Colruyt pioniert met levering elektrische koelvrachtwagen 44 ton

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische koelvrachtwagen Colruyt
Elektrische koelvrachtwagen Colruyt © Yannick De Spiegeleir

Een elektrische koelvrachtwagen van 44 ton heeft op dinsdag 5 maart de Mechelse Colruytwinkel beleverd met gekoelde producten. Het is een Vlaamse primeur én zelden gezien in Europa. De demo moet het potentieel aantonen van duurzame stadslogistiek.

Uit onderzoek blijkt dat stedelijke logistiek vandaag nog te veel bijdraagt aan de luchtvervuiling. Het gaat bijvoorbeeld om het rondbrengen van pakjes met bestelwagens, de afvalophaling en het leveren van materiaal voor supermarkten en bouwwerven. Van de CO2-uitstoot in steden die veroorzaakt wordt door transport, is minstens 25% afkomstig van goederenvervoer en diensten. Voor andere emissies, zoals stikstofoxiden en fijnstof, loopt dat op tot 30% of zelfs 50%.

Colruyt wil tegen 2035 zijn vrachtvervoer volledig zero-emissie maken, ook via de transportbedrijven die in opdracht rijden van de retailer. “We zijn vandaag volop aan het testen met zero-emissievoertuigen, ook in stedelijke context, maar botsen daar op enkele fundamentele uitdagingen. De huidige wetgeving rond maten en gewichten laat niet toe om een lading zero-emissie te vervoeren die identiek is als die bij conventionele vrachtwagens”, zegt Koen De Vos, directeur supplychain bij Colruyt Group.

Minder gewicht

Ook het vervoer met de elektrische koelvrachtwagen van 44 ton stoot op beperkingen. Zo kan de elektrische trekker ongeveer 10% minder gewicht laden tegenover een conventionele dieseltrekker. Voor Colruyt zou dat omgerekend op dagbasis 120 extra vrachtwagenritten betekenen, als de vloot volledig zou bestaan uit elektrische trekkers. Om een benodigde extra as te voorzien, moet de vrachtwagencombinatie 1 meter langer zijn dan de huidige wetgeving toelaat.

De Vos geeft tijdens de persconferentie ook nog mee dat Colruyt binnenkort een nieuwe test opstart met een trekker op waterstof. “Als Colruyt Group hebben we al een kleine tien miljoen euro geïnvesteerd in demo’s met zero-emissievoertuigen en als we onze ambities willen waarmaken, zal daar waarschijnlijk nog een veelvoud voor nodig zijn qua investering. We begrijpen dat niet elk bedrijf zo ver kan gaan, maar ook voor kmo’s liggen er mogelijkheden met subsidies als hulpmiddel.”

Project VIAVIA

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), die aanwezig was op de persvoorstelling, had op dat vlak alvast goed nieuws in petto. “Momenteel ligt er al een besluit ter goedkeuring voor een toegestane massaverhoging voor zwaar zero-emissievervoer. Ook inzake de afmetingen werken we vanuit Vlaanderen aan extra flexibiliteit. Daarbij gaan we aan de slag met de feedback die we krijgen van ‘early believers’ zoals Colruyt en VPD. Hun expertise is een belangrijke kennisbron om, via VIAVIA (Vrachtvervoer Intelligent Aanpassen en Vergroenen via een Integrale Aanpak, red.), andere steden en bedrijven te stimuleren om versneld over te schakelen naar het verduurzamen van hun stedelijke logistiek.”

Beide bedrijven, Colruyt en VPD, streven er samen naar om werk te maken van duurzame stadslogistiek in het VIAVIA-project van de Vlaamse overheid. Ook VPD liet in Mechelen de mogelijkheden zien van zijn elektrische stadsvrachtwagens voor meubels en elektronica. “We doen al 30% van onze leveringen met batterij-elektrische voertuigen, en we spannen ons maximaal in om tegen 2030 volledig emissievrij de stad binnen te rijden. We streven ernaar een voortrekkersrol te spelen in de transitie naar een milieuvriendelijker en efficiënter vrachtvervoer”, zegt Steven De Bruyn, CEO van VPD.

Duurzame Stadslogistiek

Om concreet samen stappen te kunnen zetten in stedelijke belevering, werd binnen VIAVIA de ‘Taskforce Duurzame Stadslogistiek’ opgezet: een samenwerking tussen Universiteit Antwerpen, VIL, Stad Mechelen, Colruyt Group, VPD, DHL Express en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. In de taskforce wordt bekeken wat noodzakelijk is op verschillende vlakken om duurzame stedelijke distributie, zoals het rondbrengen van pakjes, ophalen van afval, leveren van goederen, met elektrische bestel- of vrachtwagens te realiseren.

De taskforce wil met concrete acties, zoals op 5 maart in Mechelen, het potentieel van zero-emissiedistributie kenbaar maken, bewustwording creëren in de sector en steden en bedrijven stimuleren om aan de slag te gaan met de zero-emissiemogelijkheden die er al zijn. De focus ligt daarbij op duurzame belevering van (gekoelde) retailproducten, standaardtransport, pakjes, afval en bouwmateriaal.

Colruyt pioniert met levering elektrische koelvrachtwagen 44 ton – Flows

Colruyt pioniert met levering elektrische koelvrachtwagen 44 ton

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische koelvrachtwagen Colruyt
Elektrische koelvrachtwagen Colruyt © Yannick De Spiegeleir

Een elektrische koelvrachtwagen van 44 ton heeft op dinsdag 5 maart de Mechelse Colruytwinkel beleverd met gekoelde producten. Het is een Vlaamse primeur én zelden gezien in Europa. De demo moet het potentieel aantonen van duurzame stadslogistiek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login