Merknaam APL verdwijnt in Europa door extra besparingsronde

De Franse groep CMA CGM zal de actieradius van de Singaporese dochter APL fors inkrimpen. Het is een van de maatregelen om de kosten met nog een extra 300 miljoen dollar te drukken.

Zowel tussen Europa en het Verre Oosten als op de trans-Atlantic wordt CMA CGM de enige merknaam van de gelijknamige Franse groep. Ook tussen Europa en het Indische Subcontinent verdwijnt APL als dochterrederij.

Vanaf 1 oktober zal APL alleen nog actief zijn op de trans-Pacific, tussen de Far East en India en in het intra-Aziatische verkeer waar APL de diensten blijft exploiteren onder de merknaam CNC. Dit betekent concreet dat APL niet meer actief zal zijn van en naar Europa, waardoor CMA CGM geen afzonderlijk verkoopsteam voor de Singaporese dochter meer moet in stand houden.

Gesneuveld

Bij de Franse groep zijn al veel merknamen zoals Delmas, OT Africa Line, OPDR en onlangs nog MacAndrews gesneuveld. De namen die CMA CGM nog behoudt, zijn behalve die van het afgeslankte APL nog Containerships voor de intra-Europese routes, ANL voor de diensten op Oceanië en Mercosul Line voor cabotage in Brazilië.

Dat APL als merknaam niet volledig verdwijnt, heeft te maken met de sterke positie op de trans-Pacific, waar de rederij buiten de Ocean Alliance om met de Eagle Express Service overigens ook een eigen sneldienst heeft. Via de dochter APL kan CMA CGM ook schepen onder de vlag van de Verenigde Staten exploiteren.

Besparen

De reorganisatie moet de Franse groep helpen om de kosten nog verder te drukken. In maart kondigde CMA CGM al het ‘Agility’ besparingsprogramma aan om voor 1,2 miljard dollar in de kosten te knippen. De lat van dat programma werd naar aanleiding van de publicatie van de jongste kwartaalresultaten op 1,5 miljard dollar gelegd.

In de eerste drie maanden van dit jaar vervoerde CMA CGM 5,16 miljoen teu (+4,4%) met een vloot die 6,6% groter was. De omzet steeg met 36,9% dankzij de overname van CEVA Logistics. Zonder die logistieke dochter zou de inkomstenstijging 1,7% groot zijn geweest. De Franse groep leed een nettoverlies van 43 miljoen dollar, waarvan 22 miljoen op rekening van CEVA komt. Ter vergelijking : in het eerste kwartaal van 2018 bedroeg het nettoverlies nog 77 miljoen dollar.

Stefan Verberckmoes