CMB heeft opnieuw containervloot

De Belgische rederij CMB heeft de containervloot van Delphis voor een bedrag van 2,2 miljoen dollar overgenomen en investeert ook in nieuwe en tweedehands tonnage.

Delphis wordt geleid door Alexander Saverys, die onlangs zijn vader opvolgde als CEO van de CMB Groep. Omdat de rederij een volle dochter is van Saverco, één van de referentieaandeelhouders van CMB, werd de transactie vooraf beoordeeld door een comité van onafhankelijke bestuurders om de wettelijke voorschriften rond belangenconflicten te respecteren.

De containervloot van Delphis omvat veertien schepen, waarvan zeven in volle en zeven in gedeeltelijke eigendom. Tegelijk met de overname van de schepen zal CMB ook het belang van de andere partner in zeven schepen overnemen.

IJsklasse

Tot de vloot van Delphis behoren onder andere vier eenheden van 3.020 teu die aan MOL verhuurd werden en zes zusterschepen van 2.592 teu (foto) die voor Maersk Line in dienst Ecubex Service tussen Latijns Amerika en Noord-Europa varen. Het zijn de grootste containerschepen met ijsklasse 1A en Maersk stuurt deze schepen ook tijdens de koude wintermaanden effectief naar Sint-Petersburg.

CMB blijkt nu ook de opdrachtgever te zijn van twee schepen van 2.000 teu met ijsklasse die begin deze maand bij Hanjin Heavy Industries besteld werden. Deze schepen met een ultra ecologisch ontwerp worden de grootste die door het Kielkanaal zullen kunnen varen. Hun oplevering is voorzien voor mei en juni 2016.

De Belgische groep profiteert ook van de extreem lage tweedehandsprijzen om twee schepen van 4.132 teu over te nemen die respectievelijk acht en tien jaar oud zijn. Deze 'RDO Honour' en 'RDO Harmony' van Reederei D. Oltmann vervoegen de CMB-vloot in het eerste kwartaal van volgend jaar.

Diversificatie

Voor CMB is de aankoop van containerschepen tegelijk een diversificatie en een soort van terugkeer naar de lijnvaart. De groep exploiteerde in het verleden (onder andere eigenaars) lijndiensten die daarna met die van Safmarine gefuseerd werden en vervolgens aan Maersk werden verkocht.

De nieuwe rol van CMB beperkt zich nu tot 'owner', want alle containertonnage wordt uitgecharterd. De lijndiensten die door de Duitse Delphis-dochter Team Lines worden uitgebaat, worden niet overgenomen. Team Lines heeft de voorbije maanden heel wat gehuurde schepen aan hun eigenaars teruggeleverd omdat de feedermaatschappij nu nauw samenwerkt in een soort van vessel sharing agreement met o.a. Unifeeder en OOCL.