Laatste nieuwe conro van ACL op weg naar Europa

Atlantic Container Line (ACL) heeft zijn vijfde en laatste conro in ontvangst genomen. De eerste afvaart die deze ‘Atlantic Sun’ uit Antwerpen naar Canada en de Verenigde Staten (VS) zal bieden, is gepland op 20 juli.

De vijf schepen van ACL's vierde generatie conro’s (G4) hebben een containercapaciteit van 3.809 teu, wat bijna dubbel zoveel is als de voorgangers van het G3-type (2.908 teu). Ze kunnen ook 1.300 auto’s meenemen en beschikken over 28.900 m2 garageruimte voor rollende lading, wat 45% meer is dan de G3-schepen.

Het kwintet werd in juli 2012 besteld bij de Chinese werf Hudong Zhonghua voor oplevering in de loop van 2015. De ‘Atlantic Star’ arriveerde al eind december 2015 voor het eerst in Antwerpen. Omdat de G4’s schepen een compleet nieuw ontwerp zijn, werd het eerste schip uit de reeks uitvoerig uitgetest.

Aanpassingen

Op vraag van ACL’s eigenaar Grimaldi hebben de Chinese bouwers daarna ook in Europa nog een aantal aanpassingen aan boord gedaan. Dat gebeurt reeds geruime tijd in Hamburg op de ‘Atlantic Sail’, het tweede schip uit de reeks. Begin volgende maand komt die conro opnieuw in de vaart.

De ‘Atlantic Sun’ vaart momenteel via Zuid-Afrika van Shanghai naar Europa en wordt begin juli ter hoogte van de Canarische Eilanden verwacht. Wanneer het schip op 20 juli de eerste afvaart uit Antwerpen zal bieden naar Halifax, New York, Baltimore en Norfolk zal ACL eindelijk over alle vijf de nieuwe schepen beschikken, wat anderhalf jaar later is dan aanvankelijk gepland.

Zodra de twee laatste nieuwe conro’s op de trans-Atlantic actief zijn, kan ACL de twee laatste schepen van het G3-type laten slopen. Het gaat om de ‘Atlantic Cartier’ uit 1985, die in principe op 17 juli in Göteborg de dienst zal verlaten, en de ‘Atlantic Conveyor’ uit 1984.

Stefan Verberckmoes