MSC, DHL, Kombiverkehr, Kuehne+Nagel en ‘Herald of Free Entreprise’

Kort, Varia
Melanie De Vrieze
De Indiase marine helpt de crew aan boord van de 'MSC Sky II' een brand te blussen na een raketaanval van Houthi's.
De Indiase marine helpt de crew van de ‘MSC Sky II’ de brand te blussen na een raketaanval van Houthi’s. © Indian Navy

De bemanning van de ‘MSC Sky II’ blust brand na raketaanval Houthi’s, Jacques Vandermeiren vervoegt de raad van bestuur van AMS, 37 jaar geleden zonk de ‘Herald of Free Enterprise’, de omzet van DHL daalt met 13,4% en Kombiverkehr start nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam en Keulen.

AMS –

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, vervoegt de raad van bestuur van Antwerp Management School. “Met Jacques aan boord versterken we onze verbinding met de industrie en benadrukken we ons engagement om samen complexe maatschappelijke uitdagingen, zoals de klimaat- en energietransitie, aan te pakken”, zegt Steven De Haes, decaan Antwerp Management School. “Zijn ervaring zal van onschatbare waarde zijn bij het vormgeven van toekomstige initiatieven van de school.” Antwerp Management School telt heel wat captains of industry zoals Jan Remeysen, CEO BASF Antwerpen (voorzitter van raad van bestuur van AMS); Françoise Chombar, voorzitter Melexis; Véronique Goossens, chief economist Belfius; Anita Van Looveren, CEO OM Partners; Koen Vandenbempt, decaan Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan Universiteit Antwerpen en Steven Van Passel, vicerector Valorisatie aan UAntwerpen. (KDJ)

HERALD OF FREE ENTERPRISE –

Vandaag precies 37 jaar geleden kapseisde in de vroege avond van 6 maart 1987 de ropax ‘Herald of Free Enterprise’ bij het buitenvaren van Zeebrugge richting Dover. Door een openstaande achterpoort sloegen golven binnen die de balans verstoorden, waarna het schip na nauwelijks 90 seconden kantelde. De opvarenden konden zich niet tijdig in veiligheid brengen en er stierven 193 truckchauffeurs, toeristen en bemanningsleden. Na de ramp werd rederij Townsend-Thoresen overgenomen door P&O Ferries en werden de veiligheidsregels voor de rorosector verstrengd. Zondag 10 maart om 9.30 uur is er in de Sint-Donaaskerk in Zeebrugge een herdenkingsviering, gevolgd door een plechtigheid aan de Rose Garden. Vorig jaar werd de havengemeenschap gecontacteerd voor een Britse tv-reeks over de ramp, maar dat project is stilgevallen. (RJ)

DHL –

Na een recordjaar in 2022 behaalde de Duitse logistieke dienstverlener DHL Group in het boekjaar 2023 een omzet van 81,8 miljard euro. Dat is een daling van 13,4% ten opzichte van 2022 (94,4 miljard euro) en een bedrijfsresultaat (ebit) van 6,3 miljard euro (2022: 8,4 miljard euro). DHL Group verwacht voor 2024 een bedrijfsresultaat tussen 6 en 6,6 miljard euro. CEO Tobias Meyer meldt dat 2023 een jaar was dat werd gekenmerkt door ‘vooral’ een zwakke wereldhandel. Ondanks het uitblijven van wereldwijd economisch herstel benadrukt hij dat de groep zal blijven investeren in zijn logistieke netwerk, “met name in onze e-commercemogelijkheden, maar ook in de decarbonisatie en digitalisatie van onze activiteiten. We zijn zeer goed gepositioneerd voor de huidige kansen en uitdagingen”, zegt hij. (JD)

KOMBIVERKEHR –

De Duitse gecombineerd vervoeroperator Kombiverkehr start een nieuwe spoorverbinding tussen de haven van Rotterdam en de spoorterminal Köln-Eifeltor. In Rotterdam wordt het Rail Service Center (RSC) in de Waalhaven aangelopen, zo meldt Binnenschifffahrt.de. De eerste trein vertrekt op 12 maart vanuit Rotterdam en doet er twaalf uur over tot Keulen. Er zijn drie vertrekken per week op dinsdag, donderdag en zaterdag. Er zijn intermodale transporten met P400-eenheden mogelijk. Ook gevaargoed van klasse I tot VII wordt aanvaard. Het Nederlandse Kombirail Europe staat in voor de tractie. Vanuit Köln-Eifeltor zijn er verschillende nationale en internationale aansluitingsmogelijkheden. (KH)

KUEHNE+NAGEL –

De netto-omzet van de transport- en logistiekgroep Kuehne+Nagel (K+N) daalde met 40% tot 23,8 miljard Zwitserse frank, tegenover 39,3 miljard Zwitserse frank in 2022. K+N behaalde een winst van 1,5 miljard Zwitserse frank, een daling van 48% ten opzichte van 2022. Toen boekte de groep een winst van 2,8 miljard. K+N zag de winst al in de eerste helft van 2023 met 47% teruglopen als gevolg van de naweeën van de coronapandemie. Niettemin blikt K+N tevreden terug. “Kuehne+Nagel heeft goed gepresteerd in het uitdagende jaar 2023. We hebben onze wereldwijde voorsprong op de markt verder uitgebouwd. Dit is ook gebaseerd op een hoge en groeiende marktrelevantie in de steeds belangrijker wordende regio’s zoals Azië en de handelsroutes in het noordelijke deel van de Stille Oceaan”, klink het in het jaarverslag. K+N haalde het grootste deel van zijn omzet uit zee- en luchtvrachtactiviteiten. (JD)

MSC –

De Indiase marine heeft een video gepubliceerd op X waarop te zien is hoe de bemanning van de ‘MSC Sky II’ het vuur blust na een raketaanval van Houthi-militanten op het 25 jaar oude schip van 2.169 teu. Een gespecialiseerd team van een Indiaas marineschip ging aan boord om te helpen bij de brandbestrijding. De raket trof op maandag 4 maart 2024 een aantal containers voor de brug (zie foto). De brand is geblust en het schip bevindt zich veilig in Djibouti. (JD)

MSC, DHL, Kombiverkehr, Kuehne+Nagel en ‘Herald of Free Entreprise’ – Flows

MSC, DHL, Kombiverkehr, Kuehne+Nagel en ‘Herald of Free Entreprise’

Kort, Varia
Melanie De Vrieze
De Indiase marine helpt de crew aan boord van de 'MSC Sky II' een brand te blussen na een raketaanval van Houthi's.
De Indiase marine helpt de crew van de ‘MSC Sky II’ de brand te blussen na een raketaanval van Houthi’s. © Indian Navy

De bemanning van de ‘MSC Sky II’ blust brand na raketaanval Houthi’s, Jacques Vandermeiren vervoegt de raad van bestuur van AMS, 37 jaar geleden zonk de ‘Herald of Free Enterprise’, de omzet van DHL daalt met 13,4% en Kombiverkehr start nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam en Keulen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login