Vanfraechem: ”Medewerkers nog bewuster maken van gevaren drugstrafiek”

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
Alfaport Voka - Stephan Vanfraechem
Alfaport Voka – Stephan Vanfraechem © Alfaport Voka

Naar aanleiding van de Pano-aflevering ‘De ongelijke strijd’ op VRT, waarin enkele Antwerpse havenarbeiders getuigen over hun betrokkenheid bij de drugstrafiek, roept Stephan Vanfraechem van Alfaport Voka op tot een nauwere samenwerking tussen de private sector en de overheid.

Controles van de douane in het havengebied zijn een belangrijk onderdeel van de strijd tegen de drugsmaffia. Daarbij wordt vaak gesproken over het scannen van alle binnenkomende containers uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika door de douane. “In een ideaal scenario wil ik alle 350.000 containers die jaarlijks vanuit Latijns-Amerika komen, ook effectief scannen”, zei topman van de douane, Kristian Vanderwaeren, hierover enkele maanden terug in Flows. In december 2023 verwacht Vanderwaeren de eerste van vijf nieuwe mobiele scanners die zullen worden ingezet op de grootste containerterminals in de Antwerpse haven.

Drugs tegenhouden bij vertrek

“Voor de private sector vormt die scanning een belangrijk element, maar niet het enige zaligmakende middel in de strijd tegen drugs”, zegt algemeen directeur van Alfaport Voka Stephan Vanfraechem. “We hebben nood aan een integrale ketenbenadering. Dat begint bij de voordeur in Zuid-Amerika waar de drugs vertrekken. Door daar meer én vooral beter te controleren en te scannen, moeten we vermijden dat drugs überhaupt vertrekken. Die data uit de bronlanden moeten we naast de ​informatie van de publieke en de private sector in Europa leggen. Zo maak je een digitale risicoanalyse die je vervolgens kan koppelen aan onze uitgebreide kennis van criminele netwerken. Dat moet de basis zijn voor gerichte selectie van risicocontainers die dan effectief gescand worden. Maar laat ons dat wel gericht en efficiënt doen. Zo verhogen we de pakkans zonder de normale flow in de haven zwaar te verstoren.”

Alerte medewerkers

Vanfraechem wil ook meer politieaanwezigheid in het havengebied. “De invoer van drugs zorgt voor een veiligheidsrisico in de haven maar ook daarbuiten. Die illegale activiteiten verstoren de normale in- en uitvoer van goederen via onze havens. Ook de private sector ondervindt dat. Medewerkers van havenbedrijven worden bedreigd. Als we dit willen stoppen, moeten we niet enkel investeren in een verhoogde aanwezigheid van politie in het havengebied maar moeten we onze medewerkers nog meer bewust maken van de gevaren”, zegt Vanfraechem.

Meldingen via het anonieme meldpunt zijn waardevol voor het politieonderzoek

​De private havensector investeert daarom al sinds 2019 in een bewustmakingscampagne – www.onzehavendrugsvrij.be – voor havenmedewerkers. In nauwe samenwerking met de bevoegde politiediensten informeren Alfaport Voka en werknemersorganisatie Cepa de medewerkers van havenbedrijven om alert te zijn voor verdachte handelingen of wanneer ze benaderd worden door drugscriminelen.

Vanfraechem: ‘We zetten die campagne verder en maken ze nog gerichter. Zo wordt er binnenkort een extra brochure voor medewerkers van scheepsagenten en expediteurs gelanceerd. De feedback die we krijgen van de politiediensten is dat deze aanpak werkt en dat de meldingen via het anonieme meldpunt waardevol zijn voor het politieonderzoek.”

Politie of leger

Over hoeveel extra beveiligingspersoneel in de haven nodig is, lopen de meningen uit elkaar. Zo laat minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, alvast 70 rekruten klaarstomen voor het nieuwe Havenbeveiligingskorps van de Antwerpse haven. Die zouden in 2024 aan de slag kunnen. Antwerps burgemeester Bart De Wever wil dan weer vooraal het leger inzetten voor de beveiling van onze havens. De Wever denkt “dat er minimaal 350 militairen nodig zijn om de haven een beetje te beveiligen”.

Vanfraechem: ”Medewerkers nog bewuster maken van gevaren drugstrafiek” – Flows

Vanfraechem: ”Medewerkers nog bewuster maken van gevaren drugstrafiek”

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
Alfaport Voka - Stephan Vanfraechem
Alfaport Voka – Stephan Vanfraechem © Alfaport Voka

Naar aanleiding van de Pano-aflevering ‘De ongelijke strijd’ op VRT, waarin enkele Antwerpse havenarbeiders getuigen over hun betrokkenheid bij de drugstrafiek, roept Stephan Vanfraechem van Alfaport Voka op tot een nauwere samenwerking tussen de private sector en de overheid.

Controles van de douane in het havengebied zijn een belangrijk onderdeel van de strijd tegen de drugsmaffia. Daarbij wordt vaak gesproken over het scannen van alle binnenkomende containers uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika door de douane. “In een ideaal scenario wil ik alle 350.000 containers die jaarlijks vanuit Latijns-Amerika komen, ook effectief scannen”, zei topman van de douane, Kristian Vanderwaeren, hierover enkele maanden terug in Flows. In december 2023 verwacht Vanderwaeren de eerste van vijf nieuwe mobiele scanners die zullen worden ingezet op de grootste containerterminals in de Antwerpse haven.

Drugs tegenhouden bij vertrek

“Voor de private sector vormt die scanning een belangrijk element, maar niet het enige zaligmakende middel in de strijd tegen drugs”, zegt algemeen directeur van Alfaport Voka Stephan Vanfraechem. “We hebben nood aan een integrale ketenbenadering. Dat begint bij de voordeur in Zuid-Amerika waar de drugs vertrekken. Door daar meer én vooral beter te controleren en te scannen, moeten we vermijden dat drugs überhaupt vertrekken. Die data uit de bronlanden moeten we naast de ​informatie van de publieke en de private sector in Europa leggen. Zo maak je een digitale risicoanalyse die je vervolgens kan koppelen aan onze uitgebreide kennis van criminele netwerken. Dat moet de basis zijn voor gerichte selectie van risicocontainers die dan effectief gescand worden. Maar laat ons dat wel gericht en efficiënt doen. Zo verhogen we de pakkans zonder de normale flow in de haven zwaar te verstoren.”

Alerte medewerkers

Vanfraechem wil ook meer politieaanwezigheid in het havengebied. “De invoer van drugs zorgt voor een veiligheidsrisico in de haven maar ook daarbuiten. Die illegale activiteiten verstoren de normale in- en uitvoer van goederen via onze havens. Ook de private sector ondervindt dat. Medewerkers van havenbedrijven worden bedreigd. Als we dit willen stoppen, moeten we niet enkel investeren in een verhoogde aanwezigheid van politie in het havengebied maar moeten we onze medewerkers nog meer bewust maken van de gevaren”, zegt Vanfraechem.

Meldingen via het anonieme meldpunt zijn waardevol voor het politieonderzoek

​De private havensector investeert daarom al sinds 2019 in een bewustmakingscampagne – www.onzehavendrugsvrij.be – voor havenmedewerkers. In nauwe samenwerking met de bevoegde politiediensten informeren Alfaport Voka en werknemersorganisatie Cepa de medewerkers van havenbedrijven om alert te zijn voor verdachte handelingen of wanneer ze benaderd worden door drugscriminelen.

Vanfraechem: ‘We zetten die campagne verder en maken ze nog gerichter. Zo wordt er binnenkort een extra brochure voor medewerkers van scheepsagenten en expediteurs gelanceerd. De feedback die we krijgen van de politiediensten is dat deze aanpak werkt en dat de meldingen via het anonieme meldpunt waardevol zijn voor het politieonderzoek.”

Politie of leger

Over hoeveel extra beveiligingspersoneel in de haven nodig is, lopen de meningen uit elkaar. Zo laat minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, alvast 70 rekruten klaarstomen voor het nieuwe Havenbeveiligingskorps van de Antwerpse haven. Die zouden in 2024 aan de slag kunnen. Antwerps burgemeester Bart De Wever wil dan weer vooraal het leger inzetten voor de beveiling van onze havens. De Wever denkt “dat er minimaal 350 militairen nodig zijn om de haven een beetje te beveiligen”.