Nieuwe spoorlijn tussen haven Gent en Lyon goed voor 450 extra treinen

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
20230321 Opening nieuwe spoorconnectie tussen haven Gent en Lyon
Daan Schalck (North Sea Port) en Bernard Gustin (Lineas) © Yannick De Spiegeleir

Spooroperator Lineas en het scheepvaart- en logistiekbedrijf DFDS slaan de handen in elkaar om containers en opleggers per spoor te vervoeren tussen North Sea Port Gent en Lyon. Zo ontstaat er een multimodale connectie tussen Zweden, België en Frankrijk.

Bij de start rijdt deze trein van Europa’s grootste private spoorvrachtoperator Lineas driemaal per week tussen Gent en de Port Edouard Hérriot in Lyon. Vanaf medio april wordt de frequentie opgetrokken tot wekelijks vijf ritten.

Jelle Van Koevorden, managing director DFDS Seaways, licht het project toe: “Zesmaal per week vaart DFDS tussen zijn multimodale terminals in de haven van Göteborg en Gent, aan het Mercatordok. Deze shortseaservice sluit nu aan op de intermodale trein.”

De trein vervoert containers en kraanbare en niet-kraanbare trailers. In de containers worden onder meer voeding en chemische producten vervoerd. In de opleggers zit er algemene en industriële vracht en lading voor de auto-industrie.

450 treinen

“De shift van dit vrachtvervoer van de weg naar het spoor tussen Gent en de belangrijke industriële regio van Lyon is goed voor 450 treinen per jaar en 8.000 trailers/containers”, zegt Bernard Gustin, CEO van Lineas. “Deze keuze betekent 9 keer minder CO2-uitstoot. We hebben beslist om in te zetten op de belangrijkste corridors voor intermodale activiteit. Vanuit de havens gaat het naar Italië, Frankrijk, Scandinavië en naar Centraal- en Oost-Europa. Dit is een eerste belangrijke stap voor onze corridor in Frankrijk en het zuidwesten van Europa.”

Multimodale haven

North Sea Port blijft ook met deze lage-emissie spoorvracht verder bouwen aan een duurzame multimodale haven. “Met het gecombineerde vervoer tussen Göteborg, Gent en Lyon weet North Sea Port zich als multimodale haven in West-Europa verder te versterken”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port. “Zeker omdat de lading in Gent via de weg, per zeeschip en binnenvaartschip vanuit Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk toekomt. Frankrijk is bovendien een belangrijk hinterland. Maar het is een land waar de export vanuit de haven nog te vaak per truck gaat. We proberen dat duurzamer te doen, zoals in dit geval per trein.”

Schalck verwees tijdens zijn speech ook naar de duurzaamheidsambitie van North Sea Port en de haven van Göteborg om vanaf 2025 een groene corridor te installeren tussen beide havens.

Nieuwe spoorlijn tussen haven Gent en Lyon goed voor 450 extra treinen – Flows

Nieuwe spoorlijn tussen haven Gent en Lyon goed voor 450 extra treinen

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
20230321 Opening nieuwe spoorconnectie tussen haven Gent en Lyon
Daan Schalck (North Sea Port) en Bernard Gustin (Lineas) © Yannick De Spiegeleir

Spooroperator Lineas en het scheepvaart- en logistiekbedrijf DFDS slaan de handen in elkaar om containers en opleggers per spoor te vervoeren tussen North Sea Port Gent en Lyon. Zo ontstaat er een multimodale connectie tussen Zweden, België en Frankrijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login