Van Moer bespaart 60% transportkosten met automatische afvullijn

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
De nieuwe afvullijn bij Van Moer
De nieuwe afvullijn bij Van Moer © Van Moer

Van Moer Logistics opende donderdag 5 oktober officieel zijn nieuwe afvullijnen voor toxische en niet-toxische vloeistoffen in Zwijndrecht. Met de investering van 14,5 miljoen euro wil de logistieke speler zijn klanten een onestopshop aanbieden en vrachtwagens van de weg halen.

Tal van klanten en partners waren uitgenodigd om de officiële opening bij te wonen in het hoofdkantoor van Van Moer in Zwijndrecht. De logistieke hub van 27 hectare werd er uitgebreid met een volautomatische afvullijn. De nieuwe installatie past in het concept van ‘The Perfect Flow’, waarmee Van Moer zijn klanten een onestopshop-verhaal wil aanbieden.

‘The Perfect Flow’

“In Zwijndrecht bieden we een complete onestopshop aan voor onze klanten”, zegt Jo Van Moer, founder & CEO bij Van Moer Logistics. “Van het transporteren, stockeren, opwarmen, afvullen en reinigen tot het herstellen van tankcontainers, wij voorzien alles op één locatie van 27 hectare in het midden van de Antwerpse chemiecluster. Die opstelling noemen wij ‘The Perfect Flow’, waarmee we uniek zijn op de Europese markt.”

Met de opstelling haalt het bedrijf naar eigen zeggen heel wat vrachtwagens van de weg en bespaart het tot 60% aan transportkosten. De investering is goed voor een bedrag van 14,5 miljoen euro.

Verankering

De nieuwe volautomatische lijnen zijn ontworpen voor het afvullen van een breed gamma aan zowel toxische als niet-toxische vloeistoffen, klinkt het. Vanuit tankcontainers worden de stoffen verpakt naar vaten of IBC’s (intermediate bulk containers). Dankzij de geïntegreerde gasfilters kan de logistieke dienstverlener nu ook sterk geurende of schuimende producten afvullen in zijn nieuwe afvulcomplex.

Hiermee zet Van Moer Logistics een belangrijke stap in het verankeren van chemie en life sciences binnen de Antwerpse haven. Ook burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver (CD&V) en havenschepen Annick De Ridder (N-VA) tekenden present op de feestelijke opening.

De Ridder verwees in haar speech andermaal naar het economisch belang van de haven en de chemische industrie, maar ze toonde zich opvallend ongerust over het aanslepende stikstofdossier. “In dat verhaal zijn er geen winnaars”, benadrukte ze, “maar we werken dag en nacht – en dat mag u letterlijk nemen – aan een onderbouwd voorstel zodat het zo snel mogelijk aan het parlement kan worden voorgelegd.”

INEOS

Van Moer maakte bekend dat de drie afvullijnen samen tot tweehonderd vaten per uur kunnen behandelen met de mogelijkheid om uit te breiden tot vijf afvullijnen. Aanpalend aan het afvulcomplex werd er een bijkomend ADR-magazijn gebouwd van 6.000 m2, wat de totale opslagcapaciteit op de locatie in Zwijndrecht naar 76.000 m2 brengt.

In zijn speech bedankte Van Moer alle klanten voor het vertrouwen en wees hij nadrukkelijk op de sterke band met INEOS. Een groot deel van de capaciteit op de site is immers bestemd voor de chemiereus, waarvan de productiesite INEOS Oxide vlak naast Van Moer ligt.

“We kozen voor het efficiënt afvullen van de chemische tanktransporten en ook de verpakte producten worden gecentraliseerd in de ADR magazijnen, daar waar ze voorheen over verschillende magazijnen verspreid stonden”, aldus Van Moer. Die werkwijze moet jaarlijks heel wat vrachtwagens van de weg halen en tot 60% aan transportkosten sparen.

Jo Van Moer en Anne Verstraeten richtten het bedrijf op in 1990 met 1 vrachtwagen en groeiden uit tot een grote speler binnen de havens van Antwerpen, Gent en Brussel. De groep telt inmiddels 500 vrachtwagens, 800.000 m2 aan magazijnoppervlakte en 9 binnenvaartschepen. Op de 40 locaties in België en Duitsland zijn er zo’n 2.200 medewerkers aan de slag.

Annick De Ridder en Jo Van Moer
Annick De Ridder en Jo Van Moer (c) Van Moer
Van Moer bespaart 60% transportkosten met automatische afvullijn – Flows

Van Moer bespaart 60% transportkosten met automatische afvullijn

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
De nieuwe afvullijn bij Van Moer
De nieuwe afvullijn bij Van Moer © Van Moer

Van Moer Logistics opende donderdag 5 oktober officieel zijn nieuwe afvullijnen voor toxische en niet-toxische vloeistoffen in Zwijndrecht. Met de investering van 14,5 miljoen euro wil de logistieke speler zijn klanten een onestopshop aanbieden en vrachtwagens van de weg halen.

Tal van klanten en partners waren uitgenodigd om de officiële opening bij te wonen in het hoofdkantoor van Van Moer in Zwijndrecht. De logistieke hub van 27 hectare werd er uitgebreid met een volautomatische afvullijn. De nieuwe installatie past in het concept van ‘The Perfect Flow’, waarmee Van Moer zijn klanten een onestopshop-verhaal wil aanbieden.

‘The Perfect Flow’

“In Zwijndrecht bieden we een complete onestopshop aan voor onze klanten”, zegt Jo Van Moer, founder & CEO bij Van Moer Logistics. “Van het transporteren, stockeren, opwarmen, afvullen en reinigen tot het herstellen van tankcontainers, wij voorzien alles op één locatie van 27 hectare in het midden van de Antwerpse chemiecluster. Die opstelling noemen wij ‘The Perfect Flow’, waarmee we uniek zijn op de Europese markt.”

Met de opstelling haalt het bedrijf naar eigen zeggen heel wat vrachtwagens van de weg en bespaart het tot 60% aan transportkosten. De investering is goed voor een bedrag van 14,5 miljoen euro.

Verankering

De nieuwe volautomatische lijnen zijn ontworpen voor het afvullen van een breed gamma aan zowel toxische als niet-toxische vloeistoffen, klinkt het. Vanuit tankcontainers worden de stoffen verpakt naar vaten of IBC’s (intermediate bulk containers). Dankzij de geïntegreerde gasfilters kan de logistieke dienstverlener nu ook sterk geurende of schuimende producten afvullen in zijn nieuwe afvulcomplex.

Hiermee zet Van Moer Logistics een belangrijke stap in het verankeren van chemie en life sciences binnen de Antwerpse haven. Ook burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver (CD&V) en havenschepen Annick De Ridder (N-VA) tekenden present op de feestelijke opening.

De Ridder verwees in haar speech andermaal naar het economisch belang van de haven en de chemische industrie, maar ze toonde zich opvallend ongerust over het aanslepende stikstofdossier. “In dat verhaal zijn er geen winnaars”, benadrukte ze, “maar we werken dag en nacht – en dat mag u letterlijk nemen – aan een onderbouwd voorstel zodat het zo snel mogelijk aan het parlement kan worden voorgelegd.”

INEOS

Van Moer maakte bekend dat de drie afvullijnen samen tot tweehonderd vaten per uur kunnen behandelen met de mogelijkheid om uit te breiden tot vijf afvullijnen. Aanpalend aan het afvulcomplex werd er een bijkomend ADR-magazijn gebouwd van 6.000 m2, wat de totale opslagcapaciteit op de locatie in Zwijndrecht naar 76.000 m2 brengt.

In zijn speech bedankte Van Moer alle klanten voor het vertrouwen en wees hij nadrukkelijk op de sterke band met INEOS. Een groot deel van de capaciteit op de site is immers bestemd voor de chemiereus, waarvan de productiesite INEOS Oxide vlak naast Van Moer ligt.

“We kozen voor het efficiënt afvullen van de chemische tanktransporten en ook de verpakte producten worden gecentraliseerd in de ADR magazijnen, daar waar ze voorheen over verschillende magazijnen verspreid stonden”, aldus Van Moer. Die werkwijze moet jaarlijks heel wat vrachtwagens van de weg halen en tot 60% aan transportkosten sparen.

Jo Van Moer en Anne Verstraeten richtten het bedrijf op in 1990 met 1 vrachtwagen en groeiden uit tot een grote speler binnen de havens van Antwerpen, Gent en Brussel. De groep telt inmiddels 500 vrachtwagens, 800.000 m2 aan magazijnoppervlakte en 9 binnenvaartschepen. Op de 40 locaties in België en Duitsland zijn er zo’n 2.200 medewerkers aan de slag.

Annick De Ridder en Jo Van Moer
Annick De Ridder en Jo Van Moer (c) Van Moer