Binnenvaartsector onderzoekt oprichting Europees Modal Shift Bureau

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
20220516 Binnenvaart containers Deurganckdok
Binnenvaartschepen met containers aan de ingang van het Deurganckdok © Herman Croenen

Het aandeel van model split in de binnenvaart heeft de voorbije jaren, omwille van diverse factoren, weinig of geen vooruitgang geboekt. Daarom bekijkt het Inland Waterway Transport (IWT)-platform de oprichting van een Europees Modal Shift Bureau.

Uit het jaarrapport van het IWT-platform blijkt dat het aandeel van modal split in de binnenvaart het voorbije decennium globaal gestagneerd of zelfs gedaald is. In 2021 bedroeg het nog 5,6% in Europa. Volgens het platform zijn daarvoor verschillende redenen en zijn er gecoördineerde maatregelen nodig.

Obstakels

De belangrijkste obstakels voor het slabakkende aandeel van modal split in de binnenvaart zijn volgens het platform zowel de infrastructurele tekortkomingen als een gebrek aan voldoende steun voor het intermodaal vervoer. Daarnaast heeft de congestie in de zeehavens een negatief effect op de hinterlandverbindingen. Tot slot is er ook een gebrek aan bewustwording van het potentieel van de sector aan de gebruikerskant.

Spoor/weg

Het platform is ook van oordeel dat intermodaal vervoer onder de huidige Europese richtlijn vooral wordt beschouwd als een combinatie van spoor en wegvervoer. Daardoor is de economische steun voor de sector beperkt en bestaande uit fiscale maatregelen. Het platform pleit voor gelijke steunmaatregelen voor de binnenvaart.

Europees Modal Shift Bureau

Om de verschillende obstakels uit de weg te ruimen, onderzoekt het IWT-platform de oprichting van een Europees Modal Shift Bureau. Het voegt er wel aan toe dat er vooral regelgevende en steunmaatregelen nodig zijn om de modal shift te realiseren.

Binnenvaartsector onderzoekt oprichting Europees Modal Shift Bureau – Flows

Binnenvaartsector onderzoekt oprichting Europees Modal Shift Bureau

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
20220516 Binnenvaart containers Deurganckdok
Binnenvaartschepen met containers aan de ingang van het Deurganckdok © Herman Croenen

Het aandeel van model split in de binnenvaart heeft de voorbije jaren, omwille van diverse factoren, weinig of geen vooruitgang geboekt. Daarom bekijkt het Inland Waterway Transport (IWT)-platform de oprichting van een Europees Modal Shift Bureau.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login