Kuehne + Nagel weer op kop in top 10 zeevrachtexpediteurs

De top 10 van zeevrachtexpediteurs in 2018 wordt zoals het jaar voordien aangevoerd door Kuehne + Nagel met 4,355 miljoen teu. DHL Global Forwarding en Sinotrans bleven stevig staan op respectievelijk de tweede en derde plaats.

Het Amerikaanse online magazine Transport Topics maakt jaarlijks een top 50 van de belangrijkste zeevrachtexpediteurs wereldwijd. We beperken ons hier tot de eerste tien in de ranglijst. Het onlineinstituut voor haven- en terminalopleidingen Cutter Maritime berekende ook de groei in teu per speler en legde het totale volume naast dat van een bepaalde haven.

Weinig verschuivingen

In de top 10 worden plaatsen 1 tot 7 bekleed door dezelfde spelers als in 2017. Van plaats 8 tot 10 krijgen we onderlinge verschuivingen. Dus geen nieuwkomer in de top 10.

Met een totaal containervolume van 4,355 miljoen teu voert het Zwitserse Kuehne + Nagel het klassement aan. In vergelijking met 2017 groeide het containervolume met 300.000 teu. Het evenaart hiermee de overslag van de haven van Felixstowe in 2016.

DHL Global Forwarding bleef op de tweede plaats met 3,259 miljoen teu, 200.000 teu meer dan het jaar voordien. De haven van Nanjing in China behandelde in 2016 een gelijkaardig volume.

Het Chinese Sinotrans staat opnieuw op plaats 3 met een totaal volume van iets meer dan 2,950 miljoen teu, een aangroei met 150.000 teu. Dat is even goed als de haven van Vancouver.

Op plaats 4 is DB Schenker nog altijd goed voor iets meer dan 2,126 miljoen teu (+100.000). Panalpina bleef op plaats 5 staan met 1,520 miljoen teu (+50.000), gevolgd door het Deense DSV met 1,389 miljoen teu (+100.000) op plaats 6. Het Amerikaanse Expeditors kon zijn zevende stek behouden met ruim 1,070 miljoen teu (+50.000).

Kerry Logistics enige stijger

De enige stijger in de top 10 is het Hongkongse Kerry Logistics dat van de tiende plaats opklom naar de achtste met een volume van 1,053 miljoen teu (+250.000). Daardoor zakte het Duitse Hellmann Worldwide Logistics van de achtste naar de negende plaats met 897.379 teu, evenveel als in 2017. Het Franse Bolloré zakte van de negende naar de tiende plaats met 856.000 teu, eveneens een status quo in vergelijking met het jaar voordien.

Koen Heinen