Simon Lefèvre behartigt belangen Gentse havenbedrijven voor Voka

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Voka|VeGHO Simon Lefèvre
Simon Lefèvre © Voka|VeGHO

Na een eerste werkervaring op politieke kabinetten, ging Simon Lefèvre dit jaar aan de slag bij Voka Oost-Vlaanderen. Als coördinator Belangenbehartiging staat hij op de barricades voor havenbedrijven uit North Sea Port Gent.

Na studies Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Gent was Lefèvre onder meer actief op het kabinet van toenmalig Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers en Vlaams minister Bart Somers (Open Vld). “De ervaring die ik daar opdeed en de contacten die ik daar opbouwde, kan ik nu ten volle inzetten bij Voka. Als coördinator Belangenbehartiging bevind ik mij nu op het kruispunt van de economie en het beleid.”

Grootste waterstofhub

Lefèvre voelde zich meteen aangetrokken om aan de slag te gaan in havenmiddens. “Ik plan regelmatig bezoeken aan bedrijven. Met 102.000 jobs (direct en indirect) en een toegevoegde waarde van 12,6 miljard euro is North Sea Port dé economische long van Oost-Vlaanderen. Bovendien is de haven bij uitstek de plek waar de transitie naar een meer duurzame economie als eerste wordt ingezet. North Sea Port is nu al de grootste waterstofhub van de Benelux. Ook multimodaliteit wordt hoog in het vaandel gedragen. Denk maar aan de geplande investeringen van Infrabel in de uitbreiding van spoorbundels in de Gentse haven. Ook daar hebben we met Voka|VeGHO (Vereniging voor Gentse Havengebonden Ondernemingen, red.) mee aan de kar getrokken.”

Grootteorde Oosterweel

Een van de projecten die zijn bijzondere aandacht verdient, is de oprichting van de nieuwe kanaalverbinding Seine-Nord. Die zal de industriële regio’s rondom de Seine connecteren met North Sea Port voor binnenvaartschepen tot 4. 400 ton. “Goed voor een investering van 4,5 miljard euro, spreken we hier over een project van de grootteorde van de Oosterweelwerken. Vanuit mijn functie hou ik de vinger aan de pols voor onze leden in de haven en de bijhorende economische opportuniteiten, maar deel ik bijvoorbeeld ook hun bezorgdheden aan de Vlaamse Waterweg over de toegankelijkheid. Zo vertolk ik de stem tussen het beleid en de gebruikers”, besluit Lefèvre.

Simon Lefèvre behartigt belangen Gentse havenbedrijven voor Voka – Flows

Simon Lefèvre behartigt belangen Gentse havenbedrijven voor Voka

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Voka|VeGHO Simon Lefèvre
Simon Lefèvre © Voka|VeGHO

Na een eerste werkervaring op politieke kabinetten, ging Simon Lefèvre dit jaar aan de slag bij Voka Oost-Vlaanderen. Als coördinator Belangenbehartiging staat hij op de barricades voor havenbedrijven uit North Sea Port Gent.

Na studies Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Gent was Lefèvre onder meer actief op het kabinet van toenmalig Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers en Vlaams minister Bart Somers (Open Vld). “De ervaring die ik daar opdeed en de contacten die ik daar opbouwde, kan ik nu ten volle inzetten bij Voka. Als coördinator Belangenbehartiging bevind ik mij nu op het kruispunt van de economie en het beleid.”

Grootste waterstofhub

Lefèvre voelde zich meteen aangetrokken om aan de slag te gaan in havenmiddens. “Ik plan regelmatig bezoeken aan bedrijven. Met 102.000 jobs (direct en indirect) en een toegevoegde waarde van 12,6 miljard euro is North Sea Port dé economische long van Oost-Vlaanderen. Bovendien is de haven bij uitstek de plek waar de transitie naar een meer duurzame economie als eerste wordt ingezet. North Sea Port is nu al de grootste waterstofhub van de Benelux. Ook multimodaliteit wordt hoog in het vaandel gedragen. Denk maar aan de geplande investeringen van Infrabel in de uitbreiding van spoorbundels in de Gentse haven. Ook daar hebben we met Voka|VeGHO (Vereniging voor Gentse Havengebonden Ondernemingen, red.) mee aan de kar getrokken.”

Grootteorde Oosterweel

Een van de projecten die zijn bijzondere aandacht verdient, is de oprichting van de nieuwe kanaalverbinding Seine-Nord. Die zal de industriële regio’s rondom de Seine connecteren met North Sea Port voor binnenvaartschepen tot 4. 400 ton. “Goed voor een investering van 4,5 miljard euro, spreken we hier over een project van de grootteorde van de Oosterweelwerken. Vanuit mijn functie hou ik de vinger aan de pols voor onze leden in de haven en de bijhorende economische opportuniteiten, maar deel ik bijvoorbeeld ook hun bezorgdheden aan de Vlaamse Waterweg over de toegankelijkheid. Zo vertolk ik de stem tussen het beleid en de gebruikers”, besluit Lefèvre.