DP World heeft op zijn site in de Waaslandhaven automatische stapelkranen in gebruik genomen. Die verhogen de capaciteit en maken de site duurzamer. Van Moer kwam met een hybride truck de symbolische eerste container afzetten aan de nieuwe kranen.
De verwerking van steeds meer containers stelt de logistieke spelers in de haven voor grote uitdagingen. Terminaloperator DP World speelt daarop in door te investeren in automatische stapelkranen (Automated Stacking Cranes of ASCâs). Die werden vandaag â 25 november â in gebruik genomen op Antwerp Gateway in de Waaslandhaven in aanwezigheid van burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver.
Zeventien nieuwe kranen
De huidige terminal wordt uitgerust met zeventien extra nieuwe elektrische ASCâs, die een maximale containerdensiteit mogelijk maken. Door de beschikbare ruimte maximaal te benutten en de containerbehandeling te vergroenen, maakt DP World zijn terminal klaar voor de toekomst, klinkt het.
âWe gaan van een maximale jaarlijkse capaciteit van 2,5 miljoen containers naar 3,4 miljoenâ, zegt Dirk Van den Bosch, CEO DP World in Antwerpen. âWe retrofitten onze terminal om onze maximale densiteit te bereiken in 2026 op een CO2-neutrale manier. De totale voetafdruk van transport wordt hierdoor mee verkleind en onze klanten kunnen tegen 2026 al rekenen op extra capaciteit.â De stapelkranen werken op groene stroom die hoofdzakelijk geleverd wordt door de windmolen en de biogascentrale op de site.
E-truck Van Moer
Het was Jo van Moer (CEO Van Moer Logistics) die symbolisch de eerste container kwam afzetten met een hybride elektrische truck. De e-truck wordt gebruikt als test binnen de vloot van Van Moer Logistics. âDe vergroening van de logistieke keten komt in een stroomversnelling met nieuwe initiatieven van pioniersbedrijven binnen de sector zoals DP Worldâ, zegt Van Moer.
âOok wij hopen ons steentje bij te dragen door te investeren in de verdere verduurzaming van onze vloot. We zijn al volop aan het testen met waterstof en nu gaan we ook de mogelijkheden van elektrificatie onderzoeken.â Jo Van Moer deelde in primeur ook mee dat hij zijn groene vloot in april 2023 met nog eens tien nieuwe waterstoftrucks zal uitbreiden.
Fier
Ook Antwerps schepen en voorzitter van het Havenbedrijf Annick De Ridder was van de partij. “We houden niet zo van eenzijdige Europese regelgeving, maar gaan liever in dialoog met de lokale bedrijven.”
“Om onze positie als motor van de economie te behouden, is extra containercapaciteit absoluut noodzakelijk. In afwachting van de realisatie van ECA tegen 2030, zorgt DP World met deze investering in automatische stapelkranen nu al tegen 2026 voor een capaciteitsverhoging met 1 miljoen teu extra. Het is op die innovaties en investeringen in de duurzame toekomst van de haven dat we als regio bijzonder fier moeten zijn.â
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.