DPD zet in op afhaalpunten om distributiekost te verlagen

DPD heeft zijn Europees netwerk van afhaalpunten uitgebreid tot 20.000 ‘Pickup’-punten. Onlangs zijn er 3.000 punten in Spanje en het VK bijgekomen. De pakjesdienst zet duidelijk in op de afhaalpunten om de distributiekost te verlagen.

De Pickup-punten zijn inmiddels in dertien landen uitgerold. In België gebeurde dat tijdens de eerste helft van dit jaar. In ons land heeft DPD nu ruim 700 van deze afhaalpunten, waarvan meer dan een derde ook op zondag open zijn. Tot niet zo lang geleden werden ze door de pakjesvervoerder ‘parcelshops’ genoemd, maar nu geldt overal in Europa de naam ‘Pickup’-punten.

In e-commerce spelen afhaalpunten – zeker in B2C – een steeds grotere rol, omdat de logistieke kosten flink lager liggen dan bij huisleveringen. De kost van de leveringen in B2C is immers hoger dan in B2B. Voor DPD, die oorspronkelijk op de deferred B2B-markt gericht was, is dat een uitdaging, zeker nu het bedrijf zijn positie in de B2C versterkt.

Verder groeien

“B2C vertegenwoordigt nu 25 à 30% van de leveringen door DPD in België. Dat aandeel moet verder groeien, wat ons bedrijf voor een uitdaging plaatst: terwijl in B2B het gemiddeld aantal pakketten per leveringsadres twee is, is dat aantal in België nu anderhalf… en het gaat de richting van 1,2 op”, legde Marc Morioux uit tijdens een persconferentie in juni naar aanleiding van uitrol van het Pickup-programma in België.

De kosten per levering lopen met andere woorden op. Ook daarom is een goed uitgebouwd netwerk van pakketshops van groot belang. In landen als België, Frankrijk, Spanje of het Verenigd Koninkrijk hebben deze pakketpunten veel succes. Bij DPD verwerken ze er tot 25 à 30% van de leveringen. In Nederland, waar er een 800-tal Pickup-punten zijn, is dat slechts 10%. Vermoedelijk zal dat aandeel ook bij onze noorderburen groeien, omdat de verkopers van e-commerceproducten hun leveringskosten kunnen verlagen. ‘Gratis levering’ geldt immers voor de koper, niet voor de verkoper.

Fijnmazig PUDO-netwerk 

Met de 20.000 afhaalpunten in dertien landen van DPD group woont nu 95% van de populatie in Europa binnen vijftien minuten van een Pickup-punt. Dit netwerk is naar eigen zeggen daarmee een van de meest fijnmazige PUDO (Pick-Up and Drop-Off) netwerken in Europa. De volgende stappen zijn de uitrol van Pickup-punten in Polen en de uitbreiding van 800 ophaalpunten naar 2.000 punten in Rusland in 2016. 

'Last-mile'-oplossingen

DPD is daarnaast gestart met het uitproberen van andere 'last-mile’-oplossingen. Momenteel test de groep in Frankrijk Pickup Stations, een netwerk van automatische lockers voor zowel het ophalen als het wegbrengen van pakketten. Er zijn momenteel 300 dergelijke parcellockers operationeel, die ieder 100 pakketten per dag kunnen verwerken en 24 uur per dag open zijn.

Daarnaast worden in Frankrijk ook de Pickup Stores getest, die eveneens tot 100 pakketten per dag kunnen verwerken. Die zijn te vinden op drukke locaties zoals treinstations en winkelcentra, waar ontvangers ook andere producten en diensten kunnen vinden. Zo kunnen ontvangers onderweg naar huis het pakketjes ophalen.