Telex: diefstal S’Jegers, CMB, havencongestie, CLECAT en pijpleidingen

Nieuws, Douane
Julie Desmet

Het zeevaartmuseum Seafront in Zeebrugge sluit definitief zijn permanente collectie, Vitol Bunkers breidt vanaf 1 oktober zijn diensten uit naar het ARA-gebied en de EU blijft erbij dat het Noord-Ierse protocol niet heronderhandeld kan worden.

DIEFSTAL S’JEGERS – 

De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout heeft vier mannen opgepakt omdat ze verdacht worden van meerdere diefstallen bij transportfirma S’Jegers uit Laakdal. Volgens lokale televisiezender RTV gaat het om ex-personeelsleden. De link werd gelegd met eerdere diefstallen gedurende de voorbije vijf jaar. Of alle vier de verdachten kunnen gelinkt worden aan die diefstallen, wordt nog verder onderzocht. Omdat het onderzoek nog loopt, wenst S’Jegers niet te reageren. (YDS) 

LEIDINGSTRAAT – 

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir wil meer duidelijkheid rond de geplande leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. De N-VA-minister wil van de industriesector onder meer weten om hoeveel leidingen het gaat, welke stoffen er vervoerd zullen worden en hoe CO2- en klimaatdoelen worden gerealiseerd. De startnota van het project geeft volgens de minister een onvoldoende antwoord op die vragen. Demir verwacht in oktober meer duidelijkheid. Dat heeft ze geantwoord op een vraag van Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde, wiens Vlaams-Brabantse thuisregio in de plannen sterk geïmpacteerd wordt. (ML/Belga)

CMB – 

De Antwerpse rederij CMB bestelde een Hyundai Nexo en een Toyota Mirai op waterstof bij de leasemaatschappij KBC Autolease. Daarmee leaset CMB de allereerste en momenteel enige commercieel beschikbare modellen op waterstof die in de fleetmarkt zijn gezet. De auto’s werden recent in ontvangst genomen door de directie van de rederij en zullen tanken aan het waterstoftankstation van CMB in Antwerpen, waar zowel schepen als auto’s terechtkunnen voor een groene tankbeurt. (JD)

ZEEVAARTMUSEUM DICHT –

Wie nog iets wil zien van het zeevaartmuseum in de oude vismijnhallen van Zeebrugge, krijgt nog tot 7 november de kans. Het themapark Seafront sluit dan definitief zijn permanente collectie en de tijdelijke expo ‘Operatie Noordzee 1944-45’. De museale invulling van themapark Seafront wordt helemaal vernieuwd naar een hedendaags bezoekerscentrum, waarbij de bestaande thema’s gerecycleerd worden. In 2019 werd al de vervallen Russische duikboot van het museum weggesleept. (RJ)

VITOL BUNKERS – 

Europese grondstoffenhandelaar Vitol breidt zijn bunkerdiensten vanaf 1 oktober uit naar het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). Schepen zullen zowel fossiele als duurzame brandstoffen kunnen tanken. Hiermee mengt Vitol zich in de markt van Antwerpse grootspelers zoals Minerva, Peninsula en Northstar Bunker. Ook het zusterbedrijf BTB van De Wit Bunkering biedt zeevaartbunkers aan. In augustus 2021 kreeg ook TFG Marine voet aan de grond in de haven van Antwerpen. (JD)

HAVENCONGESTIE – 

De mediane tijd die containerschepen in de eerste helft van 2021 in een haven doorbrachten, lag 11% hoger dan de gemiddelde tijd in 2018-2019 voor de coronapandemie. Dat bleek uit data van UNCTAD. Container Trade Statistics (CTS) toonde aan dat de efficiëntie van de havenaanlopen zelf in 2021 is afgenomen. De containerscheepvaart heeft meer te lijden onder de knelpunten in de supplychain dan andere scheepvaartmodi. Dat is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan het feit dat de containerscheepvaart sterk afhankelijk is van een intermodaal systeem aan wal, dat momenteel ook met ernstige knelpunten zit. (JD)

TRUCKPARKINGS – 

De internationale expediteurskoepel CLECAT en de Duitse expediteursvereniging DSLV onderstrepen in een gezamenlijke verklaring dat er dringend werk moet worden gemaakt van de aanleg van nieuwe en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens in Europa. Bijna de helft van de diefstallen (47%) vindt nog altijd plaats op open en onbeveiligde parkings (zie foto). Momenteel zijn er ‘slechts’ vijf gecertificeerde parkings, of SSTPA’s’ (Safe and Secure Truck Park Areas) in Europa. Een geharmoniseerde EU-norm moet de transparantie vergroten, vertrouwen wekken en investeringen van de particuliere sector in SSTPA’s vergemakkelijken. (JD)

NOORD-IERLAND – 

De Europese Unie blijft erbij dat het Noord-Ierse protocol, dat de afspraken voor de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en het Ierse eiland vastlegt, niet heronderhandeld kan worden. Het protocol vermijdt een harde grens tussen EU-lidstaat Ierland en Noord-Ierland en veronderstelt dat de Britten controles uitvoeren op goederen die naar Noord-Ierland verscheept worden. De Britse regering wil liefst een volledig nieuw afsprakenkader maken. (MDV)