Joke Knockaert (Havenschool VTI): “Made in Zeebrugge als merknaam”

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge © Roel Jacobus

De heroriëntering van VTI Zeebrugge naar een echte havenschool blijkt een goede keuze. In het nieuwe schooljaar zijn de logistieke opleidingen en de chauffeursklassen goed gevuld, terwijl de klassieke technische richtingen achteruitgaan.

Na anderhalf jaar voorbereiding in nauwe samenwerking met de havenbedrijven, kreeg in april het Vrij Technisch Instituut (VTI) Zeebrugge de goedkeuring voor vier nieuwe havengerichte en logistieke opleidingen. Daarmee kon de middelbare school zich resoluut heroriënteren als eerste havenschool in Vlaanderen.

“Bij de start van het schooljaar zijn de inschrijvingen in onze pijler Transport & Logistiek hoopgevend tot zeer goed”, zegt directeur Joke Knockaert. “Bijvoorbeeld in de opleiding Organisatie & Logistiek zijn we volzet en zoeken we nog een extra leerkracht. In de chauffeursopleiding hebben we tegen de zestig leerlingen, waarbij we het aantal leswagens van vijf naar zeven uitbreiden.”

Tijd nodig

“In de volledig nieuwe richtingen kenden we geen overrompeling, maar hebben we wel een klein aantal inschrijvingen zodat we kunnen starten. Het gaat onder meer over onze eerste duale opleidingen – waarbij de leerlingen intensief werkplekleren bij een bedrijf – voor polyvalent technicus havenvoertuigen of bediener van interne transportmiddelen. Zij kregen leerplaatsen aangeboden bij bedrijven met grote namen als P&O Ferries, ICO, CLdN en ECS.”

Toch hebben Knockaert en haar collega’s gemengde gevoelens. “We hadden een grotere toestroom verwacht. Alle mensen en bedrijven die we het voorbije jaar spraken, steunden enthousiast onze keuze voor het verder uitbouwen van de eerste echte havenschool. Blijkbaar is er nog meer tijd nodig om die boodschap ook tot bij de jongeren en hun ouders te brengen.”

Defensie & Veiligheid

In elk geval is de aantrekkingskracht van de transport- en logistieke opleidingen positief. Dat is een opsteker tegenover de terugval van de ‘klassieke’ technische richtingen die VTI Zeebrugge nog aanbiedt. “Mogelijk kiezen jongeren uit de wijde regio daarvoor liever een school in een stadsomgeving. Wellicht werden ook een aantal kandidaat-eerstejaars geremd door het centrale digitale aanmeldingsplatform dat sinds dit schooljaar voor alle Brugse scholen verplicht is”, zegt Knockaert.

“Dit sterkt ons vertrouwen om voort te bouwen aan een uniek palet van havengerichte opleidingen. Binnenkort dienen we een dossier in voor een nieuwe pijler Defensie & Veiligheid. Wij geloven dat we in de haven een sterk verhaal kunnen schrijven en jongeren goed kunnen voorbereiden voor jobs in de bewakingssector, reddingsdiensten, brandweer of Marine. Ook in die domeinen krijgen we goede reacties van de bedrijven en andere betrokken partijen. Samen willen we van ‘Made in Zeebrugge’ een sterke merknaam maken.”

Joke Knockaert (Havenschool VTI): “Made in Zeebrugge als merknaam” – Flows

Joke Knockaert (Havenschool VTI): “Made in Zeebrugge als merknaam”

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge © Roel Jacobus

De heroriëntering van VTI Zeebrugge naar een echte havenschool blijkt een goede keuze. In het nieuwe schooljaar zijn de logistieke opleidingen en de chauffeursklassen goed gevuld, terwijl de klassieke technische richtingen achteruitgaan.

Na anderhalf jaar voorbereiding in nauwe samenwerking met de havenbedrijven, kreeg in april het Vrij Technisch Instituut (VTI) Zeebrugge de goedkeuring voor vier nieuwe havengerichte en logistieke opleidingen. Daarmee kon de middelbare school zich resoluut heroriënteren als eerste havenschool in Vlaanderen.

“Bij de start van het schooljaar zijn de inschrijvingen in onze pijler Transport & Logistiek hoopgevend tot zeer goed”, zegt directeur Joke Knockaert. “Bijvoorbeeld in de opleiding Organisatie & Logistiek zijn we volzet en zoeken we nog een extra leerkracht. In de chauffeursopleiding hebben we tegen de zestig leerlingen, waarbij we het aantal leswagens van vijf naar zeven uitbreiden.”

Tijd nodig

“In de volledig nieuwe richtingen kenden we geen overrompeling, maar hebben we wel een klein aantal inschrijvingen zodat we kunnen starten. Het gaat onder meer over onze eerste duale opleidingen – waarbij de leerlingen intensief werkplekleren bij een bedrijf – voor polyvalent technicus havenvoertuigen of bediener van interne transportmiddelen. Zij kregen leerplaatsen aangeboden bij bedrijven met grote namen als P&O Ferries, ICO, CLdN en ECS.”

Toch hebben Knockaert en haar collega’s gemengde gevoelens. “We hadden een grotere toestroom verwacht. Alle mensen en bedrijven die we het voorbije jaar spraken, steunden enthousiast onze keuze voor het verder uitbouwen van de eerste echte havenschool. Blijkbaar is er nog meer tijd nodig om die boodschap ook tot bij de jongeren en hun ouders te brengen.”

Defensie & Veiligheid

In elk geval is de aantrekkingskracht van de transport- en logistieke opleidingen positief. Dat is een opsteker tegenover de terugval van de ‘klassieke’ technische richtingen die VTI Zeebrugge nog aanbiedt. “Mogelijk kiezen jongeren uit de wijde regio daarvoor liever een school in een stadsomgeving. Wellicht werden ook een aantal kandidaat-eerstejaars geremd door het centrale digitale aanmeldingsplatform dat sinds dit schooljaar voor alle Brugse scholen verplicht is”, zegt Knockaert.

“Dit sterkt ons vertrouwen om voort te bouwen aan een uniek palet van havengerichte opleidingen. Binnenkort dienen we een dossier in voor een nieuwe pijler Defensie & Veiligheid. Wij geloven dat we in de haven een sterk verhaal kunnen schrijven en jongeren goed kunnen voorbereiden voor jobs in de bewakingssector, reddingsdiensten, brandweer of Marine. Ook in die domeinen krijgen we goede reacties van de bedrijven en andere betrokken partijen. Samen willen we van ‘Made in Zeebrugge’ een sterke merknaam maken.”