2M kiest terminals in Benelux

Nu 2M zo goed als klaar is met de vaarschema’s van de nieuwe diensten, worden ook de terminals geselecteerd. In de Benelux zullen de verschuivingen geleidelijk gebeuren.

In Antwerpen zullen alle schepen van de 2M partners Maersk Line en MSC op termijn door de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok behandeld worden. Een deel van die terminal moet echter nog afgewerkt worden.

Voorlopig concentreert het Vessel Sharing Agreement (VSA) daarom alle verkeer nog achter de sluizen aan het Delwaidedok. Daar zullen vanaf januari ook heel wat schepen van Maersk behandeld worden, want vanaf begin januari starten zoals gisteren gemeld de nieuwe trans-Atlantische diensten waarvoor Maersk o.a. vijf zusterschepen van 4.824 teu en zes van 7.403 teu zal leveren.

AE2/Swan Service

De enige uitzondering op deze regel wordt wellicht de nieuwe AE2/Swan Service naar het Verre Oosten, waarin schepen van 13.780 tot bijna 16.000 teu zullen varen. De eerste aankomst uit de Far East is voor 18 februari voorzien en die dienst zou (ter vervanging van Maersks huidige AE2) al aan het Deurganckdok behandeld worden.

Dat betekent dat de schepen van Maersks E-klasse of schepen als de ‘MSC New York’ van 400 meter lang en 22 rijen containers breed, niet elke keer door de Berendrechtsluis zouden moeten gaan (foto). De dienst heeft een dubbele aanloop in de Scheldehaven, wat betekent dat er vier sluispassages per week zouden zijn.

Wanneer precies de andere 2M diensten van Rechter- naar Linkeroever verhuizen, moet nog bepaald worden. Wellicht gebeurt dat eind volgend jaar.

APMT

In Rotterdam zullen alle 2M diensten door APM Terminals (APMT) behandeld worden, wat een groot verlies voor ECT betekent. ECT behoudt wel nog alle andere diensten van MSC, in casu de intra-Europese lijnen en alle noordzuid-verkeer.

Omdat de nieuwe terminal van APMT op de Tweede Maasvlakte pas in februari zijn eerste vaste diensten zal ontvangen, zal ook in Rotterdam de verhuizing gefaseerd verlopen. Zo blijven de 13.000 teu grote schepen uit de Lion Service/AE6 wellicht nog tot juni bij ECT afmeren.

Dubbele aanloop

Opvallend is dat ook de dubbele call van de Albatros/AE5-loop volgens de laatste plannen verdeeld wordt. Bij aankomst uit het Verre Oosten zullen de schepen lossen bij APMT en na de aanlopen van Bremerhaven en Wilhelmshaven zouden ze dan komen laden bij ECT. In deze dienst schakelt Maersk Triple E’s in en zal ook MSC’s nieuwste recordschip ingezet worden. ECT zal dus binnenkort ook een Triple-E van Maersk kunnen behandelen. De eerste wordt in principe de 'Munkebo Maersk' op 21 januari.

In de laatste vaarschema’s zit overigens nog goed nieuws voor Rotterdam. Behalve de Albatross/AE5 zou ook de Shogun Service/AE1 een dubbele aanloop verrichten. Daardoor stijgt het aantal wekelijkse scheepsaanlopen van de vier Far East loops van 2M die Rotterdam aandoen, van vijf naar zes.