NinaTrans wint IRU-titel ‘Best EU haulier 2014’

De internationale vereniging van het wegvervoer IRU heeft voor de eerste keer een award uitgereikt voor de beste wegvervoerder van de EU. NinaTrans uit Leuven had de eer om de prijs in ontvangst te nemen.

Eind vorige week organiseerde de IRU samen met de Europese Commissie in Brussel de vierde IRU/EU Road Transport Conference. In de rand van dit prestigieus event werd NinaTrans – tevens de Vervoer van het Jaar 2013 in België – beloond met de prijs Best EU Road Transport Operator 2014. Het bedrijf werd beloond om zijn inspanningen inzake veiligheid en milieu.

De prijs werd uitgereikt door een jury bestaande uit Florence Berthelot, voorzitter van het comité Goederenvervoer van de IRU, Dr Eric Sampson van de Newcastle University, Mary Crass van het International Transport Forum en Claude Yvens, hoofdredacteur van MMM media

Druppelvormige trailers

NinaTrans beschikt over een vloot van 110 trekkers en 250 opleggers. Opvallend is dat een aantal van deze trailers van een nieuw type zijn, met name de druppelvormige opleggers van Don-Bur. Door hun vorm wordt het brandstofverbruik merkbaar verlaagd, en dus ook de CO2-emissies. Het transportbedrijf neemt deel aan het Lean & Green-programma, dat voorziet in een verlaging van de CO2-emissies met 20% op 5 jaar tijd. De druppelvormige trailers zijn een belangrijk onderdeel van de maatregelen die getroffen worden om dit doel te bereiken. 

Volgens Florence Berthelot, die de jury voorzat, is NinaTrans uitgekozen wegens diens “inzet om de impact van het verver op het milieu te verminderen, de open benadering van de verkeersveiligheid en de overtuiging om het multimodaal vervoer meer in te zetten”.

De jury had ook veel lof voor de tweede laureaat, het Finse bedrijf Kuljetus Kovalainen. Dat legt de klemtoon op sociale innovatie, human resource management en klantenfocus.  

Volgens Berthelot is de prijs bedoeld om Europese transportbedrijven aan te zetten om meer innovatieve technologieën in te zetten, meer aandacht te schenken aan ‘best practices’ en een betere dienstverlening voor de klant uit te werken.