Chauffeur staat centraal in autonome truck van Iveco (+ foto's)

Op de IAA in Hannover heeft Iveco verrassend uitgepakt met een indrukwekkende concepttruck. Het autonome voertuig heeft nog steeds een chauffeur aan boord. Het design is daarbij volledig aangepast aan zijn nieuwe taken.

“CNH heeft onlangs een concept van zelfrijdende landbouwtractor voorgesteld. Die heeft geen cabine meer. De autonoom rijdende truck, daarentegen, zal nog steeds een cabine en een stuurpost hebben. Beide zullen echter volledig anders ingericht worden als nu,” zo zei Pierre Lahutte, de topman van CNH’s truckbranche, Iveco.

Hij stelde op de IAA de concepttruck ‘Z’ voor, een zelfrijdende zero-emissiontruck die laat zien hoe een vrachtwagen er in 2030 uit kan zien. Dit concept, waarin 29 patenten verwerkt zijn, focust dus zowel op een groenere aandrijving als op het autonoom rijden.

“Wij denken dat zelfs wanneer trucks autonoom rijden er nog steeds een chauffeur aan boord zal moeten zijn. In het geval van platooning, bijvoorbeeld, zal de truck nog steeds van en naar de snelwegen door een mens moeten bestuurd worden. Vergelijk het met de pakjesleveringen. Daar zal ook nog steeds een chauffeur aanwezig moeten zijn”, vertelde Maddalena Varrasso, innovatiespecialist bij Iveco, aan Flows.

Kantoor

“Zijn taken zullen echter helemaal anders zijn. Het rijden zal een klein deel van zijn tijd in beslag nemen, terwijl hij tijdens het autonoom rijden vooral kantoorwerk zal doen. Dat kunnen planningtaken zijn, maar ook vlootbeheer bijvoorbeeld. Daarover zijn we momenteel aan het nadenken. Er dienen zich alvast veel mogelijkheden aan, die verschillend zullen zijn volgens de types transporten”, zegt Varrasso.

Feit is dat in het ‘Concept Z’ de chauffeur centraal staat. De cabine is zo ontworpen, dat er gestreefd wordt naar 'zero stress’ en ‘zero tijdsverspilling’. Ze is dan ook aanpasbaar aan de verschillende activiteiten: rijden, werken of rusten.

Naast de chauffeur staat een inklapbare werktafel. Na het omdraaien van de zetel kan de chauffeur aan een heus bureau werken. Tijdens het rusten, op een parking, wordt de achterste wand 50 cm naar achter geschoven om meer plaats te bieden voor de ontspanning: er is een keuken, een groot TV-scherm en zelfs een douche.

Zero emission

Qua aandrijving koos Iveco voor een op LNG geoptimaliseerde motor. De brandstof wordt gestockeerd in nieuwe, vierkante tanks, wat meer volume biedt: maar liefst 1200 liter vloeibaar gas in totaal. Zo wordt een actieradius van 2.200 km mogelijk. Ook wordt de warmte in de uitlaat gerecupereerd om in het voertuig zelf gebruikt te worden.

“Dankzij de betere aerodynamica – de luchtweerstand is 30% kleiner – de warmterecuperatie en aangepaste banden is het verbruik 30% lager dan dat van een huidige truck”, klinkt het voorts.

“Het is ook een truck die nagenoeg geen CO2-emissies produceert, omdat zij op biomethaan rijdt”, zegt ze.

Zero accident

De concepttruck past in het streven om te evolueren naar een zero-accidentvrachtwagen. “Dat is ook een van de doelstellingen van het autonoom rijden. Maar ook wanneer de chauffeur aan het stuur zit, wordt het risico op ongevallen vermeden via nieuwe actieve en preventieve veiligheidstechnologieën”, klinkt het tot slot.