Van Moer zet in op efficiëntie door transportcombinaties

Flowsmagazine, Mensen
Koen Dejaeger
Jo Van Moer (Van Moer Logistics).
Jo Van Moer (Van Moer Logistics). © Van Moer

In ons recentste Flowsmagazine brengen we diverse initiatieven rond duurzaamheid vanuit de logistieke sector. Op de vraag naar dergelijke initiatieven, belicht Jo Van Moer drie zaken: het intermodale verhaal, de efficiëntiewinsten en de mindset van alle medewerkers.

Met een multimodale aanpak en diverse inlandterminals in eigen beheer haalt Van Moer Logistics veel vrachtwagens van de weg en bespaart zo duizenden tonnen CO2 per jaar. Toch blijven vrachtwagens ook in het intermodale verhaal hun plaats behouden, omdat ze vaak nodig zijn voor first- of last-miletransporten en meer flexibiliteit bieden. Ook daar heeft Van Moer Logistics een duurzame oplossing voor.

“We hebben een bestelling van elf trucks op waterstof geplaatst”, vertelt Jo Van Moer. “Dat zijn dual-fueltrucks, die in de beste omstandigheden voor 80% rijden op waterstof en voor 20% op diesel. Als tussenoplossing sta ik hier 200% achter, want realistisch gezien moet je rekening houden met de huidige infrastructuur. Er zijn amper tankstations die waterstof aanbieden.”

Efficiëntiewinst

Daarnaast gelooft hij sterk in efficiëntiewinsten, bijvoorbeeld door transporten op elkaar af te stemmen. Concreet combineert het bedrijf een importflow van kledingmerk H&M met een exportflow van drankgigant AB InBev. “Onze schepen varen met volle containers kleding naar Brussel, waar het laatste stuk per vrachtwagen wordt afgelegd. De lege containers die weer naar Antwerpen moeten, laden we vol bier zodat ze ook vol terugkomen. Een goede planning en schaalvoordelen zijn hier de sleutel tot succes.”

“Die lijn trekken we ook door in onze magazijnen, want efficiëntie betekent sowieso minder impact op het milieu”, aldus Van Moer. “Het zijn niet altijd de opvallende investe-ringen die nodig zijn om het morgen groener te doen. Het is onze taak om de verschillende flows in detail te bekijken en daarmee aan de slag te gaan om te zien waar er nog meer efficiëntie mogelijk is. Digitalisatie, betere planning, betere communicatie, … alles telt mee.”

Medewerkers

Daarbij verwijst Van Moer naar de bedrijfscultuur en de mindset van alle medewerkers. “We leiden onze mensen ook goed op zodat ze altijd op zoek gaan naar de duurzaamste oplossing.” Van Moer benadrukt dat zijn bedrijf zorg draagt voor zijn werknemers, die cruciaal zijn voor het welslagen van al hun operaties en het verduurzamen ervan.

De droom van Van Moer Logistics is om de volledige keten CO2-neutraal te maken. Het bedrijf is aardig op weg. “We zijn trots op wat we al hebben gerealiseerd”, zegt Van Moer. “We kregen van Ecovadis in 2022 en 2023 drie gouden en één zilveren medaille. Met onze scores behoren we zo tot de top 10% van de bedrijven in Europa. Dat is mooi, want het geeft objectief weer hoe goed we bezig zijn wat betreft duurzaamheid in een uitdagende en energie-intensieve sector.”

Van Moer zet in op efficiëntie door transportcombinaties – Flows

Van Moer zet in op efficiëntie door transportcombinaties

Flowsmagazine, Mensen
Koen Dejaeger
Jo Van Moer (Van Moer Logistics).
Jo Van Moer (Van Moer Logistics). © Van Moer

In ons recentste Flowsmagazine brengen we diverse initiatieven rond duurzaamheid vanuit de logistieke sector. Op de vraag naar dergelijke initiatieven, belicht Jo Van Moer drie zaken: het intermodale verhaal, de efficiëntiewinsten en de mindset van alle medewerkers.

Met een multimodale aanpak en diverse inlandterminals in eigen beheer haalt Van Moer Logistics veel vrachtwagens van de weg en bespaart zo duizenden tonnen CO2 per jaar. Toch blijven vrachtwagens ook in het intermodale verhaal hun plaats behouden, omdat ze vaak nodig zijn voor first- of last-miletransporten en meer flexibiliteit bieden. Ook daar heeft Van Moer Logistics een duurzame oplossing voor.

“We hebben een bestelling van elf trucks op waterstof geplaatst”, vertelt Jo Van Moer. “Dat zijn dual-fueltrucks, die in de beste omstandigheden voor 80% rijden op waterstof en voor 20% op diesel. Als tussenoplossing sta ik hier 200% achter, want realistisch gezien moet je rekening houden met de huidige infrastructuur. Er zijn amper tankstations die waterstof aanbieden.”

Efficiëntiewinst

Daarnaast gelooft hij sterk in efficiëntiewinsten, bijvoorbeeld door transporten op elkaar af te stemmen. Concreet combineert het bedrijf een importflow van kledingmerk H&M met een exportflow van drankgigant AB InBev. “Onze schepen varen met volle containers kleding naar Brussel, waar het laatste stuk per vrachtwagen wordt afgelegd. De lege containers die weer naar Antwerpen moeten, laden we vol bier zodat ze ook vol terugkomen. Een goede planning en schaalvoordelen zijn hier de sleutel tot succes.”

“Die lijn trekken we ook door in onze magazijnen, want efficiëntie betekent sowieso minder impact op het milieu”, aldus Van Moer. “Het zijn niet altijd de opvallende investe-ringen die nodig zijn om het morgen groener te doen. Het is onze taak om de verschillende flows in detail te bekijken en daarmee aan de slag te gaan om te zien waar er nog meer efficiëntie mogelijk is. Digitalisatie, betere planning, betere communicatie, … alles telt mee.”

Medewerkers

Daarbij verwijst Van Moer naar de bedrijfscultuur en de mindset van alle medewerkers. “We leiden onze mensen ook goed op zodat ze altijd op zoek gaan naar de duurzaamste oplossing.” Van Moer benadrukt dat zijn bedrijf zorg draagt voor zijn werknemers, die cruciaal zijn voor het welslagen van al hun operaties en het verduurzamen ervan.

De droom van Van Moer Logistics is om de volledige keten CO2-neutraal te maken. Het bedrijf is aardig op weg. “We zijn trots op wat we al hebben gerealiseerd”, zegt Van Moer. “We kregen van Ecovadis in 2022 en 2023 drie gouden en één zilveren medaille. Met onze scores behoren we zo tot de top 10% van de bedrijven in Europa. Dat is mooi, want het geeft objectief weer hoe goed we bezig zijn wat betreft duurzaamheid in een uitdagende en energie-intensieve sector.”