Flows en Belga geven logistieke sector tips voor betere communicatie

Video, Varia
Bart Meyvis
De tweede editie van de Communicatietop van Flows en Belga
De tweede editie van de Communicatietop van Flows en Belga © Wilfried Deferme

Flows en persagentschap Belga organiseerden de tweede editie van de communicatietop. Die bracht weer heel wat pers, communicatie- en marketingverantwoordelijken samen om te praten over topics als een duurzame relatie met de pers en meer onderlinge samenwerking in de bredere community.

Met de communicatietop in Ekeren willen Flows en Belga vooral de bedrijven uit de haven- en bredere logistieke wereld samenbrengen en hen tips & tricks meegeven om hun communicatie te optimaliseren. “De sector kampt met het vooroordeel dat die vaak niet goed of onvoldoende communiceert en met dit event willen we hier een positief verhaal tegenover stellen”, zegt waarnemend hoofdredacteur van Flows Koen Dejaeger hierover.

Vertrouwensbasis

Een goede relatie met de pers is belangrijk maar hoeft daarom niet uit te monden in een vriendschap, zo blijkt. “Een goede vertrouwensbasis tussen de bedrijven en de pers is belangrijk en vergemakkelijkt de samenwerking”, zegt Dejaeger. “Hoe beter je elkaar begrijpt, hoe beter je bepaalde topics in perspectief kan plaatsen. Ik heb begrepen dat we geen vrienden mogen worden. (lacht) Flows is een onafhankelijk nieuwsplatform en beslist zelf wat nieuws is, maar ik ben er zeker van dat een goede, wederzijdse vertrouwensbasis ons heel ver kan brengen.”

Meer samenwerking

Senior manager corporate affairs & marcom van H.Essers Bob Van Steenweghen roept op tot meer samenwerking en om de kracht van de media in te zetten om een nog groter publiek te bereiken. “We moeten opletten dat onze vakmedia geen ‘incrowd media’ worden, maar dat we een veel bredere community proberen te bereiken om daar onze boodschappen te brengen. Ook de bedrijven onderling kunnen hun communicatie versterken door meer samen te werken en de technologie te omarmen. LinkedIn kan je bijvoorbeeld heel makkelijk inschakelen om een boodschap viraal te laten gaan.”

Technologie omarmen

De tijd van enkel en alleen een persbericht uitsturen, is al lang achter de rug, zo blijkt. Om je publiek te bereiken, moet je alle communicatiemiddelen beheersen en de beschikbare technologieën omarmen. “Je moet jezelf constant heruitvinden en op de hoogte zijn van alle nieuwe trends”, zegt Nathalie Van Impe,  chief communication en marketing officer bij Port of Antwerp-Bruges. “Het is een domein waar je niet op uitgekeken raakt. Ondanks de vele veranderingen en mogelijkheden blijft de basis nog steeds het verspreiden van een boodschap tussen een zender en een ontvanger. Vertrekken vanuit die basis en er bovenop de nodige passie voor het vak aan toevoegen, dat zorgt nog altijd voor het beste resultaat.”

“Niet alleen een focus op sociale media, maar ook podcasts en video’s helpen een medium te versterken”, zegt Katrien Hennin, hoofd marketing en communicatie bij CMB. “Ik heb zelf een technologie-achtergrond en ben altijd de eerste om nieuwe technologie te omarmen. Als we breder kijken naar de sector in het algemeen, dan hebben we die nieuwe technologieën echt nodig om te overleven. En dat niet alleen op het vlak van communicatie, maar ook bijvoorbeeld wanneer het gaat over cybersecurity of het verduurzamen van de sector.”

Onder de video ziet u een fotoalbum van het event.

Flows en Belga geven logistieke sector tips voor betere communicatie – Flows

Flows en Belga geven logistieke sector tips voor betere communicatie

Video, Varia
Bart Meyvis
De tweede editie van de Communicatietop van Flows en Belga
De tweede editie van de Communicatietop van Flows en Belga © Wilfried Deferme

Flows en persagentschap Belga organiseerden de tweede editie van de communicatietop. Die bracht weer heel wat pers, communicatie- en marketingverantwoordelijken samen om te praten over topics als een duurzame relatie met de pers en meer onderlinge samenwerking in de bredere community.

Met de communicatietop in Ekeren willen Flows en Belga vooral de bedrijven uit de haven- en bredere logistieke wereld samenbrengen en hen tips & tricks meegeven om hun communicatie te optimaliseren. “De sector kampt met het vooroordeel dat die vaak niet goed of onvoldoende communiceert en met dit event willen we hier een positief verhaal tegenover stellen”, zegt waarnemend hoofdredacteur van Flows Koen Dejaeger hierover.

Vertrouwensbasis

Een goede relatie met de pers is belangrijk maar hoeft daarom niet uit te monden in een vriendschap, zo blijkt. “Een goede vertrouwensbasis tussen de bedrijven en de pers is belangrijk en vergemakkelijkt de samenwerking”, zegt Dejaeger. “Hoe beter je elkaar begrijpt, hoe beter je bepaalde topics in perspectief kan plaatsen. Ik heb begrepen dat we geen vrienden mogen worden. (lacht) Flows is een onafhankelijk nieuwsplatform en beslist zelf wat nieuws is, maar ik ben er zeker van dat een goede, wederzijdse vertrouwensbasis ons heel ver kan brengen.”

Meer samenwerking

Senior manager corporate affairs & marcom van H.Essers Bob Van Steenweghen roept op tot meer samenwerking en om de kracht van de media in te zetten om een nog groter publiek te bereiken. “We moeten opletten dat onze vakmedia geen ‘incrowd media’ worden, maar dat we een veel bredere community proberen te bereiken om daar onze boodschappen te brengen. Ook de bedrijven onderling kunnen hun communicatie versterken door meer samen te werken en de technologie te omarmen. LinkedIn kan je bijvoorbeeld heel makkelijk inschakelen om een boodschap viraal te laten gaan.”

Technologie omarmen

De tijd van enkel en alleen een persbericht uitsturen, is al lang achter de rug, zo blijkt. Om je publiek te bereiken, moet je alle communicatiemiddelen beheersen en de beschikbare technologieën omarmen. “Je moet jezelf constant heruitvinden en op de hoogte zijn van alle nieuwe trends”, zegt Nathalie Van Impe,  chief communication en marketing officer bij Port of Antwerp-Bruges. “Het is een domein waar je niet op uitgekeken raakt. Ondanks de vele veranderingen en mogelijkheden blijft de basis nog steeds het verspreiden van een boodschap tussen een zender en een ontvanger. Vertrekken vanuit die basis en er bovenop de nodige passie voor het vak aan toevoegen, dat zorgt nog altijd voor het beste resultaat.”

“Niet alleen een focus op sociale media, maar ook podcasts en video’s helpen een medium te versterken”, zegt Katrien Hennin, hoofd marketing en communicatie bij CMB. “Ik heb zelf een technologie-achtergrond en ben altijd de eerste om nieuwe technologie te omarmen. Als we breder kijken naar de sector in het algemeen, dan hebben we die nieuwe technologieën echt nodig om te overleven. En dat niet alleen op het vlak van communicatie, maar ook bijvoorbeeld wanneer het gaat over cybersecurity of het verduurzamen van de sector.”

Onder de video ziet u een fotoalbum van het event.