Hamburg wint marktaandeel in containersegment

De haven van Hamburg behandelde in de eerste negen maanden van dit jaar 6,9% meer containers. Daardoor wint ze 0,7% marktaandeel tegenover haar West-Europese concurrenten. De totale overslag groeide met 3,2% tot 104 miljoen ton.

Zowel met zijn globale overslag als in het containersegment kan Hamburg hogere groeicijfers voorleggen dan zijn belangrijkste concurrenten in West-Europa. Die moeten het met een globale groei van gemiddeld 1% enĀ  een groei van gemiddeld 3,4% in het containersegment doen. Daardoor wint Hamburg 0,7% marktaandeel in de containermarkt.

Groei containervolume

De sterke groei van de containervolumes is volgens de havenautoriteiten het gevolg van de vier nieuwe trans-Atlantische diensten en de vier nieuwe Baltische feederdiensten. Alleen al op de containerdiensten met de VS werden in de eerste negen maanden 336.000 teu meer behandeld, goed voor een groei met 325%.

Sinds begin dit jaar telt Hamburg vijftien bijkomende lijn- en feederdiensten. Daardoor steeg het transhipmentvolume met 4,3% tot 2,6 miljoen teu.

Met de start van de verdieping van de Elbe verwacht de haven een verdere toename van het aantal megacontainerschepen van 18.000 teu en meer. In de eerste negen maanden liepen 123 dergelijke schepen de haven aan, een stijging met 18,3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Daling bulkvolume

De haven van Hamburg behandelde in de eerste negen maanden 31,6 miljoen ton bulklading, een daling met 2,1% in vergelijking met vorig jaar. Bulkimport groeide met 1,1% tot 24,8 miljoen ton voornamelijk als gevolg van groeiende graanvolumes en een stijging bij de vloeibare bulk. Steenkool en ertsen gingen achteruit.

Aan exportzijde daalden de bulkvolumes met 12,3% tot 6,8 miljoen ton voornamelijk als gevolg van dalende graanvolumes door de tegenvallende oogst.

Hinterlandvervoer met langere treinen

Het hinterlandvervoer vanuit de haven groeide met 8,6% tot 4,4 miljoen teu. Het spoor vervoerde in totaal 36,6 miljoen ton, een groei met 5,2%. In het containersegment bedroeg de groei zelfs 11,9% voor het spoor. In totaal werden 2,1 miljoen teu per spoor van en naar het hinterland vervoerd. Hamburg claimt daarmee de titel van grootste spoorhaven van Europa. De groei in het spoorvervoer wordt onder meer verklaard door het gebruik van langere treinen van meer dan 700 meter. Hun aantal steeg met 70% tot 1.600 treinen vergeleken met 2017.

Koen Heinen