Brussels Airport eerste in Europa met online cargo-ratingtool

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze

TIACA lanceerde vorige maand de Cargo Service Quality (CSQ)-tool na een succesvol proefproject met 179 expediteurs en 18 vrachtterminals over de hele wereld. Via de online beoordelingstool kunnen expediteurs, verladers en luchthavens het afhandelingsproces van deelnemende luchthavens evalueren. 

Verbetering

Door de CSQ-scores is er transparantie over welke afhandelaars beter gepercipieerd worden en op welke vlakken. Dat helpt verladers bij het plannen van de logistiek. De gegevens die CSQ verzamelt, geven luchthavens en vrachtterminals zakelijk inzicht om verbeteringsgebieden te identificeren en investeringsbeslissingen te begeleiden. 

“De tool zal de relaties tussen de luchthaven en de forwardergemeenschap versterken”, zegt Steven Polmans, head of cargo & logistics Brussels Airport. Brussel is de eerste Europese luchthaven die de tool gebruikt. “Het is een hulpmiddel waarmee alle partners de processen op een luchthaven kunnen verbeteren. Tegelijk dient de tool om gedetailleerde besprekingen te voeren met afhandelingsbedrijven en om op een constructieve manier naar verbetering te zoeken. Het gaat niet alleen over een evaluatie of beoordeling, maar ook over transparantie voor verdere verbetering.”

Platform voor discussie

Dankzij CSQ telt de mening van de forwarder, zegt David Bellon, airfreight production station director van DHL Global Forwarding Belgium. “Het is de stem van de klant. Daarnaast is het een platform voor discussie, wat de betrokkenheid van alle belanghebbenden in de luchtvrachtketen in Brussel versterkt om verder te verbeteren, normen te stellen en een voorbeeld te zijn voor de vrachtgemeenschap van de toekomst.”

De sector heeft volgens Polmans dit soort wereldwijde oplossingen en verbeteringen nodig. “Als een wereldwijde industrievertegenwoordiging is TIACA perfect geplaatst om hierin het voortouw te nemen.”

Melanie De Vrieze