Groot verschil in marktaandelen van allianties op trans-Atlantic

In de trade tussen Europa en Noord-Amerika controleren drie rederijen gezamenlijk ruim twee derden van alle containercapaciteit. De sterkste alliantie is daar het 2M Vessel Sharing Agreement.

Op basis van de capaciteit die vandaag op de trans-Atlantic ingezet wordt, is Hapag-Lloyd afgetekend de grootste carrier. De Duitse rederij heeft op dit vaargebied momenteel een wekelijkse capaciteit van 35.184 teu, goed voor 28,7% van het totale aanbod. Hapag-Lloyd zet ook de grootste schepen in, namelijk tonnage van 8.750 teu (foto).

Het marktaandeel van 28,7% werd berekend op basis van de vloot die de Hamburgse carrier volgens de Franse databank Alphaliner inzet. In werkelijkheid ligt het marktaandeel qua vervoerde volumes lager, omdat alliantiepartners als APL, Hyundai Merchant Marine en MOL sinds de stopzetting van hun PA2-dienst in november vorig jaar, geen eigen tonnage meer inzetten en al hun containers dus op schepen van Hapag-Lloyd, OOCL of NYK Line boeken.

Met het aandeel van OOCL (3%) en NYK (1,9%) erbij, is de G6 Alliance richting VS en Canada vandaag goed voor 33,6% van alle aangeboden capaciteit. Dat aandeel zal wel dalen wanneer binnenkort de AX4 Service van Hapag-Lloyd tijdelijk wordt opgeheven.

2M grootste

Het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC is nog groter dan de G6 Alliance. Net als in de Far East trade, is MSC hier een grotere ‘tonnage provider’ dan Maersk Line. De MSC-vloot is goed voor 21,7% van alle slots op de trade. Voor Maersk is dat 18,4%. Het Deens-Zwitserse duo controleert dus 40,1% van alle slots op de vaarroute.

Na Hapag-Lloyd, MSC en Maersk Line volgt CMA CGM als vierde grootste carrier op de trans-Atlantic. De Franse rederij volgt wel op enige afstand en biedt 8,2% van alle beschikbare capaciteit aan. Het totale marktaandeel van Ocean Three komt op 12,4% als we daarin ook de schepen van Hamburg Süd (1,9%) meetellen, omdat die rederij met CMA CGM en UASC samenwerkt.

CYKE

Cosco, “K” Line, Yang Ming en Evergreen zetten elk slechts één postpanamax in, wat hen individueel een aandeel van 1,1% tot 1,3% oplevert, en als groep 4,7%. We mogen hier eigenlijk niet van de CYKHE Alliance spreken, omdat Hanjin dit vaargebied in mei vorig jaar verlaten heeft.

De vier mega-allianties zijn samen goed voor 90,8% van alle beschikbare slots. In vergelijking met de Far East trade zijn hier nog meer carriers die niet in alliantieverband werken. Het gaat om o.a. de Grimaldi-dochter ACL (2,5%), Independent Container Line (2%) en vanuit het Middellandse Zeegebied ook Zim (3,5%) en Turkon (1%).

Lees morgen op Flows.be hoe de verhoudingen tussen de mega-allianties wereldwijd liggen.