MSC en Essberger slaan toe op tweedehandsmarkt

Omdat er momenteel geen containerschepen van meer dan 5.300 teu beschikbaar zijn op de chartermarkt, hebben MSC en de Duitse rederij Essberger snel toegehapt toen er op de tweedehandsmarkt tonnage werd aangeboden.

MSC kocht van Yang Ming de ‘YM Uberty’ van 8.236 teu. Het schip is al twaalf jaar in de vaart. De Taiwanese rederij verkoopt nu de schepen van het U-type (foto) in het kader van een vlootverjongingsprogramma, omdat er nieuwbouwschepen van het T-type (12.726 teu) in de vaart komen.

De Zwitserse koper zou naar verluidt zo’n 27 miljoen dollar voor de intussen herdoopte ‘MSC Uberty’ betaald hebben. Het is nog niet duidelijk op welke route MSC de nieuwe aanwinst zal inzetten, maar voor dit formaat van very large container ships (vlcs) zijn er veel mogelijkheden. Ter vergelijking: indien MSC vorige maand een schip van 8.200 teu gecharterd zou hebben, dan zou dat op jaarbasis ruim 8 miljoen dollar aan huurgeld gekost hebben.

DAL

De Duitse groep John T. Essberger heeft van de Duitse reder Peter Döhle de ‘Mataquito’ van 6.589 teu gekocht. Het schip dankt zijn Zuid-Amerikaanse scheepsnaam aan het feit dat het in 2010 in Taiwan gebouwd werd voor een langdurige charter aan de toenmalige Chileense rederij CSAV, die intussen gefuseerd is met Hapag-Lloyd. De ‘Mataquito’ is onderweg van het Verre Oosten naar Noord-Europa als extra afvaart voor Hapag-Lloyd en wordt op 9 oktober in Antwerpen verwacht om er te lossen.

Essberger is in de lijnvaart actief via de filialen Deutsche Afrika Linien (DAL) en United Africa Feeder Line (UAFL). Verwacht wordt dat de ‘Mataquito’ onder een nieuwe naam zal ingeschakeld in de SAECS Service van DAL tussen Noord-Europa en Zuid-Afrika. Voor die dienst levert de Duitse rederij de van Maersk gehuurde ‘Maersk Luz’ (8.860 teu).

Zuid-Afrika

De ‘Mataquito’ is uitgerust met 1.162 aansluitingen voor koelcontainers, wat belangrijk is voor de trade op Zuid-Afrika in het citrusexportseizoen. De kans is groot dat het schip de nieuwe naam ‘DAL Kalahari’ krijgt, want dat is de naam die DAL in het verleden gebruikte. Essberger is nog altijd eigenaar van de vroegere ‘DAL Kalahari’, die met zijn 4.500 teu te klein was geworden voor de SAECS-dienst. Het schip werd daarom uitgecharterd aan Maersk en is nu actief als ‘Maersk Launceston’ tussen Ecuador en het Middellandse Zeegebied.

Stefan Verberckmoes