Verkeersindicatoren 2018: vrachtverkeer mijdt ochtendspits

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Het Vlaams Verkeerscentrum publiceerde zopas het jaarrapport ‘Verkeersindicatoren 2018’ met cijfers over de filezwaarte. Dat is een combinatie van filelengte en fileduur. Uit die cijfers blijkt dat de gemiddelde ochtendfile op werkdagen vorig jaar 150 km was, of 8 km korter dan in 2017. De daling was vooral in de tweede jaarhelft merkbaar, vermoedelijk doordat er minder neerslag viel.

“De daling van de filezwaarte wordt best niet geïnterpreteerd als een afname van de structurele verzadiging”, zegt het verkeerscentrum. Ze is een correctie voor het uitzonderlijke filejaar 2017. In 2018 was de fileduur op de structurele fileplaatsen even lang of zelfs langer.

Het valt op dat de afname van de filezwaarte in 2018 in de regio Antwerpen (-5%) minder groot is dan die in Brussel (-10%). Maar op de Antwerpse ring zelf blijft de filezwaarte toenemen. Ook in het droge najaar werd geen afname genoteerd, wat wel het geval was op de Brusselse ring.

Zo is de fileduur voor de Kennedytunnel richting Nederland nog aangegroeid tot ruim 11 uur file op werkdagen. Op de E19 Brussel-Antwerpen ter hoogte van de aansluiting met de Antwerpse buitenring zijn er 30 minuten bijgekomen. Daar duren de files tot 220 minuten per werkdag. Een andere grote stijger is de Brusselse binnenring in Groot-Bijgaarden (+30 minuten, tot 510 minuten file).

Verzadigingsgraad blijft stijgen

Vorig jaar groeide het autoverkeer op de Vlaamse snelwegen met 0,4% op werkdagen (en met een stevige 2,3% tijdens het weekend). Het vrachtverkeer groeide op werkdagen aan met 1,2%. Door die stijgende verkeersvolumes neemt ook de verzadiging toe. De meest verzadigde plaatsen zijn de zone UZ Jette-Zellik op de R0, de Kennedytunnel en de zone tussen Berchem en Antwerpen-Oost op de R1.

Dat laatste wegsegment is het drukste van Vlaanderen. Daar  passeren op werkdagen in elke richting 138.000 tot 140.500 voertuigen, waarvan 24.000 tot 26.000 vrachtwagens. Dat is het dubbele van het vrachtverkeer op de Brusselse ring (tot 13.500 vrachtwagens per dag).

De Kennedytunnel is de drukste Vlaamse tunnel, met 80.000 voertuigen per dag en per richting. Daarvan zijn zo’n 18.000 vrachtwagens.

Vrachtverkeer mijdt ochtendspits

Op werkdagen vertonen zowel het totale als het niet-vrachtverkeer op de Vlaamse snelwegen een uitgesproken ochtendpiek (7.00 uuur-9.00 uur) en avondpiek (16.00 uur-18.00 uur), waarbij de avondpiek hoger oploopt dan de ochtendpiek.

Het vrachtverkeer vertoont een duidelijk ander patroon. Tijdens de ochtendspits, en vooral tussen 7.00 uuur-9.00 uur (op het moment dat het autoverkeer piekt), neemt het aantal vrachtwagens op de snelwegen af (ten opzichte van de uren ervoor en erna). Het vrachtverkeer lijkt met andere woorden de ochtendspits te mijden en vertoont een piek die vroeger valt (6.00 uur-7.00 uur) dan die van het niet-vrachtverkeer. Van een avondpiek is bij het vrachtverkeer geen sprake.

[[{“fid”:”18434″,”view_mode”:”full”,”fields”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”Vlaams Verkeerscentrum”,”field_image_caption[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”field_deltas”:{“1”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”Vlaams Verkeerscentrum”,”field_image_caption[und][0][value]”:””}},”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”1″}}]]

Positief nieuws

Er was ook positief nieuws, met het voelbare effect van de infrastructuurwerken van de voorbije jaren op de E314 en de E313 in Lummen. Door extra capaciteit verloopt de doorstroming op de E313 tussen Tessenderlo en Lummen tegenwoordig aanzienlijk vlotter. 

Philippe Van Dooren