
De reeks met nieuwjaarsvragen aan prominente spelers uit de brede logistieke sector gaat de laatste week in. Vandaag antwoordt Geert Pauwels, CEO bij Lineas, op de vijf vragen.
1. Wat was volgens u de belangrijkste ontwikkeling in 2021?
Geert Pauwels (GP): "Met ‘corona’ zeg ik natuurlijk niets nieuws. Dit blijft voor ons, alsook voor onze klanten en de hele Europese supplychain, een hele uitdaging.
Laat me daarom zeggen: het Europese Jaar van het Spoor. Het is echt goed nieuws dat de Europese Commissie met de Sustainable & Smart Mobility Strategy resoluut voor de modal shift kiest. Als ze deze politieke moed nu doortrekken en ons helpen om te innoveren en te digitaliseren, dan zullen we grote stappen vooruitzetten en die spoorvolumes verdubbelen. Met de hele Europese spoorvrachtsector hebben we een ambitieus innovatietraject opgezet met 5 technologieën die echt een verschil zullen maken. Als Europa ons hierbij steunt, dan kunnen we er zelfs een paar Decennia van het Spoor van maken.
2. Wat was uw mooiste professionele realisatie in 2021?
GP: "Ik wil hier niet verwijzen naar iets persoonlijks. Alle lof gaat naar mijn tweeduizend collega’s bij Lineas die wonderen verrichten. Niks houdt ze tegen, ze blijven gaan: overstromingen, corona, infrastructuurwerken, ... En ondertussen doen we nog een belangrijke transformatie van ons bedrijf die al stevig is en nog meer tijdens deze pandemie. Niet te stoppen die Freight Force. Echt waar, chapeau."
3. Wat was uw grootste teleurstelling in 2021?
GP: "Ik volg Christa Sys: het grote gebrek aan daadkracht in het Belgische spoorbeleid. Op 14 september stonden we met de hele transportsector en alle transportministers achter de Rail Roadmap 2030. Maar wat een teleurstelling over de implementatie. Het enige lichtpuntje is het verhoogde investeringsbudget voor Infrabel, maar na jaren van desinvestering is dit zelfs ruim onvoldoende.
In alle landen – en bij uitstek onze grootste buurlanden Frankrijk en Duitsland – gaan ze 'vollen bak' voor de modal shift omdat ze weten dat dat veruit de beste oplossing is voor klimaat en mobiliteit. En in België? We schroeven het spoorbeleid terug. De schrapping van de Single Wagon Load-steun is echt niet goed voor de modal shift. Onze buurlanden vragen zich af waar we in godsnaam mee bezig zijn.
Bij deze wens ik onze overheid de gevleugelde woorden van Peter De Keyzer toe: 5 minuten ambitie. Dat ze nu eens dapper durven te zijn en doen wat gedaan moet worden. We zijn een klein land, maar groots in logistiek en we verdienen een veel moediger spoorvrachtbeleid."
4. Wie was voor u de figuur van 2021?
GP: "Vanessa Nakate. Ik sprak in november op de klimaatconferentie COP26 in Glasgow en hoorde haar daar ook speechen. En ze raakte een gevoelige snaar bij me. De manier waarop ze sprak over haar eigen ervaringen, de toekomst voor haar familie in Oeganda en de manier waarop ze alle wereldleiders opriep om nu echt actie te ondernemen. Dat sprak me echt aan en sterkt me om met Lineas, met onze sector, echt een verschil te maken. Mensen als die dappere activiste die heel scherp en inspirerend zeggen waar het op staat, daar hebben we er meer van nodig."
5. Wat wil u in 2022 absoluut realiseren?
GP: "Een echte doorbraak voor de modal shift.
Met Lineas zullen we onze transformatie verderzetten, met extra focus en snelheid. We zullen bedrijven verder overtuigen om te 'modal shiften' met een ijzersterk en rendabel internationaal transportnetwerk. Dat doen we met een versterkte 'corridor backbone' en complete end-to-endoplossingen. Ook met een gedigitaliseerde en persoonlijke klantenervaring, want dat is wat ze nodig hebben.
Daarnaast blijven we alles op alles zetten voor een markt waar de modal shift alle kansen krijgt. Dat betekent een echt gelijk speelveld tussen alle transportmodi met een volwaardig stimulerend spoorbeleid en infrastructuurbeheerders die actief aan flow management doen zodat het even gemakkelijk wordt om met een trein te rijden als met een truck. Maar ook eerlijke concurrentie binnen het spoor waarbij staatsondernemingen zich aan de concurrentiewetgeving houden. We hebben een gezonde en rendabele spoorsector nodig en daar blijven wij als enige private operator in België, en de grootste in Europa, voor strijden.
Het belooft een spannend jaar te worden. Grote uitdagingen, maar ook enorm moedige mensen bij Lineas die het verschil willen maken. Ik heb er zin in."
Geert Pauwels, CEO Lineas