Kuehne+Nagel stemt opleidingsaanbod af op leerstijl medewerkers

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel getuigt in het Flowsmagazine over het experimenteren met verschillende opleidingsvormen. Naast de klassikale opleidingen maken de medewerkers gebruik van coaching, training on the job en virtual reality. 

Bij Kuehne+Nagel was er altijd al vraag naar opleidingen, maar de operationele druk blijft een uitdaging. “Wij hebben meer structuur en synergie gebracht over de verschillende locaties heen”, zeggen Nathalie Surmont en Steven De Graeve, die sinds 2016 verantwoordelijk zijn voor Learning & Development (L&D) bij de logistieke dienstverlener. “We zoeken een balans tussen operationele uitmuntendheid en investeren in de medewerker. Daarom focussen we op relevante opleidingen, die onmiddellijk toepasbaar zijn in de praktijk. We promoten wat er bestaat en maken de opleidingen toegankelijk.” 

Nog voor COVID-19 toesloeg, was Kuehne+Nagel het pad van de digitalisering ingeslagen. “Heel snel verliepen al onze opleidingen digitaal, ook de leiderschapstrainingen. In het begin was er wel scepticisme over, maar we wilden die opleidingen niet uitstellen. In deze tijden is er extra behoefte aan, want leidinggevenden staan voor bijkomende uitdagingen. Uiteindelijk was iedereen positief verrast over de online aanpak.” 

Leren doe je overal 

Iedere medewerker van Kuehne+Nagel heeft een individueel ontwikkelplan, dat de ambities, de sterktes en de ontwikkelpunten in kaart brengt. “Wij hebben een uitgebreid leeraanbod, in de vorm van e-learning, e-books, webinars, coaching, training on the job, podcasts en klassikaal”, legt Surmont uit. “We kijken verder dan de klassieke trainingspaden. Die gecombineerde aanpak is voor ons niet nieuw. Tegelijk proberen we de operationele werkvloer mee te nemen in het verhaal. Trainingen en programma’s komen niet alleen van trainers en L&D, maar ook uit de dagelijkse praktijk. Door samen te werken, worden de opleidingen nog relevanter.” 

Tijdens de bootcamps worden groepen van medewerkers klaargestoomd voor een bepaalde rol. Soms zijn het nieuwe mensen die in de rol starten, soms zijn ze al in het bedrijf actief. “Omdat we sterk groeien, moeten we snel schakelen”, zegt Surmont. “Die bootcamps verhogen de efficiëntie van de opleidingen.” 

Leren doen de medewerkers overal. Leren gebeurt niet alleen door training, maar ook door te reflecteren, te delen of engagementen uit te spreken. Nathalie Surmont geeft het voorbeeld van een ontwikkeltraject waarin medewerkers leren hoe ze bij Kuehne+Nagel met elkaar en met klanten omgaan. In wekelijkse groepjes werken medewerkers rond thema’s zoals empathie. “Niet-leidinggevenden die een positieve bijdrage willen leveren om van Kuehne+Nagel het beste bedrijf te maken om voor en in te werken, leiden de groepjes. Een mooie uitdaging voor die collega’s die in die rol sterk uit hun comfortzone komen.” 

Onboarding-app 

Kuehne+Nagel bleef tijdens de coronacrisis medewerkers aanwerven. Om hen een warm welkom te geven, moest het bedrijf het ‘onboardingproces’ heruitvinden. “Een volledige dag online training geven, lukt niet”, legt De Graeve uit. “Daarom is onze verwelkomingsdag nu herwerkt in vier onlinemodules. Ter ondersteuning lanceerden we een onboarding-app. Dankzij die app krijgen de nieuwe medewerkers relevante informatie zodat ze voorbereid zijn op hun eerste werkdag. We willen hen niet overdonderen met huisregels en procedures. De focus ligt op een warm welkom en een eerste inkijk in de bedrijfscultuur.” 

“Daarnaast bestaat er een intern sociaal medium, noem het gerust onze interne professionele Facebook. Tachtigduizend medewerkers kunnen zoeken naar collega’s met gelijkaardige functies om ervaringen te delen. Door een eigen community op te starten, werken ze samen aan een project. Dat is ook een vorm van leren.” 

Restte alleen nog een oplossing te vinden voor het fysieke bezoek aan het warehouse. Daarom ontwikkelde Kuehne+Nagel in eigen beheer een 360° virtuele toer voor het nieuwe gebouw op Brucargo. “Op die manier krijgen de nieuwe medewerkers een idee van het gebouw waar ze zullen terechtkomen. Dat integreren we ook in de app.” De logistieke dienstverlener is van plan om ook na corona de onboarding-app te gebruiken. “Via de app krijgen de nieuwelingen interessante informatie. Het neemt de druk van de eerste dagen weg omdat ze hun dringendste vragen beantwoord zien: Waar parkeer ik mijn wagen? Kan ik een broodje bestellen? Hoe meld ik me aan op mijn eerste werkdag?” 

Virtual reality 

Om het aanbod van ‘blended learning’ nog verder uit te breiden en te verrijken, zat De Graeve in een virtualrealitytraject, samen met het Vlaams logistiek kenniscentrum VIL. Daarin werd bekeken hoe bedrijven VR kunnen inzetten voor de veiligheid. Via een VR-bril detecteren medewerkers in een warehouse vijftien onveilige situaties. “In werkelijkheid kun je die medewerkers niet in een onveilige situatie brengen”, legt De Graeve uit. “Met virtual reality kan dat perfect. De medewerkers krijgen onmiddellijk feedback wanneer ze bepaalde veiligheidsrisico’s niet opmerken. In april testen we of de technologie voldoende ondersteunend is en de investering waard. Het vervangt de huidige manier van opleiden niet, maar is veeleer aanvullend. Deze nieuwe vorm van leren zal steeds meer ingang vinden.” 

Melanie De Vrieze

Wilt u ook de andere artikels uit ons printmagazine 'Levenslang Leren in de Logistiek' lezen? We sturen ze u graag allemaal digitaal toe. Stuur een mail naar marketing@flows.be met als onderwerp 'graag artikels printmagazine'.