DFDS-terminal in Gent krijgt volledige make-over

Een nieuw kantoorgebouw, volautomatische gates, een grondige herschikking van de terminal, een pak meer capaciteit: de terminal van DFDS aan het Mercatordok in Gent krijgt een grondige verjongingskuur. Tegen eind dit jaar zijn de werken klaar.

Bij de voorstelling van zijn jaarcijfers maakte de Deense scheepvaart- en logistiekgroep duidelijk dat hij voor verdere groei rekent op de impact van zijn investeringen in zijn vloot en in zijn terminals. Daar hoort de installatie aan het Mercatordok in Gent bij.

“Wij runnen de multimodale terminal sinds 2014 in eigen beheer en we hebben in de voorbije jaren al optimalisaties doorgevoerd. Maar het moment is gekomen voor een major overhaul die ons toelaat om een reuzensprong te maken in operationele efficiëntie”, zegt Sam De Wilde, managing director van DFDS Seaways in België.

Grondruil

Een grondwissel met Volvo Car Gent trok het proces op gang. De autobouwer nam de terreinen achter de dwarskade over van DFDS, dat gronden op de achterkaai ten noorden van het dok in ruil kreeg. Qua oppervlakte verandert er weinig, maar de terminal krijgt zo een meer rechthoekige en meer compacte vorm.

“We halen een aantal voordelen uit die ruil. We krijgen er binnen onze eigen perimeter een waterbound warehouse met een oppervlakte van 9.000 m² plus 3.000 m² onder luifel bij. We zullen de treinen die we op onze drie sporen binnenkrijgen, bovendien van twee kanten kunnen behandelen.”

DFDS is de terreinen aan de dwarskade stapsgewijs aan het vrijmaken. De containerterminal waar de shortsea-operator zijn lichterdiensten op Antwerpen en Rotterdam behandelt, verhuisde al naar de kant van het zeekanaal.

Nieuwe gates, nieuw kantoor

Daar houdt het niet op. De terminal krijgt een volwaardig gatecomplex, met drie poorten voor de inkomende en drie voor de uitgaande trucks. Momenteel moet DFDS het stellen met één gate in beide richtingen.

Die gates worden volautomatisch. Chauffeurs die eenmaal de procedure hebben doorlopen, rijden bij hun volgende bezoek met een vingerafdruk op een app zonder oponthoud door. “Voor de frequente gebruikers van onze terminal betekent dat een enorme tijdwinst. 40% van de truckers zien we heel vaak komen en gaan”, onderstreept De Wilde.

Het bestaande – te kleine en uitgeleefde – kantoorgebouw vervangt DFDS door een gloednieuw drielagig complex waar nog plaats zal zijn voor bijkomende medewerkers. Dat komt ter hoogte van de gates naast de opslagloods op de achterkaai. De afbraak van de oude kantoren maakt dan plaats vrij op de voorkaai.

Nieuwe lay-out parkings

De watergebonden parkeerterreinen zullen heel wat groter zijn. DFDS zal dan de lay-out ervan verder optimaliseren, net als de flows op zijn terminal. De trailers komen in een visgraatpatroon te staan. “Zo wordt de beschikbare ruimte beter benut, terwijl ook de capaciteit verhoogt. We gaan naar iets meer dan duizend trailerposities.”

Naast de trailerparkings is plaats voor wagens en voertuigen die via de dienst tussen Gent en Göteborg van en naar Scandinavië bewegen, en voor de cabines die per trein uit Zweden komen en voor de fabriek van Volvo Trucks in Oostakker bestemd zijn. Reefertrailers en -containers komen samen aan de kant van de containerterminal te staan.

Tegen eind dit jaar

Een bedrag wil Sam De Wilde niet op het hele investeringsprogramma plakken, maar dat het om een fors bedrag gaat, is duidelijk. De bouw van het nieuwe kantoor start in het voorjaar. Tegen eind dit jaar neemt DFDS er zijn intrek in. Dan zouden ook de meeste andere ingrepen afgerond moeten zijn.

Ponton ‘Jinling-ready’

Het ponton waar de roroschepen van de lijn Gent-Göteborg laden en lossen, is zopas al aangepast om ook de grotere roroschepen te kunnen ontvangen die DFDS bij de Chinese scheepsbouwer Jinling bestelde. Die ingreep van 800.000 euro was voor rekening van North Sea Port.

De aanpassing van het ponton was nodig want de Jinlingschepen met een capaciteit van 6.700 lijnmeter rollende lading zijn breder (33 meter) dan de eenheden die nu op die route varen. DFDS besliste de twee eerste eenheden in die reeks naar het mediterrane vaargebied te sturen, maar de terminal in Gent is nu al uitgerust om de volgende megaroro’s te ontvangen indien nodig.

Jean-Louis Vandevoorde