Dnata derde vrachtafhandelaar op Brussels Airport

Dnata, onderdeel van de Emirates Group, heeft een licentie gekregen voor vrachtafhandeling op BRUcargo. Het nieuws werd nog niet officieel bevestigd, maar volgens verschillende bronnen is de beslissing wel al gemaakt.

Volgens insiders is het geen al te grote verrassing dat Dnata (Dubai National Air Travel Agency) de licentie toegekend krijgt. Eerder raakte al bekend dat er door tal van slordigheden verschillende kandidaten zichzelf de das omdeden. Er bleven nog vier kanshebbers over voor drie licenties. De huidige afhandelaars Aviapartner en Swissport, het Spaanse Acciona en Dnata uit Dubai.

Acciona had enkel een aanvraag gedaan voor de rampafhandeling, het laden en lossen van de vliegtuigen zelf. Voor het transport van het vliegtuig naar de loodsen dienden de Spanjaarden geen dossier in, Dnata wel.

Voor de loodsactiviteiten, waar verzendingen opgebouwd worden om aan boord te gaan of net ‘afgebroken’ worden om per truck verder te transporteren, is er geen beperking van het aantal licenties. WFS, dat hun dossier net te laat ingediend had om nog mee te kunnen dingen naar een licentie voor de rampafhandeling en het -transport, zal dus ook haar loodsactiviteiten blijven uitvoeren.

Het valt te verwachten dat ook Dnata deze activiteiten zal willen opnemen. Het zijn de loodsactiviteiten die het grootste stuk van de omzet van afhandelaars uitmaken. Een afhandelaar met complete service van vliegtuig tot truck, heeft bovendien een streepje voor bij de forwarders. Dat heeft echter geen rol gespeeld bij de toekenning van de licenties voor de rampafhandeling en het -transport, aangezien elk onderdeel apart beoordeeld wordt.

Welgekomen kwaliteitsinjectie?

Verschillende spelers op de luchthaven hopen dat de komst van een derde vrachtafhandelaar voor betere dienstverlening zal zorgen. De situatie aan de vrachtzijde is er wel anders dan voor de passagiersafhandeling. Daar waren Aviapartner en Swissport verwikkeld in een prijzenslag, waarbij er zelfs verlieslatende contracten met luchtvaartmaatschappijen werden afgesloten, om toch maar klanten te winnen. Als gevolg daarvan was er minder ruimte om te investeren in materiaal en mensen, wat ook een impact had op de sociale vrede.

Voor de vrachtafhandeling was vooral het capaciteitstekort van de afhandelaars problematisch. Zeker in de voorbije maanden, waarbij de vrachtvolumes sterk stegen, klaagden forwarders en luchtvaartmaatschappijen regelmatig over de afhandelaars. Zij konden de extra volumes niet aan, waardoor de afhandeling te traag of ondermaats gebeurde. Sommige maatschappijen verhuisden zelfs vracht naar andere luchthavens. Al was ook daar het tekort vaak nijpend.

De hoop leeft nu dat de doorbreking van het duopolie voor een extra impuls voor de kwaliteit kan zorgen. Bovendien werkten Aviapartner en Swissport met tijdelijke licenties, na een geschil bij de vorige toekenning van de licenties in 2011. Daardoor zouden er vanuit de luchthavenuitbater Brussels Airport Company te weinig kwaliteitsvereisten kunnen ingebouwd worden, wat wel het geval is bij vaste licenties. De nieuwe licenties gelden voor een periode van zeven jaar, tot 2025.

Nieuw in België

Het is de eerste keer dat de groep uit Dubai in ons land neerstrijkt. In Nederland is de maatschappij al langer actief op Schiphol. In de zomer van 2015 nam het daar de activiteiten van Aviapartner over. De maatschappij is onderdeel van de Emirates Group en wordt daardoor dus bestuurd vanuit de regering in Dubai.

Kasper Demol