Nieuw logistiek centrum Intertrans nabij containerterminal Athus

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Het magazijn, met een oppervlakte van 10.000 m², is gelegen op een terrein van 32.000m². Met een inwendige hoogte van 12 meter (en een vrije hoogte van 10,5 meter) is het gericht op logistieke activiteiten. Het beschikt over tien laad- en loskaaien.

“Wij zijn al sinds 1993 in Aubange gevestigd in een magazijn dat we huren. Dat is veel kleiner dan het nieuwe gebouw, dat onze eigendom is en dat veel beter aangepast is aan een moderne logistiek”, zegt branch manager Pierre Van Hove. Het gebouw moet nog technisch worden uitgerust, zodat het naar verwachting in maart in gebruik kan worden genomen.

In de nieuwe installaties zullen voor verschillende klanten vooral algemene en industriële goederen worden opgeslagen. “Het gaat onder andere over chemische – niet gevaarlijke – producten”, zegt Van Hove. Volgens hem is er veel vraag van de bestaande klanten en hebben een aantal prospecten hun belangstelling getoond. “Daarom is het nog niet zeker of wij de huidige installaties zullen verlaten, dan wel behouden. De knoop zullen we doorhakken als het nieuwe centrum in gebruik is.”

“Het nieuwe gebouw schrijft zich volledig in de Green Logistics-demarche van de Zieglergroep. Zo kreeg het een volledige ledverlichting en is het dankzij 3.000 m² zonnepanelen energetisch autonoom”, zegt Patrick Rosy, communicatieverantwoordelijke van de Zieglergroep.

Pôle Européen de Développement

Het gebouw, op zo’n vijfhonderd meter van het huidige magazijn, werd opgetrokken op de Pôle Européen de Développement (PED). Dat is een grote activiteitenzone voor logistieke en handelsondernemingen en bevindt zich op Belgisch, Luxemburgs en Frans grondgebied. Ze werd ontwikkeld op de site van vroegere staalfabrieken.

“De locatie is ideaal gelegen binnen de ‘blauwe banaan’, op minder dan 300 km van de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam, naast de Terminal Containers Athus (TCA) en op 25 km van de spoorhub van Bettembourg. De site ligt nabij belangrijke vrachtluchthavens en langs belangrijke Europese verkeersassen. De keuze om daar te bouwen was dan ook een strategische beslissing”, legt Rosy uit.

Volgens hem is de locatie naast de TCA van Athus van groot belang, omdat die rechtstreeks per spoor verbonden is aan de haven van Antwerpen. “Die terminal is een draaischijf voor de regio’s van de Saar, Lotharingen en Luxemburg”, klinkt het nog.

Philippe Van Dooren