Hödlmayr in België presteert goed in moeilijke markt

Nieuws, Logistiek
Sven Josten

Zoals veel bedrijven in de sector van transport en logistiek, hanteert ook Hödlmayr de strategie om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te bieden aan klanten in een specifieke nichemarkt. Voor Hödlmayr is dat de automobielsector. Naast het vervoer van auto’s, biedt het bedrijf ook opslag aan en bereidt het nieuwe en tweedehandswagens aan voor levering.

Moeilijke marktomstandigheden

De marktomstandigheden in de automobielsector zijn niet makkelijk. Onder meer de transitie van diesel en benzine naar elektrisch of cng (compressed natural gas) zetten de markt onder druk. De gebruikte tweedehandsdieselwagens van leasingmaatschappijen vinden veel minder makkelijk een koper. Maar op logistiek gebied zijn er toch ook wel wat opportuniteiten. Overschotten aan dieselwagens moeten bijvoorbeeld nog wel ergens gestockeerd worden.

Investeringen in België

De Belgische vestiging in Tongeren groeide 5% in omzet vorig jaar en investeerde bijna 100.000 euro in de renovatie van haar spooraansluiting. Ook in de PDI (predelivery services) werd 400.000 euro geïnvesteerd. Het Belgische filiaal behandelt onder meer auto’s voor de PSA-groep. Verder worden er Seats, Volkswagens en Skoda’s voorbereid voor de aflevering. Voor Opel vervoert Hödlmayr alle huurvoertuigen en stockeert ze ook. In Woutersbrakel ontwikkelt de firma dan weer activiteiten op de terreinen van de PSA-groep. Naast de activiteiten voor automerken is de firma ook een belangrijke dienstverlener aan grote handelaarsnetwerken, zoals A & M Delorge en leasingbedrijven zoals ALD.

Activa

Met 78 gespecialiseerde trucks vervoert het Belgische filiaal jaarlijks 425.000 auto’s. De terreinen van 132.000 m2 groot kunnen plaats bieden aan ongeveer 5.200 voertuigen. In Tongeren wordt bovendien elektriciteit geproduceerd voor ongeveer 1.200 huishoudens want 50% van de daken is bedekt met zonnepanelen. Michael Geschke, die managing director is van Hödlmayr België en Hödlmayr Nederland (in Raamsdonksveer), begon bij het bedrijf kort na zijn studies en was sinds 1999 actief voor het concern in heel wat landen: Oostenrijk, Polen, Roemenië en nu dus ook in Nederland en België.

Sven Josten