Volvo Cars: “3C-kenniscentrum verankert douane-expertise in België”

Flowsmagazine, Douane
Koen Dejaeger
Sjoeke Malfait (links) en Charlotte De Decker van Volvo Cars
Sjoeke Malfait (links) en Charlotte De Decker van Volvo Cars © Eric Demurie/Volvo Cars

In zijn jongste papieren magazine belicht de Flowsredactie het onderwerp douane. Drie jaar geleden startte de douane een project om de Customs Competence Centers (3C) van bedrijven in ons land actief te ondersteunen. Flows ging een kijkje nemen bij Volvo Cars in Gent, dat gebruikmaakt van 3C.

Volvo Cars is een van de 23 bedrijven die een beroep kunnen doen op het 3C-kenniscentrum van de douane. “Mede dankzij de ondersteuning van de douane vertolkt Vlaanderen een rol als draaischijf voor de wereldwijde logistieke flow van Volvo Cars”, zeggen Charlotte De Decker en Sjoeke Malfait van Volvo Cars.

Een Customs Competence Center (3C of triple C) is de entiteit binnen een onderneming die de douanezaken centraliseert, coördineert en afhandelt. Het voorziet in expertise rond douaneactiviteiten en aanverwante zaken, zoals accijnzen en btw. Om de Customs Competence Centers van Belgische bedrijven beter te ondersteunen, riep de douane in 2019 een intern kenniscentrum en -netwerk in het leven met experten van de AAD&A (Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen) en experten btw van de Algemene Administratie Fiscaliteit. Om deel te nemen aan het project moeten de ondernemingen AEO-vergund zijn, over een eigen Customs Competence Center beschikken, actief zijn in minstens twee Europese lidstaten en een motivatiebrief indienen.

Draaischijf

Volvo Cars Belgium ontving ruim twee jaar geleden, in maart 2021, een erkenning van de douane om samen te werken met hun kenniscentrum. Het schaart zich zo in een rijtje van 23 bedrijven in ons land die tot nu toe de erkenning genieten. “Met dit kenniscentrum onderscheidt de Belgische douane zich in zijn dienstverlening en zorgt het er mee voor dat douane-expertise in ons land verankerd blijft. Vlaanderen is niet voor niks een draaischijf in de wereldwijde logistieke flow van Volvo Cars voor zowel wagens als onderdelen”, verduidelijkt Sjoeke Malfait, teamleader customs tools team bij Volvo Cars. “Wij vormen met het customs tools team de brug tussen het operationele gedeelte, de declaranten en het digitale gedeelte van Volvo Cars. Als er nieuwe wagenprogramma’s voor zijn, moeten we ervoor zorgen dat ons systeem klaar is om de douaneaangiftes te kunnen insturen.”

“We hadden al goede contacten met de lokale douane-administratie in Gent, maar een 3C-erkenning maakt dat je als multinational bij complexe vragen meteen toegang hebt tot een bepaalde expertise op centraal niveau binnen de brede werking van de douane”, zegt Charlotte De Decker, die deel uitmaakt van het customs programs-team bij Volvo Cars. “Dat leidt tot een efficiëntere manier van werken, want je vindt sneller een antwoord op je vragen. Het is niet altijd evident om zelf de juiste mensen te vinden. Wij zijn met onze afdeling bezig met welke wagenprogramma’s in welke fabriek vanuit douaneoogpunt het best geassembleerd worden. En we ontfermen ons ook over nieuwe initiatieven binnen de groep, zoals de opstart van een nieuwe batterijfabriek bijvoorbeeld.”

Gepantserde voertuigen

Het Customs Competence Center van Volvo Cars deed al meermaals een beroep op het kenniscentrum van de douane. De Decker geeft het voorbeeld van licht gepantserde Volvo-wagens die bestemd zijn voor diplomaten. “De voertuigen worden geproduceerd in Zweden omdat het hier over de grotere wagenmodellen gaat, maar ze worden voor hun pantsering naar Brazilië verscheept. De gepantserde wagens voor de EU-markt komen dan terug via de Belgische havens. Bij die laatste beweging horen de belangrijkste vraagstukken. Bij het opzetten van deze flow moesten we nagaan of importvergunningen nodig waren op de gepantserde voertuigen, maar ook op de andere onderdelen die deze wagenflow met zich meebrengt. Voor die complexere kwesties kunnen we aankloppen bij het kenniscentrum van de douane. Dankzij de 3C-samenwerking kunnen we onze vragen daarvoor meteen aan de juiste persoon stellen”, zegt De Decker.

Aftoetsen

“We gebruiken de directe lijn met de douane als we nieuwe zaken hebben die buiten onze bestaande flows liggen. Zo waren we recent met hen in contact voor het analyseren van een ‘centralized clearance setup’”, vult Malfait aan. “We toetsen dan af wat het beste voor ons werkt, maar ook wat het beste werkt voor de douane-administratie. Als op het einde van het verhaal een van beide partijen niet goed werkt, zit je namelijk met hetzelfde probleem: dan stropt de logistieke ketting en loop je vertraging op.”

De Decker en Malfait zijn lovend over de oplossingsgerichte aanpak van de Belgische douane. “Waar sommige administraties vaak alleen maar bestraffend optreden als er een probleem opduikt, zoekt de Belgische douane proactief mee naar oplossingen voordat de problemen zich voordoen. De Belgische administratie doet hard zijn best om kenniscentra bij Belgische bedrijven te houden. Daarvoor hebben ze deze erkenning ook in het leven geroepen en wij merken in de praktijk dat het werkt.”

Yannick De Spiegeleir

Volvo Cars: “3C-kenniscentrum verankert douane-expertise in België” – Flows

Volvo Cars: “3C-kenniscentrum verankert douane-expertise in België”

Flowsmagazine, Douane
Koen Dejaeger
Sjoeke Malfait (links) en Charlotte De Decker van Volvo Cars
Sjoeke Malfait (links) en Charlotte De Decker van Volvo Cars © Eric Demurie/Volvo Cars

In zijn jongste papieren magazine belicht de Flowsredactie het onderwerp douane. Drie jaar geleden startte de douane een project om de Customs Competence Centers (3C) van bedrijven in ons land actief te ondersteunen. Flows ging een kijkje nemen bij Volvo Cars in Gent, dat gebruikmaakt van 3C.

Volvo Cars is een van de 23 bedrijven die een beroep kunnen doen op het 3C-kenniscentrum van de douane. “Mede dankzij de ondersteuning van de douane vertolkt Vlaanderen een rol als draaischijf voor de wereldwijde logistieke flow van Volvo Cars”, zeggen Charlotte De Decker en Sjoeke Malfait van Volvo Cars.

Een Customs Competence Center (3C of triple C) is de entiteit binnen een onderneming die de douanezaken centraliseert, coördineert en afhandelt. Het voorziet in expertise rond douaneactiviteiten en aanverwante zaken, zoals accijnzen en btw. Om de Customs Competence Centers van Belgische bedrijven beter te ondersteunen, riep de douane in 2019 een intern kenniscentrum en -netwerk in het leven met experten van de AAD&A (Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen) en experten btw van de Algemene Administratie Fiscaliteit. Om deel te nemen aan het project moeten de ondernemingen AEO-vergund zijn, over een eigen Customs Competence Center beschikken, actief zijn in minstens twee Europese lidstaten en een motivatiebrief indienen.

Draaischijf

Volvo Cars Belgium ontving ruim twee jaar geleden, in maart 2021, een erkenning van de douane om samen te werken met hun kenniscentrum. Het schaart zich zo in een rijtje van 23 bedrijven in ons land die tot nu toe de erkenning genieten. “Met dit kenniscentrum onderscheidt de Belgische douane zich in zijn dienstverlening en zorgt het er mee voor dat douane-expertise in ons land verankerd blijft. Vlaanderen is niet voor niks een draaischijf in de wereldwijde logistieke flow van Volvo Cars voor zowel wagens als onderdelen”, verduidelijkt Sjoeke Malfait, teamleader customs tools team bij Volvo Cars. “Wij vormen met het customs tools team de brug tussen het operationele gedeelte, de declaranten en het digitale gedeelte van Volvo Cars. Als er nieuwe wagenprogramma’s voor zijn, moeten we ervoor zorgen dat ons systeem klaar is om de douaneaangiftes te kunnen insturen.”

“We hadden al goede contacten met de lokale douane-administratie in Gent, maar een 3C-erkenning maakt dat je als multinational bij complexe vragen meteen toegang hebt tot een bepaalde expertise op centraal niveau binnen de brede werking van de douane”, zegt Charlotte De Decker, die deel uitmaakt van het customs programs-team bij Volvo Cars. “Dat leidt tot een efficiëntere manier van werken, want je vindt sneller een antwoord op je vragen. Het is niet altijd evident om zelf de juiste mensen te vinden. Wij zijn met onze afdeling bezig met welke wagenprogramma’s in welke fabriek vanuit douaneoogpunt het best geassembleerd worden. En we ontfermen ons ook over nieuwe initiatieven binnen de groep, zoals de opstart van een nieuwe batterijfabriek bijvoorbeeld.”

Gepantserde voertuigen

Het Customs Competence Center van Volvo Cars deed al meermaals een beroep op het kenniscentrum van de douane. De Decker geeft het voorbeeld van licht gepantserde Volvo-wagens die bestemd zijn voor diplomaten. “De voertuigen worden geproduceerd in Zweden omdat het hier over de grotere wagenmodellen gaat, maar ze worden voor hun pantsering naar Brazilië verscheept. De gepantserde wagens voor de EU-markt komen dan terug via de Belgische havens. Bij die laatste beweging horen de belangrijkste vraagstukken. Bij het opzetten van deze flow moesten we nagaan of importvergunningen nodig waren op de gepantserde voertuigen, maar ook op de andere onderdelen die deze wagenflow met zich meebrengt. Voor die complexere kwesties kunnen we aankloppen bij het kenniscentrum van de douane. Dankzij de 3C-samenwerking kunnen we onze vragen daarvoor meteen aan de juiste persoon stellen”, zegt De Decker.

Aftoetsen

“We gebruiken de directe lijn met de douane als we nieuwe zaken hebben die buiten onze bestaande flows liggen. Zo waren we recent met hen in contact voor het analyseren van een ‘centralized clearance setup’”, vult Malfait aan. “We toetsen dan af wat het beste voor ons werkt, maar ook wat het beste werkt voor de douane-administratie. Als op het einde van het verhaal een van beide partijen niet goed werkt, zit je namelijk met hetzelfde probleem: dan stropt de logistieke ketting en loop je vertraging op.”

De Decker en Malfait zijn lovend over de oplossingsgerichte aanpak van de Belgische douane. “Waar sommige administraties vaak alleen maar bestraffend optreden als er een probleem opduikt, zoekt de Belgische douane proactief mee naar oplossingen voordat de problemen zich voordoen. De Belgische administratie doet hard zijn best om kenniscentra bij Belgische bedrijven te houden. Daarvoor hebben ze deze erkenning ook in het leven geroepen en wij merken in de praktijk dat het werkt.”

Yannick De Spiegeleir