Vlaams Havendebat: “Netbeheerders niet klaar voor walstroom”

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Stijn de Roo, Walter De Cock, Fanni Arvai, Ellen Meeuwissen en Bart Meyvis
Stijn de Roo, Walter De Cock, Fanni Arvai, Ellen Meeuwissen en Bart Meyvis © Wilfried Deferme

Terwijl er in de ons omringende landen een structurele aanpak is voor de voorziening van walstroom, ontbreekt het in Vlaanderen aan beleid hieromtrent. Ook de netbeheerders zijn niet klaar om walstroom te faciliteren, zo bleek uit een panelgesprek tijdens het Vlaams Havendebat van Flows.

In een geanimeerd paneldebat tijdens het Vlaams Havendebat van 12 december met Stijn De Roo (Vlaams volksvertegenwoordiger CD&V), Walter De Cock (senior consultant Techelec), Fanni Arvai (innovation & sustainability manager ICO) en Ellen Meeuwissen (business support & development manager MSC Belgium), bleek dat de vraag naar structureel beleid inzake walstroom groot is.

Rederij MSC rust haar schepen vanaf 8.000 teu vandaag al uit met walstroomvoorziening aan boord. “In havens in de Verenigde Staten en in China geldt er al een verplichting voor walstroom”, licht Meeuwissen toe. “Maar ook in andere havens kunnen we gebruikmaken van walstroom met die schepen, als daartoe de mogelijk bestaat.”

70 miljoen euro

In Europa vond tot nog toe alleen een succesvolle test plaats in Hamburg met een schip van COSCO. In Rotterdam en in Hamburg wordt er hard aan gewerkt, maar in de Vlaamse havens blijft het voorlopig stil rond walstroom. “In Nederland werken de havens hiervoor samen en hebben ze een fonds opgericht waar intussen 140 miljoen beschikbaar is voor walstroom”, haalt De Roo aan. “Dat staat in schril contrast met Vlaanderen, waar er geen structurele aanpak is. Er was wel een oproep via VLAIO door minister Jo Brouns, die 10 miljoen euro inplant voor walstroom-initiatieven.”

Een terminal die drie grote zeeschepen tegelijkertijd wil connecteren, moet rekenen op een investering van 25 miljoen euro

“Ga je werken met een batterijsysteem, dan moet je rekenen op een half miljoen euro”, zegt De Cock. “Je hebt er minstens twintig nodig, dus dan kom je al snel uit op een investering van 10 miljoen euro. Dan spreken we nog niet over de infrastructuurwerken, de kasten en de technologie om alles aan te sturen. Een terminal die drie grote zeeschepen tegelijkertijd wil connecteren, moet rekenen op een investering van 25 miljoen euro, zonder rekening te houden met de verzwaring van het net.”

Vanuit het publiek kwam de bemerking dat een walstroomvoorziening op de MPET-terminal alleen al zo’n 70 miljoen euro zou kosten.

Roro

“Voor roroschepen geldt er vandaag geen verplichting om walstroom te gebruiken”, zegt Arvai. “In Zeebrugge hebben we geïnvesteerd in windmolens, maar vandaag kijkt iedereen naar elkaar voor walstroom zonder dat iemand het initiatief neemt. Het is aan Europa om een wettelijk kader te creëren en een standaardisering op te leggen.”

Op de vraag of walstroom nog nodig zal zijn, als alle schepen op termijn op alternatieve brandstof varen, geeft Meeuwissen een duidelijk antwoord: “Walstroom maakt integraal deel uit van de energiemix. Een relevant aspect daarbij is ook welke elektriciteit we geleverd krijgen, wat de oorsprong is van de energie. Als dat dan geen groene energie is, dan speelt je dat ook parten.”

Netbeheerders

“Het probleem is dat de netbeheerders in ons land niet klaar zijn. Als er schepen walstroom zouden gebruiken, dan zorgt dat voor een piek op het net”, zegt De Cock. “Daarom moet je het net verzwaren, maar dat gaat over 2 tot 3 miljoen euro voor enkele kilometers. En dan is de grote vraag natuurlijk: wie dat gaat betalen. Eigenlijk zijn de netbeheerders hier een stap te laat, zij hadden dat moeten voorzien.”

“Tegen 2028 zouden we moeten klaar zijn, althans volgens het memorandum dat ook Port of Antwerp-Bruges heeft ondertekend, en Europa zegt dat we in 2030 90% moeten gebruikmaken van walstroom”, aldus De Roo. “Het is nog maar zeer de vraag of we dat zullen halen.”
Vlaams Havendebat: “Netbeheerders niet klaar voor walstroom” – Flows

Vlaams Havendebat: “Netbeheerders niet klaar voor walstroom”

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Stijn de Roo, Walter De Cock, Fanni Arvai, Ellen Meeuwissen en Bart Meyvis
Stijn de Roo, Walter De Cock, Fanni Arvai, Ellen Meeuwissen en Bart Meyvis © Wilfried Deferme

Terwijl er in de ons omringende landen een structurele aanpak is voor de voorziening van walstroom, ontbreekt het in Vlaanderen aan beleid hieromtrent. Ook de netbeheerders zijn niet klaar om walstroom te faciliteren, zo bleek uit een panelgesprek tijdens het Vlaams Havendebat van Flows.

In een geanimeerd paneldebat tijdens het Vlaams Havendebat van 12 december met Stijn De Roo (Vlaams volksvertegenwoordiger CD&V), Walter De Cock (senior consultant Techelec), Fanni Arvai (innovation & sustainability manager ICO) en Ellen Meeuwissen (business support & development manager MSC Belgium), bleek dat de vraag naar structureel beleid inzake walstroom groot is.

Rederij MSC rust haar schepen vanaf 8.000 teu vandaag al uit met walstroomvoorziening aan boord. “In havens in de Verenigde Staten en in China geldt er al een verplichting voor walstroom”, licht Meeuwissen toe. “Maar ook in andere havens kunnen we gebruikmaken van walstroom met die schepen, als daartoe de mogelijk bestaat.”

70 miljoen euro

In Europa vond tot nog toe alleen een succesvolle test plaats in Hamburg met een schip van COSCO. In Rotterdam en in Hamburg wordt er hard aan gewerkt, maar in de Vlaamse havens blijft het voorlopig stil rond walstroom. “In Nederland werken de havens hiervoor samen en hebben ze een fonds opgericht waar intussen 140 miljoen beschikbaar is voor walstroom”, haalt De Roo aan. “Dat staat in schril contrast met Vlaanderen, waar er geen structurele aanpak is. Er was wel een oproep via VLAIO door minister Jo Brouns, die 10 miljoen euro inplant voor walstroom-initiatieven.”

Een terminal die drie grote zeeschepen tegelijkertijd wil connecteren, moet rekenen op een investering van 25 miljoen euro

“Ga je werken met een batterijsysteem, dan moet je rekenen op een half miljoen euro”, zegt De Cock. “Je hebt er minstens twintig nodig, dus dan kom je al snel uit op een investering van 10 miljoen euro. Dan spreken we nog niet over de infrastructuurwerken, de kasten en de technologie om alles aan te sturen. Een terminal die drie grote zeeschepen tegelijkertijd wil connecteren, moet rekenen op een investering van 25 miljoen euro, zonder rekening te houden met de verzwaring van het net.”

Vanuit het publiek kwam de bemerking dat een walstroomvoorziening op de MPET-terminal alleen al zo’n 70 miljoen euro zou kosten.

Roro

“Voor roroschepen geldt er vandaag geen verplichting om walstroom te gebruiken”, zegt Arvai. “In Zeebrugge hebben we geïnvesteerd in windmolens, maar vandaag kijkt iedereen naar elkaar voor walstroom zonder dat iemand het initiatief neemt. Het is aan Europa om een wettelijk kader te creëren en een standaardisering op te leggen.”

Op de vraag of walstroom nog nodig zal zijn, als alle schepen op termijn op alternatieve brandstof varen, geeft Meeuwissen een duidelijk antwoord: “Walstroom maakt integraal deel uit van de energiemix. Een relevant aspect daarbij is ook welke elektriciteit we geleverd krijgen, wat de oorsprong is van de energie. Als dat dan geen groene energie is, dan speelt je dat ook parten.”

Netbeheerders

“Het probleem is dat de netbeheerders in ons land niet klaar zijn. Als er schepen walstroom zouden gebruiken, dan zorgt dat voor een piek op het net”, zegt De Cock. “Daarom moet je het net verzwaren, maar dat gaat over 2 tot 3 miljoen euro voor enkele kilometers. En dan is de grote vraag natuurlijk: wie dat gaat betalen. Eigenlijk zijn de netbeheerders hier een stap te laat, zij hadden dat moeten voorzien.”

“Tegen 2028 zouden we moeten klaar zijn, althans volgens het memorandum dat ook Port of Antwerp-Bruges heeft ondertekend, en Europa zegt dat we in 2030 90% moeten gebruikmaken van walstroom”, aldus De Roo. “Het is nog maar zeer de vraag of we dat zullen halen.”