werf Samsung Heavy Industries en de classificatiemaatschappij DNVGL werd daarna gewerkt aan het ontwerp van zo’n windscherm voor megamaxschepen.

Droogdok

Drie jaar later is het dan zover: de ‘ONE Trust’ is het eerste schip waarop het windscherm effectief werd geïnstalleerd. Het schip werd in 2017 gebouwd door Samsung Heavy Industries en kwam als ‘MOL Trust’ in de vaart. Omdat die containerreus dit jaar vijf jaar in dienst is, moest een eerste grondige inspectie in een droogdok ingepland worden.

ONE maakte van die verplichte vijfjaarlijkse controle gebruik om een aantal retrofits uit te voeren. Gedurende een verblijf van 36 dagen in Qingdao werd het schip omgedoopt tot ‘ONE Trust’, kreeg het een reusachtige scrubber, werd het herschilderd in ONE’s typische roze magentakleur, en werd het enorme windscherm gemonteerd.

Southampton

Na de retrofit is de ‘ONE Trust’ opnieuw gaan varen in de FE2 Service van THE Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Bij de aankomst in Southampton vorige zaterdag 19 november was de Britse fotograaf Andrew McAlpine er als de kippen bij om met een drone luchtbeelden van de roze containerreus te maken.

Na de droogdokbeurt van de ‘ONE Trust’ heeft het zusterschip ‘ONE Tradition’ in Qingdao dezelfde retrofits ondergaan. Het plan is ook de nieuwbouwschepen van 24.000 teu die in Japan gebouwd worden, uit te rusten met grote windschermen op de boeg.