Twaalf stagiairs voor generatiewissel verkeersleiding op zee

De afdeling Scheepvaartbegeleiding van het agentschap MDK verwelkomt twaalf stagiairs voor de opleiding tot verkeersleider in de centrales van Zeebrugge en Zandvliet. In de verkeersleiding is een generatiewissel aan de gang.

“De taak van een verkeersleider is het scheepvaartverkeer opvolgen en ermee communiceren, om het zo van aan wal in goede banen te leiden”, zegt Stefaan Priem van MDK. “Hij informeert de schepen over alles wat de reis kan beïnvloeden en komt tussenbeide als verkeerssituaties tot onveiligheid kunnen leiden.”

Een cruciale opdracht, kortom. Verkeersleider word je niet in een handomdraai. De volledige opleiding duurt negen maanden. De basistraining verloopt in tien modules en duurt zo’n drie maanden. Na die theoretische training in regelgeving, apparatuur, nautische kennis en simulatortraining, beginnen zes maanden regiospecifieke opleiding. Regiokennis, praktijktrainingen en lokale regelgeving zijn daarbij het belangrijkst.

Diverse instroom

“Om verkeersleider te worden, moet je evenwel geen nautische achtergrond hebben”, zegt Priem. “De instroom is erg divers, van schoolverlaters, over mensen met een nautische achtergrond tot provinciemedewerkers of interimkrachten.”

Het MDK kan dat nieuwe bloed wel gebruiken, want de eerste generatie verkeersleiders, die eind jaren '70, begin jaren '80 aan boord kwam, gaat met pensioen. Het Agentschap is dus constant op zoek naar nieuwe kandidaten. “De selectie voor de volgende lichting loopt al”, zegt Priem. “In het najaar zijn er selectieproeven.”

De opleiding kan bogen op het kwaliteitslabel ISO 9000:2015 en de accreditatie van de koepelorganisaties IALA en IMO.

Michiel Leen