Multimodaal transport in Gent voor MSC en ArcelorMittal Logistics

MSC stelde in Gent een concept voor om zoveel mogelijk containers van de weg te halen en in te zetten op multimodaal transport. Een van de klanten, ArcelorMittal Logistics, wil hiermee de logistiek zo goed mogelijk in handen hebben. 

Voor MSC staat duurzaamheid al langer hoog in het vaandel. “Voor heel wat bedrijven is de mobiliteit in en rond Antwerpen katastrofaal”, vertelt Marc Beerlandt, CEO MSC Belgium, voor de goedgevulde zaal van het North Seao Port-gebouw in Gent. “In april-mei volgend jaar beginnen de werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Dan pas zal je merken wat er ons de komende vijf tot zeven jaar staat te wachten.” 

Multimodaal 

Volgens Beerlandt is er geen andere keuze dan inzetten op multimodaal transport. “Antwerpen wordt onbereikbaar. Via het spoor en barge willen we klanten de kans geven om op een makkelijkere manier naar Antwerpen te komen. Dat geldt ook voor de hinterlandklanten in Gent. Dat er veel interesse is voor dit concept, merk je aan de talrijke aanwezigheid van klanten op ons event.” 

Leegtransport vermijden

Een van die klanten is ArcelorMittal Logistics. Het bedrijf zocht naar een oplossing om leegtransporten te vermijden, de logistieke keten efficiënt te verbeteren en stuffingactiviteiten te spreiden. “We hebben van MSC de garantie dat een vast aantal containers ter onzer beschikking staan en dat ze snel verscheept worden”, somt William Moyersoen, CEO ArcelorMittal Logistics Belgium, de voordelen op. “Een ander pluspunt is het depot vlakbij de plaats van stuffing. Bij MSC vinden we ook flexibiliteit in allocatie terug. Ten slotte merken we dat de intensere samenwerking een positieve invloed heeft op de administratieve rompslomp.”

Melanie De Vrieze