Nieuwste schip van Grimaldi voor het eerst in Antwerpen

De ‘Grande Baltimora’ lag gisteren voor het eerst bij Antwerp Euroterminal op Linkeroever. Grimaldi zet zijn nieuwste schip in op zijn wekelijkse dienst tussen Noord-Amerika en de Middellandse Zee. Antwerpen is de Noord-Europese spil in de rotatie.

Grimaldi toverde dek 7 van zijn gloednieuwe 'pure car and truck carrier' (PCTC) gisteren even om tot een receptieruimte. Klanten en zakenrelaties kwamen er het glas heffen op het nieuwe schip.

Nieuwe drieling

De ‘Grande Baltimora’ is het eerste van drie autoschepen die de Italiaanse groep bij de Chinese Jinling-scheepswerf bestelde. De twee andere exemplaren komen later dit jaar in de vaart.

De nieuwe PCTC’s zijn net geen 200 meter lang en bijna 32,3 meter breed. Hun brutotonnage bedraagt 63.000 ton en hun dienstsnelheid 19 knopen. Flexibiliteit is een van hun sterke punten. Vier van hun twaalf dekken zijn verstelbaar, wat toelaat buitenmaatse ladingen tot 5,2 meter hoog aan boord te nemen. De laadklep aan de achterzijde van het schip kan vrachten met een gewicht tot 150 ton aan.

Twintig voetbalvelden

De nieuwkomers bieden plaats voor 6.700 ceu (car equivalent units) of 4.000 lijnmeter aan rollende vracht plus 2.500 wagens. De totale laadruimte is 54.000 m³ groot, “het equivalent van bijna twintig voetbalvelden", klinkt het.

Met die capaciteit zijn ze de grootste schepen van dat type in de vloot van Grimaldi. Lang zal dat niet duren. De rederij uit Napels wil in de nabije toekomst zeven autoschepen van om en bij 8.000 ceu in de vaart brengen, vertelde Eugenio Grimaldi, executive manager Commercial & Logistics (rechts op onderstaande foto). Het past in het ambitieuze nieuwbouwprogramma dat Grimaldi uit de doeken deed.

Atlantische dienst

Het schip versterkt de dienst die Grimaldi lanceerde tussen de Noord-Amerika enerzijds en het Middellandse Zeegebied anderzijds. Aan de ene kant staan Halifax, New York, Baltimore en nu ook het Mexicaanse Veracruz op het vaarschema. Eastbound komen ook Jacksonville en Houston in beeld als laadhavens.

In de Middellandse Zee doen de schepen in die dienst Gemlik in Turkije, Gioia Tauro, Civitavecchia en Savona aan.

Main hub in Noord-Europa

Tussen die beide uiteinden in nestelt Antwerpen zich als draaischijf voor aansluiting en transhipment op andere dienten van Grimaldi. De Scheldehaven blijft in het Grimaldinetwerk immers “de belangrijkste hub en de thuishaven van Grimaldi in Noord-Europa”.

De Antwerp Euroterminal (AET) aan het Verrebroekdok, een joint venture met Mexico Natie, speelt in die context een cruciale rol, benadrukte Manlio Morrica, line manager Euromed & Car Carrier Lines (links op foto 3). “Meer dan 570 schepen, voor het grootste deel uit de Grimaldivloot, komen hier jaarlijks aanleggen.” Sinds de Kieldrechtsluis opende, horen daar ook de nieuwe schepen van dochter ACL bij.

“Op enkele jaren tijd zijn we erin geslaagd een state-of-the-art roro- en multipurposeterminal uit de grond te stampen. AET is met zijn oppervlakte van1,35 miljoen vierkante meter en twee kilometer lange kaaimuur, waar zes schepen tegelijkertijd kunnen komen aanleggen, momenteel de grootste private conroterminal ter wereld is.” Met zijn aansluitingen op weg, spoor en waterweg is AET bovendien een toonbeeld van multimodaliteit, zei Morrica nog.

Jean-Louis Vandevoorde