Antwerp Gateway snoept dienst van PSA af

De Europaterminal van PSA verliest in het nieuwe jaar een wekelijkse dienst van CMA CGM aan Antwerp Gateway. Dat compenseert min of meer het feit dat Antwerp Gateway vorige maand een wekelijkse dienst naar de Europaterminal zag vertrekken.

PSA behandelde gisteren op Kaai 869 (Europaterminal) de 3.718 teu grote ‘CMA CGM Africa Three’ uit de EURAF1-dienst tussen Noord-Europa en West-Afrika. De volgende afvaart van deze wekelijkse lijndienst uit Antwerpen zal verzekerd worden door de ‘CMA CGM America’ van 4.043 teu, die op 3 januari bij Antwerp Gateway (Kaai 1700) verwacht wordt.

De terminalwissel komt niet onverwacht omdat CMA CGM een belang in Antwerp Gateway heeft. De schepen van de West-Afrikadienst werden aanvankelijk door PSA aan het Churchilldok geladen en gelost omdat de behandelingstarieven daar voordeliger waren. De dienst belandde op de Europaterminal na de stopzetting van PSA’s containeractiviteiten aan het Churchilldok.

Allocatie

De verhuizing van rechter- naar linkeroever heeft ook gevolgen voor NileDutch en Cosco Shipping Lines, omdat die twee rederijen een allocatie op de EURAF 1 Service hebben. Ook Cosco is overigens mede-aandeelhouder in Antwerp Gateway. NileDutch laat zijn eigen dienst naar West & Centraal-Afika, die samen met CMA CGM verzorgd wordt, bij Antwerp Container Terminal aan het Delwaidedok behandelen.

Bij Antwerp Gateway is er aan het Deurganckdok vorige maand wat plaats vrijgekomen omdat Maersk de wekelijkse aanlopen van de Samba Service naar de oostkust van Zuid-Amerika naar de Europaterminal heeft verhuisd.

Overname

De Samba Service wordt verzekerd door schepen van 10.500 teu van Hamburg Süd. Die Hamburgse rederij liet de dienst lange tijd bij Antwerp Gateway behandelen (zie archieffoto), maar de overname door Maersk Line leidde tot wijzigingen. De nieuwe Deense eigenaar van Hamburg Süd laat al zijn diensten (exclusief die samen met MSC in 2M-verband) op de twee rivierterminals op de rechteroever behandelen. De aanlopen van de Samba Service werden medio november verplaatst. De rode schepen van 10.500 teu zijn nu de grootste die op kaai 869 afmeren.

De terminalwissel van de Samba Service had ook gevolgen voor de rederijen die een allocatie op deze dienst hebben. Het gaat vooral om CMA CGM en Cosco Shipping Lines. Ook MSC en Hapag-Lloyd kunnen desgewenst in beperkte mate bijladen op deze dienst naar Latijns-Amerika.

Stefan Verberckmoes