Move Intermodal: “Dringend nood aan intermodale mindset”

Flowsmagazine, Mensen
Koen Dejaeger
Tomas Tempelaars, CXO van Move Intermodal
Tomas Tempelaars, CXO van Move Intermodal © Move Intermodal

In het Flowsmagazine rond duurzaamheid, polsen we naar concrete initiatieven. Move Intermodal zet in op intermodaal vervoer met een combinatie van vervoer via de weg, het spoor en het water. CXO Tomas Tempelaars wijst op enkele verbeterpunten.

Move Intermodal beschikt over ongeveer drieduizend laadeenheden, containers en laadbakken, waarmee het doorheen heel Europa actief is. ”Het voor- en natransport gebeurt steevast over de weg, maar we brengen de goederen naar een intermodale terminal. Van daaruit sturen we ze verder via het spoor, het water of een combinatie van beide. Dat proberen we op een zo groot mogelijke schaal te organiseren.”

De focus ligt daarbij op lange afstand doorheen Europa, naar onder meer Spanje, Turkije en Italië. “Dat maakt het economisch interessant. Vandaag zien we een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. In deze context is een trein met vijftig containers duurzamer, omdat er vijftig chauffeurs iets anders kunnen doen, zoals korte afstanden uitvoeren. Daarvoor blijven trucks wel essentieel.”

Appels en peren

Tien jaar geleden was er al bewustzijn bij de bedrijven, maar vandaag komt dat meer naar voren in aankoopstrategieën en tenders. Of klanten er al meer voor willen betalen? “Niet altijd”, geeft Tempelaars toe. “Maar de meeste klanten maken toch al de afweging. Het is goed dat de overheid het voortouw neemt. Zij, in ons geval Europa, moet daar een kader voor creëren. Anders krijg je een speelveld waarin iedereen duurzaamheidsrapporten schrijft en waardoor je appels met peren vergelijkt. Wat zijn al die duurzaamheidsclaims dan waard?”

De overheid legt regelgeving voor Europa op, maar niet alle landen zitten op dezelfde golflengte. “Het spoorlandschap bijvoorbeeld is conservatief en eerder nationaal georiënteerd. Dat is te zien aan de soms bedenkelijke staat van het spoor, met name in Duitsland, en aan infrastructuurwerken die niet gecoördineerd verlopen. Gelukkig zijn er nu enkele initiatieven om daar iets aan te doen, zoals het ‘Greening freight package’ van de EU.”

Intermodale mentaliteit

De klanten houden Move Intermodal verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid van de intermodale diensten, ook al hebben ze niet altijd controle over alle aspecten. “Het probleem is dat de intermodale mentaliteit ontbreekt. Ze zien spoor en daarnaast de weg, maar te weinig gecombineerd, zeker bij infrastructuurdiensten. Die kijken vooral naar hun eigen winkel.”

Move Intermodal heeft een eigen duurzame strategie ontwikkeld. “We doen al heel wat, zoals een eigen magazijn in Italië vol zonnepanelen, maar het belangrijkste voor mij zijn onze medewerkers. Zij zijn de drijvende kracht achter onze intermodale oplossingen. We zetten ook sterk in op training. Een van de speerpunten is veiligheid. Dat gaat zowel over fysieke veiligheid als mentaal welzijn. Voor laatstgenoemde hebben we een concreet beleid uitgewerkt om te deconnec-teren in tijden waarin iedereen continu de smartphone bij de hand heeft.”

Move Intermodal: “Dringend nood aan intermodale mindset” – Flows

Move Intermodal: “Dringend nood aan intermodale mindset”

Flowsmagazine, Mensen
Koen Dejaeger
Tomas Tempelaars, CXO van Move Intermodal
Tomas Tempelaars, CXO van Move Intermodal © Move Intermodal

In het Flowsmagazine rond duurzaamheid, polsen we naar concrete initiatieven. Move Intermodal zet in op intermodaal vervoer met een combinatie van vervoer via de weg, het spoor en het water. CXO Tomas Tempelaars wijst op enkele verbeterpunten.

Move Intermodal beschikt over ongeveer drieduizend laadeenheden, containers en laadbakken, waarmee het doorheen heel Europa actief is. ”Het voor- en natransport gebeurt steevast over de weg, maar we brengen de goederen naar een intermodale terminal. Van daaruit sturen we ze verder via het spoor, het water of een combinatie van beide. Dat proberen we op een zo groot mogelijke schaal te organiseren.”

De focus ligt daarbij op lange afstand doorheen Europa, naar onder meer Spanje, Turkije en Italië. “Dat maakt het economisch interessant. Vandaag zien we een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. In deze context is een trein met vijftig containers duurzamer, omdat er vijftig chauffeurs iets anders kunnen doen, zoals korte afstanden uitvoeren. Daarvoor blijven trucks wel essentieel.”

Appels en peren

Tien jaar geleden was er al bewustzijn bij de bedrijven, maar vandaag komt dat meer naar voren in aankoopstrategieën en tenders. Of klanten er al meer voor willen betalen? “Niet altijd”, geeft Tempelaars toe. “Maar de meeste klanten maken toch al de afweging. Het is goed dat de overheid het voortouw neemt. Zij, in ons geval Europa, moet daar een kader voor creëren. Anders krijg je een speelveld waarin iedereen duurzaamheidsrapporten schrijft en waardoor je appels met peren vergelijkt. Wat zijn al die duurzaamheidsclaims dan waard?”

De overheid legt regelgeving voor Europa op, maar niet alle landen zitten op dezelfde golflengte. “Het spoorlandschap bijvoorbeeld is conservatief en eerder nationaal georiënteerd. Dat is te zien aan de soms bedenkelijke staat van het spoor, met name in Duitsland, en aan infrastructuurwerken die niet gecoördineerd verlopen. Gelukkig zijn er nu enkele initiatieven om daar iets aan te doen, zoals het ‘Greening freight package’ van de EU.”

Intermodale mentaliteit

De klanten houden Move Intermodal verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid van de intermodale diensten, ook al hebben ze niet altijd controle over alle aspecten. “Het probleem is dat de intermodale mentaliteit ontbreekt. Ze zien spoor en daarnaast de weg, maar te weinig gecombineerd, zeker bij infrastructuurdiensten. Die kijken vooral naar hun eigen winkel.”

Move Intermodal heeft een eigen duurzame strategie ontwikkeld. “We doen al heel wat, zoals een eigen magazijn in Italië vol zonnepanelen, maar het belangrijkste voor mij zijn onze medewerkers. Zij zijn de drijvende kracht achter onze intermodale oplossingen. We zetten ook sterk in op training. Een van de speerpunten is veiligheid. Dat gaat zowel over fysieke veiligheid als mentaal welzijn. Voor laatstgenoemde hebben we een concreet beleid uitgewerkt om te deconnec-teren in tijden waarin iedereen continu de smartphone bij de hand heeft.”