J. Gerritsen (Panattoni): “België volwassen logistiek vastgoedmarkt”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Jeroen Gerritsen Panattoni
Jeroen Gerritsen, managing director Panattoni Belgium © Panattoni

België heeft sinds februari 2024 met het Amerikaanse Panattoni een nieuwe speler op de logistiek vastgoedmarkt. Volgens Jeroen Gerritsen, algemeen directeur Panattoni België, was ons land al veel vroeger dan andere landen een heel volwassen markt.

Jeroen Gerritsen deed voor hij aan de slag ging bij Panattoni de nodige ervaring op in de markt van logistiek vastgoed bij onder meer Goodman en Segro. “Ik ben bij Goodman gebleven tot november 2019. Toen heeft Robert Dobrzycki , CEO en co-eigenaar van Panattoni Europa, het Verenigd Koninkrijk en India, mij gevraagd om de Nederlandse activiteiten op te zetten. Ondertussen tellen we daar 23 medewerkers en een substantiële pijplijn. We wilden al een tijdje activiteiten opstarten in België maar zijn eerst op zoek gegaan naar een project dat we van de grond willen krijgen in Wallonië. Intussen hebben we ook al mensen gevonden en zit er nog meer aan te komen”, zegt hij.

Belgische markt

“België is logistiek gezien een grote markt”, gaat hij verder. “De warehousing per capita is gigantisch hoog. Dat geldt ook voor Nederland. Duitsland heeft ook veel warehousing, maar dat is een veel groter land. De duidelijke reden voor die positie van België en Nederland zijn de havens van Antwerpen en Rotterdam die elkaar versterken. België heeft een substantiële warehousing markt en wij willen daar iets aan toevoegen. De Belgische markt was veel vroeger volwassen dan andere landen. Al in de jaren 80 en 90 was dat hier al een echt product. Ondertussen is er veel gebeurd en vanaf 2000 is het wat gaan afvlakken, onder meer onder invloed van e-commerce en de restricties die van kracht waren voor nachtwerk”, legt hij uit.

We gaan op zoek naar nieuwe logistieke hotspots

Ondertussen is er opnieuw een kentering volgens Jeroen Gerritsen. “Andere delen van de EU zitten vol waardoor de druk is toegenomen om in België actief te zijn. In België zit de gouden driehoek (Antwerpen-Brussel-Gent) ook zo goed als vol. Er zijn nog beperkte mogelijkheden. Dat is een van onze krachten, dat we op zoek gaan naar nieuwe logistieke hotspots. Als er druk komt op het vinden van personeel en gronden, komt er een verplaatsing naar andere hubs zoals Wallonië. Zo’n regio kan dan snel van onbemind naar erg geliefd evolueren. Met onze ervaring kijken we waar er transportmogelijkheden en multimodaliteit zijn en daar gaan we dan investeren.”

We investeren op risico, klanten kunnen niet wachten op hun gebouwen

In West-Europa zijn 70 à 80% van de ontwikkelingen van Panattoni brownfieldprojecten. “Er zijn meer dan genoeg bestaande projecten die aan vervanging toe zijn. Dat biedt prachtige kansen om ze nieuw leven in te blazen en te verduurzamen. Het voordeel is dat de infrastructuur, openbaar vervoer, stroomvoorziening, enzovoort al aanwezig zijn. Zo’n locatie heeft al een hele geschiedenis. We investeren ook op risico. De klanten kunnen niet wachten op hun gebouwen. Daar spelen we op in door goede locaties te zoeken en op risico de vergunningen aan te vragen. Zo kunnen we een pasklare oplossing bieden als de vraag komt. Dat vergroot onze kansen.”

Lokale spelers

De Belgische markt van logistiek vastgoed telt verschillende lokale spelers met een belangrijke portefeuille, maar dat schrikt Gerritsen niet af. “Dat valt niet mee voor een buitenstaander, maar we namen de nodige zorgvuldigheid in acht om deze stap te zetten en de weg te plaveien. We hebben een gezonde combinatie van enerzijds agressiviteit en anderzijds netwerk, kennis en de ondernemersgeest van een familiebedrijf. Carl Panattoni, de oprichter van het bedrijf, is nog altijd actief en heeft nog altijd dezelfde gedrevenheid en ambitie”, onderstreept hij.

Geen targets

Panattoni werkt niet met targets die moeten gehaald worden. “Wij werken van deal tot deal en kijken naar de stand van de markt van vandaag. Door corona, de e-commerce boom die volgde en de oorlog in Oekraïne met als gevolg stijgende bouwprijzen, en de sterke fluctuatie in de waarde van logistiek vastgoed, is de afgelopen vier jaar nog nooit een dag gelijk geweest in de markt. Hoe wij hiermee omgaan, dat is onze kracht”, besluit hij.

Panattoni is actief in bijna alle EU-landen buiten Roemenië, Bulgarije en het voormalige Joegoslavië. België valt momenteel nog onder de BENE-organisatie, maar zal op termijn een activiteit op zichzelf worden.

J. Gerritsen (Panattoni): “België volwassen logistiek vastgoedmarkt” – Flows

J. Gerritsen (Panattoni): “België volwassen logistiek vastgoedmarkt”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Jeroen Gerritsen Panattoni
Jeroen Gerritsen, managing director Panattoni Belgium © Panattoni

België heeft sinds februari 2024 met het Amerikaanse Panattoni een nieuwe speler op de logistiek vastgoedmarkt. Volgens Jeroen Gerritsen, algemeen directeur Panattoni België, was ons land al veel vroeger dan andere landen een heel volwassen markt.

Jeroen Gerritsen deed voor hij aan de slag ging bij Panattoni de nodige ervaring op in de markt van logistiek vastgoed bij onder meer Goodman en Segro. “Ik ben bij Goodman gebleven tot november 2019. Toen heeft Robert Dobrzycki , CEO en co-eigenaar van Panattoni Europa, het Verenigd Koninkrijk en India, mij gevraagd om de Nederlandse activiteiten op te zetten. Ondertussen tellen we daar 23 medewerkers en een substantiële pijplijn. We wilden al een tijdje activiteiten opstarten in België maar zijn eerst op zoek gegaan naar een project dat we van de grond willen krijgen in Wallonië. Intussen hebben we ook al mensen gevonden en zit er nog meer aan te komen”, zegt hij.

Belgische markt

“België is logistiek gezien een grote markt”, gaat hij verder. “De warehousing per capita is gigantisch hoog. Dat geldt ook voor Nederland. Duitsland heeft ook veel warehousing, maar dat is een veel groter land. De duidelijke reden voor die positie van België en Nederland zijn de havens van Antwerpen en Rotterdam die elkaar versterken. België heeft een substantiële warehousing markt en wij willen daar iets aan toevoegen. De Belgische markt was veel vroeger volwassen dan andere landen. Al in de jaren 80 en 90 was dat hier al een echt product. Ondertussen is er veel gebeurd en vanaf 2000 is het wat gaan afvlakken, onder meer onder invloed van e-commerce en de restricties die van kracht waren voor nachtwerk”, legt hij uit.

We gaan op zoek naar nieuwe logistieke hotspots

Ondertussen is er opnieuw een kentering volgens Jeroen Gerritsen. “Andere delen van de EU zitten vol waardoor de druk is toegenomen om in België actief te zijn. In België zit de gouden driehoek (Antwerpen-Brussel-Gent) ook zo goed als vol. Er zijn nog beperkte mogelijkheden. Dat is een van onze krachten, dat we op zoek gaan naar nieuwe logistieke hotspots. Als er druk komt op het vinden van personeel en gronden, komt er een verplaatsing naar andere hubs zoals Wallonië. Zo’n regio kan dan snel van onbemind naar erg geliefd evolueren. Met onze ervaring kijken we waar er transportmogelijkheden en multimodaliteit zijn en daar gaan we dan investeren.”

We investeren op risico, klanten kunnen niet wachten op hun gebouwen

In West-Europa zijn 70 à 80% van de ontwikkelingen van Panattoni brownfieldprojecten. “Er zijn meer dan genoeg bestaande projecten die aan vervanging toe zijn. Dat biedt prachtige kansen om ze nieuw leven in te blazen en te verduurzamen. Het voordeel is dat de infrastructuur, openbaar vervoer, stroomvoorziening, enzovoort al aanwezig zijn. Zo’n locatie heeft al een hele geschiedenis. We investeren ook op risico. De klanten kunnen niet wachten op hun gebouwen. Daar spelen we op in door goede locaties te zoeken en op risico de vergunningen aan te vragen. Zo kunnen we een pasklare oplossing bieden als de vraag komt. Dat vergroot onze kansen.”

Lokale spelers

De Belgische markt van logistiek vastgoed telt verschillende lokale spelers met een belangrijke portefeuille, maar dat schrikt Gerritsen niet af. “Dat valt niet mee voor een buitenstaander, maar we namen de nodige zorgvuldigheid in acht om deze stap te zetten en de weg te plaveien. We hebben een gezonde combinatie van enerzijds agressiviteit en anderzijds netwerk, kennis en de ondernemersgeest van een familiebedrijf. Carl Panattoni, de oprichter van het bedrijf, is nog altijd actief en heeft nog altijd dezelfde gedrevenheid en ambitie”, onderstreept hij.

Geen targets

Panattoni werkt niet met targets die moeten gehaald worden. “Wij werken van deal tot deal en kijken naar de stand van de markt van vandaag. Door corona, de e-commerce boom die volgde en de oorlog in Oekraïne met als gevolg stijgende bouwprijzen, en de sterke fluctuatie in de waarde van logistiek vastgoed, is de afgelopen vier jaar nog nooit een dag gelijk geweest in de markt. Hoe wij hiermee omgaan, dat is onze kracht”, besluit hij.

Panattoni is actief in bijna alle EU-landen buiten Roemenië, Bulgarije en het voormalige Joegoslavië. België valt momenteel nog onder de BENE-organisatie, maar zal op termijn een activiteit op zichzelf worden.