Opnieuw begeleide vrachtdienst Zeebrugge-Engeland

Zeebrugge heeft weer een dienst voor begeleide vrachtwagens naar Engeland. Een half jaar nadat de ropax Zeebrugge-Hull opgedoekt werd, neemt P&O Ferries weer chauffeurs mee naar de Londense roroterminal Tilbury.

Sinds nieuwjaar werd vanuit Zeebrugge alleen nog onbemande vracht naar het Verenigd Koninkrijk gevaren. De impact van COVID-19 en de onzekerheid over de aankomende brexit gaven eind 2020 de genadeslag aan P&O’s ropaxdienst met Hull. Ook de andere rederijen beperkten zich tot onbegeleide transporten, voornamelijk om tijdverlies en administratieve meerkosten voor meereizende chauffeurs te vermijden.

Niettemin bleef er vanuit de havengebruikers een vraag naar begeleid transport bestaan. P&O Ferries komt daar nu aan tegemoet door weer chauffeurs mee te nemen. Niet naar Hull – want daar bleef alleen maar een containerdienst behouden – maar naar de Londense terminal Tilbury. P&O Ferries heeft dagelijks twee afvaarten in elke richting.

Eén kajuit per vrachtwagen

De twee schepen ‘Norsky’ (foto) en ‘Norstream’ beschikken elk over zes kajuiten met elk twee bedden. “We starten met zes begeleide vrachtwagens per overvaart”, meldt verkoopdirecteur van de vrachtdiensten Nick Pank. “In beide richtingen samen hebben we 26 afvaarten: op zondag één keer in elke richting en op alle andere dagen twee keer in elke richting. De chauffeurs krijgen gratis maaltijden en kunnen genieten van het uitzicht op de Thames.”

De rorodienst staat open voor ladingen van alle types tot en met gevaarlijke goederen en uitzonderlijke formaten. De overvaart duurt acht uren en de zusterschepen hebben plaats voor 210 trailers.

Roel Jacobus