Interesse in scrubbers neemt duidelijk af

De relatief lage prijzen voor zwavelarme bunkers zetten een rem op de installatie van scrubbers (rookgasreinigers) op containerschepen. Momenteel zijn er maar 52 schepen uit de vaart voor een retrofit.

Begin dit jaar was het prijsverschil tussen zware bunkerolie en Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) nog zo groot, dat de installatie van een rookgasreiniger al in een of twee jaar terugverdiend kon worden. Intussen is de prijs voor zwavelarme bunkers bijna gehalveerd, terwijl de prijs voor Heavy Fuel Oil (HFO) met slechts 12% is gedaald. Het prijsverschil tussen de twee schommelt nu al een tijdje rond de 50 tot 60 dollar per ton, wat betekent dat het nu vier tot vijf jaren kan duren vooraleer een investering in een scrubber zich terugverdient.

Volgens de Franse databank Alphaliner is het aantal retrofits al een tijdje aan het dalen. Momenteel zijn er 52 containerschepen buiten dienst voor de installatie van een rookgasreiniger. Dat is ruim de helft minder dan in maart, toen er een piek van 117 schepen in retrofit was. Toen was het equivalent van 1,12 miljoen teu aan capaciteit uit de vaart wegens retrofit, terwijl dat nu nog maar een half miljoen teu is.

Laag pitje

Het aantal retrofits zal nog verder dalen omdat de verkoop van nieuwe scrubbers op een bijzonder laag pitje staat. De rookgasreinigers die momenteel nog op een scheepswerf worden ingebouwd, werden allemaal al geruime tijd geleden besteld.

De containervloot telt intussen wel al 570 containerschepen met scrubber. Het gaat om 105 eenheden die al bij de bouw een rookgasreiniger kregen, en nog eens 465 boten die een retrofit ondergingen. Omdat er veel megamaxschepen van meer dan 18.000 teu met een scrubber werden uitgerust, vertegenwoordigen de 570 schepen met scrubber nu al 23,5% van de capaciteit van de totale containervloot.

Stefan Verberckmoes