Fotoalbum: maritieme gemeenschap komt samen tijdens Vlaams Havendebat

Fotoalbum, Havens
Koen Dejaeger
Vlaams Havendebat in Dock3 in Antwerpen
Vlaams Havendebat in Dock3 in Antwerpen © Wilfried Deferme

Tijdens het Vlaams Havendebat dat werd georganiseerd door Flows, kwam de maritieme gemeenschap samen in Dock3 in Antwerpen. Naast enkele inhoudelijke debatten over beveiliging, walstroom, waterstof en de schaarse ruimte, werd ook de prestigieuze award ‘Maritieme Persoonlijkheid van het Jaar’ opnieuw uitgereikt.

Het was havenschepen Annick De Ridder die het event op 12 december 2023 opende en een stand van zaken schetste. Ze verwees in haar inleiding naar de uitdagende omstandigheden waarmee de haven en de industrie worden geconfronteerd. “Als wereldhaven staan we in het midden van die storm en het is logisch dat we daarvan de gevolgen voelen. Daarom moeten we veerkrachtig zijn en snel kunnen schakelen. We willen innovatief en efficiënt zijn om duurzame groei te kunnen blijven faciliteren.”

Presentator Wim De Vilder praatte de namiddag aan elkaar, en Flowsjournalisten Julie Desmet en Bart Meyvis leidden de panelgesprekken in goede banen. Tal van stakeholders uit de maritieme en logistieke wereld waren aanwezig om hun visie te geven op de diverse onderwerpen.

Zo werd er gedebatteerd over de beveiliging van de havens en hoe gebruik van biometrische gegevens daarbij kan helpen. Ook de veiligheid van de schepen die varen onder Belgische vlag en hun bemanning kwam aan bod, want de piraterij steekt opnieuw de kop op. Tijdens het debat over walstroom werd duidelijk dat Vlaanderen een structureel beleid hieromtrent mist. Bovenden zijn ook de netbeheerders niet klaar om dergelijke pieken op te vangen.

Hete hangijzers

Door North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges wordt sterk ingezet op het faciliteren van waterstof, gaande van de import, tot de omvorming en de verdere distributie. Vlaanderen wil zich zo op de kaart zetten als waterstofhub in Europa, al klinkt er ook kritiek dat het een hype is en dat groene waterstof (op basis van hernieuwbare energie) de komende jaren slechts een fractie van het totaal zal uitmaken.

De schaarse ruimte en de strikte regelgeving vormden het onderwerp van het laatste debat. Het is almaar moeilijker om in Vlaanderen grote projecten te realiseren, gezien de vele diverse functies die verzoend moeten worden: haven, industrie, bewoning en milieu. Er werd gepleit voor een meer realistische aanpak, en ook het mobiliteitsprobleem en dan vooral de bereikbaarheid van de Antwerpse haven tijdens de Oosterweelwerken, kwam sterk naar voren.

Award

Na de debatten was het tijd voor de uitreiking van de award ‘Maritieme en Logistieke Persoonlijkheid van het Jaar’. Die trofee werd sinds 1972 jaarlijks door de leden van journalistenvereniging ESPA uitgereikt aan de meest verdienstelijke maritieme persoon van het jaar. Omdat het doek viel voor vereniging ESPA, zet vakmagazine Flows de traditie van die prestigieuze award verder.

Het was de administrateur-generaal van de Douane, Kristian Vanderwaeren, die de award in de wacht sleepte. De jury prees hem bij monde van Bart Meyvis voor zijn niet aflatende strijd tegen de drugs en zijn realistische kijk op de problematiek. Ook zijn open communicatie wordt zeer op prijs gesteld.

“Ik ben vereerd met de award, want vaak voel ik me als Odyssee die ook vaarde in de Ilias van Homeros, en die te maken kreeg met sirenes en met veel stormen”, aldus een trotse Vanderwaeren. “Wat ik zo geweldig vind aan de maritieme sector, is de goede samenwerking tussen de publieke en de private sector. Samen bestrijden we de kanker van de drugsproblematiek in de havens. Ik draag deze prijs dan ook op aan iedereen die hier zijn of haar schouders mee onder zet.”

Bekijk hier het fotoalbum:

Fotoalbum: maritieme gemeenschap komt samen tijdens Vlaams Havendebat – Flows

Fotoalbum: maritieme gemeenschap komt samen tijdens Vlaams Havendebat

Fotoalbum, Havens
Koen Dejaeger
Vlaams Havendebat in Dock3 in Antwerpen
Vlaams Havendebat in Dock3 in Antwerpen © Wilfried Deferme

Tijdens het Vlaams Havendebat dat werd georganiseerd door Flows, kwam de maritieme gemeenschap samen in Dock3 in Antwerpen. Naast enkele inhoudelijke debatten over beveiliging, walstroom, waterstof en de schaarse ruimte, werd ook de prestigieuze award ‘Maritieme Persoonlijkheid van het Jaar’ opnieuw uitgereikt.

Het was havenschepen Annick De Ridder die het event op 12 december 2023 opende en een stand van zaken schetste. Ze verwees in haar inleiding naar de uitdagende omstandigheden waarmee de haven en de industrie worden geconfronteerd. “Als wereldhaven staan we in het midden van die storm en het is logisch dat we daarvan de gevolgen voelen. Daarom moeten we veerkrachtig zijn en snel kunnen schakelen. We willen innovatief en efficiënt zijn om duurzame groei te kunnen blijven faciliteren.”

Presentator Wim De Vilder praatte de namiddag aan elkaar, en Flowsjournalisten Julie Desmet en Bart Meyvis leidden de panelgesprekken in goede banen. Tal van stakeholders uit de maritieme en logistieke wereld waren aanwezig om hun visie te geven op de diverse onderwerpen.

Zo werd er gedebatteerd over de beveiliging van de havens en hoe gebruik van biometrische gegevens daarbij kan helpen. Ook de veiligheid van de schepen die varen onder Belgische vlag en hun bemanning kwam aan bod, want de piraterij steekt opnieuw de kop op. Tijdens het debat over walstroom werd duidelijk dat Vlaanderen een structureel beleid hieromtrent mist. Bovenden zijn ook de netbeheerders niet klaar om dergelijke pieken op te vangen.

Hete hangijzers

Door North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges wordt sterk ingezet op het faciliteren van waterstof, gaande van de import, tot de omvorming en de verdere distributie. Vlaanderen wil zich zo op de kaart zetten als waterstofhub in Europa, al klinkt er ook kritiek dat het een hype is en dat groene waterstof (op basis van hernieuwbare energie) de komende jaren slechts een fractie van het totaal zal uitmaken.

De schaarse ruimte en de strikte regelgeving vormden het onderwerp van het laatste debat. Het is almaar moeilijker om in Vlaanderen grote projecten te realiseren, gezien de vele diverse functies die verzoend moeten worden: haven, industrie, bewoning en milieu. Er werd gepleit voor een meer realistische aanpak, en ook het mobiliteitsprobleem en dan vooral de bereikbaarheid van de Antwerpse haven tijdens de Oosterweelwerken, kwam sterk naar voren.

Award

Na de debatten was het tijd voor de uitreiking van de award ‘Maritieme en Logistieke Persoonlijkheid van het Jaar’. Die trofee werd sinds 1972 jaarlijks door de leden van journalistenvereniging ESPA uitgereikt aan de meest verdienstelijke maritieme persoon van het jaar. Omdat het doek viel voor vereniging ESPA, zet vakmagazine Flows de traditie van die prestigieuze award verder.

Het was de administrateur-generaal van de Douane, Kristian Vanderwaeren, die de award in de wacht sleepte. De jury prees hem bij monde van Bart Meyvis voor zijn niet aflatende strijd tegen de drugs en zijn realistische kijk op de problematiek. Ook zijn open communicatie wordt zeer op prijs gesteld.

“Ik ben vereerd met de award, want vaak voel ik me als Odyssee die ook vaarde in de Ilias van Homeros, en die te maken kreeg met sirenes en met veel stormen”, aldus een trotse Vanderwaeren. “Wat ik zo geweldig vind aan de maritieme sector, is de goede samenwerking tussen de publieke en de private sector. Samen bestrijden we de kanker van de drugsproblematiek in de havens. Ik draag deze prijs dan ook op aan iedereen die hier zijn of haar schouders mee onder zet.”

Bekijk hier het fotoalbum: