Cedric Goossens geniet van de natuur op zijn stalen schip

Reportage, Varia
Bart Meyvis
Cedric Goossens op zijn woonboot in het Antwerpse Houtdok
Cedric Goossens op zijn woonboot in het Antwerpse Houtdok © Bart Meyvis

Cedric Goossens had tot voor enkele jaren niets met boten. Na een relatiebreuk huurde hij eerder toevallig een roef aan boord van een Kempenaar in Gent. Ondertussen is hij eigenaar van een historisch schip in de Antwerpse stadshaven. U komt het tijdens een vakantie-uitje misschien tegen in het Houtdok.

“Een tijdje geleden liep een lange relatie op de klippen en ik moest op zoek naar een andere woonst”, zegt Cedric Goossens universiteitsmedewerker (UGent / binnenkort ULiège). “Een vriendin van me had toen een roef te huur. Een roef is een oude kapiteinswoning achteraan op een schip, in dit geval op een Kempenaar. Dat is een binnenschip met een lengte van zo’n 50 meter en geschikt voor kleine kanalen. Het lag in de haven van Gent. Zo heb ik de smaak te pakken gekregen en ontdekte ik gaandeweg hoe het is om te leven aan boord van een binnenschip.”

Luxemotor

“Na enkele jaren huren kwam ik op een punt in mijn leven dat ik een woning wilde aankopen. De prijzen voor koopwoningen, zeker in steden als Antwerpen en Gent, liggen erg hoog. Omdat ik toch vertrouwd was met het leven aan boord, ben ik op zoek gegaan naar een schip. Via het Nederlandse tweedehandsplatform Marktplaats – ik was eigenlijk op zoek naar een espressomachine – viel mijn oog op dit schip. Het lag toen in Utrecht. Dit stalen (geklonken) Nederlandse binnenvaartschip is van 1926, werd gebouwd in Deest bij Nijmegen en is in de jaren ’70 al verbouwd tot woonboot. Het schip is kleiner dan 25 meter waardoor ik in bijna elke jachthaven binnen mocht. Achter de stuurhut zijn we nu de roef aan het verbouwen tot logeerkamer. Je kan je haast niet voorstellen dat vroeger de schipper daarin woonde met heel zijn gezin. Ze aten, woonden en sliepen met meerdere personen in deze kleine ruimte van amper enkele vierkante meters.”

“Er zit nu een diesel-Lister-motor in met 40 pk, erg herkenbaar aan het trage ‘doek-doek’-geluid. Oorspronkelijk had dit schip een luxemotor. De ‘luxe’ in de naam verwees toen naar het feit dat dit het eerste type binnenvaartschip was dat beschikte over een motor, wat omstreeks 1926 echt als luxe werd gezien. Vaak waren het gloeikopmotoren met slechts één cilinder. De motor gebruik ik alleen nog om naar het droogdok te varen voor de vijfjaarlijkse keuring.”

Ligplaats

“Via via vernam ik dat er in Antwerpen een ligplaats vrijkwam. De laatste, zo bleek. In het Houtdok in Antwerpen liggen drie types woonboten: Spitsen (38m x 5m), Kempenaars (50m x 6,6m) en plezierjachten (< 25m). Mensen gaven me de raad: koop nooit een schip zonder ligplaats. Grappig genoeg had je in Antwerpen meer kans om in aanmerking te komen voor een ligplaats wanneer je al een schip had. Ik heb toen het schip laten overvaren van Utrecht naar hier in de Houtdok-Zuidkaai in de Antwerpse stadshaven. Een van de voorwaarden om hier te liggen is dat het schip zijn oorspronkelijk uitzicht behoudt. Ik mag dit schip dus niet verbouwen tot woonark en er een extra verdieping opzetten, of ik mag bijvoorbeeld niet de stuurhut afbreken.”

“Wonen op dit schip is echt fantastisch. Je woont op wandelafstand van het centrum van Antwerpen en toch is het hier erg rustig. Wat ik het grootste voordeel vind aan wonen op een schip, is de hoeveelheid licht die hier winter en zomer binnenvalt. Omdat er geen hoge gebouwen in de nabijheid van de schepen staan hebben we het hele jaar een heel mooie lichtinval, zelfs in de herfst- en wintermaanden wanneer de zon veel lager staat. Nadeel is dan weer de hitte binnen als het erg warm is. Door de stalen romp bekom je erg hoge temperaturen binnenin en de kleine patrijspoortjes maken het moeilijk om goed te verluchten. Fijn is ook dat je aan boord van een schip altijd in contact staat met de natuur. Je moet toch meer rekening houden met het weer en je ziet het hele jaar door de watervogels vliegen en eenden voorbij dobberen”, zegt Cedric, die er intussen met zijn vriendin woont.

Katten op boten

“Wij betalen huur aan AG Vespa voor de ligplaats, berekend volgens de lengte van het schip. Qua budget kan je dat bedrag vergelijken met de roerende voorheffing die je betaalt voor een woning op de wal. We beschikken hier verder over alle comfort. Zo hebben we een walstroomkast, een internetaansluiting, een brievenbus en beschikken we uiteraard ook over een wateraansluiting en afvoer voor het vuilwater. Daarnaast is er nog de vijfjaarlijkse keuring van het schip. Er wordt dan vooral gekeken naar de dikte van de romp. Na de komst van de keuringmeester help ik zelf met de renovatie- en schilderwerken. Dat is altijd een hele belevenis, vooral voor onze kat (lacht). Wist je trouwens dat katten gedomesticeerd zijn om te leven aan boord van een schip? Al van in de middeleeuwen werden katten mee aan boord genomen om het schip vrij te houden van ongedierte.”

“Ik ben altijd al voorstander geweest van alternatief wonen. Investeren in een woning op de wal zou me een beklemmend gevoel geven. En lenen voor een langere periode, dat is echt niets voor mij. Ik kan dit als alternatieve manier van wonen dus echt aan iedereen aanbevelen.”

Voor wie ook zin heeft gekregen om een woonboot aan te schaffen: er staan er nog enkele te koop in het Antwerpse Houtdok-Zuidkaai.

Cedric Goossens geniet van de natuur op zijn stalen schip – Flows

Cedric Goossens geniet van de natuur op zijn stalen schip

Reportage, Varia
Bart Meyvis
Cedric Goossens op zijn woonboot in het Antwerpse Houtdok
Cedric Goossens op zijn woonboot in het Antwerpse Houtdok © Bart Meyvis

Cedric Goossens had tot voor enkele jaren niets met boten. Na een relatiebreuk huurde hij eerder toevallig een roef aan boord van een Kempenaar in Gent. Ondertussen is hij eigenaar van een historisch schip in de Antwerpse stadshaven. U komt het tijdens een vakantie-uitje misschien tegen in het Houtdok.

“Een tijdje geleden liep een lange relatie op de klippen en ik moest op zoek naar een andere woonst”, zegt Cedric Goossens universiteitsmedewerker (UGent / binnenkort ULiège). “Een vriendin van me had toen een roef te huur. Een roef is een oude kapiteinswoning achteraan op een schip, in dit geval op een Kempenaar. Dat is een binnenschip met een lengte van zo’n 50 meter en geschikt voor kleine kanalen. Het lag in de haven van Gent. Zo heb ik de smaak te pakken gekregen en ontdekte ik gaandeweg hoe het is om te leven aan boord van een binnenschip.”

Luxemotor

“Na enkele jaren huren kwam ik op een punt in mijn leven dat ik een woning wilde aankopen. De prijzen voor koopwoningen, zeker in steden als Antwerpen en Gent, liggen erg hoog. Omdat ik toch vertrouwd was met het leven aan boord, ben ik op zoek gegaan naar een schip. Via het Nederlandse tweedehandsplatform Marktplaats – ik was eigenlijk op zoek naar een espressomachine – viel mijn oog op dit schip. Het lag toen in Utrecht. Dit stalen (geklonken) Nederlandse binnenvaartschip is van 1926, werd gebouwd in Deest bij Nijmegen en is in de jaren ’70 al verbouwd tot woonboot. Het schip is kleiner dan 25 meter waardoor ik in bijna elke jachthaven binnen mocht. Achter de stuurhut zijn we nu de roef aan het verbouwen tot logeerkamer. Je kan je haast niet voorstellen dat vroeger de schipper daarin woonde met heel zijn gezin. Ze aten, woonden en sliepen met meerdere personen in deze kleine ruimte van amper enkele vierkante meters.”

“Er zit nu een diesel-Lister-motor in met 40 pk, erg herkenbaar aan het trage ‘doek-doek’-geluid. Oorspronkelijk had dit schip een luxemotor. De ‘luxe’ in de naam verwees toen naar het feit dat dit het eerste type binnenvaartschip was dat beschikte over een motor, wat omstreeks 1926 echt als luxe werd gezien. Vaak waren het gloeikopmotoren met slechts één cilinder. De motor gebruik ik alleen nog om naar het droogdok te varen voor de vijfjaarlijkse keuring.”

Ligplaats

“Via via vernam ik dat er in Antwerpen een ligplaats vrijkwam. De laatste, zo bleek. In het Houtdok in Antwerpen liggen drie types woonboten: Spitsen (38m x 5m), Kempenaars (50m x 6,6m) en plezierjachten (< 25m). Mensen gaven me de raad: koop nooit een schip zonder ligplaats. Grappig genoeg had je in Antwerpen meer kans om in aanmerking te komen voor een ligplaats wanneer je al een schip had. Ik heb toen het schip laten overvaren van Utrecht naar hier in de Houtdok-Zuidkaai in de Antwerpse stadshaven. Een van de voorwaarden om hier te liggen is dat het schip zijn oorspronkelijk uitzicht behoudt. Ik mag dit schip dus niet verbouwen tot woonark en er een extra verdieping opzetten, of ik mag bijvoorbeeld niet de stuurhut afbreken.”

“Wonen op dit schip is echt fantastisch. Je woont op wandelafstand van het centrum van Antwerpen en toch is het hier erg rustig. Wat ik het grootste voordeel vind aan wonen op een schip, is de hoeveelheid licht die hier winter en zomer binnenvalt. Omdat er geen hoge gebouwen in de nabijheid van de schepen staan hebben we het hele jaar een heel mooie lichtinval, zelfs in de herfst- en wintermaanden wanneer de zon veel lager staat. Nadeel is dan weer de hitte binnen als het erg warm is. Door de stalen romp bekom je erg hoge temperaturen binnenin en de kleine patrijspoortjes maken het moeilijk om goed te verluchten. Fijn is ook dat je aan boord van een schip altijd in contact staat met de natuur. Je moet toch meer rekening houden met het weer en je ziet het hele jaar door de watervogels vliegen en eenden voorbij dobberen”, zegt Cedric, die er intussen met zijn vriendin woont.

Katten op boten

“Wij betalen huur aan AG Vespa voor de ligplaats, berekend volgens de lengte van het schip. Qua budget kan je dat bedrag vergelijken met de roerende voorheffing die je betaalt voor een woning op de wal. We beschikken hier verder over alle comfort. Zo hebben we een walstroomkast, een internetaansluiting, een brievenbus en beschikken we uiteraard ook over een wateraansluiting en afvoer voor het vuilwater. Daarnaast is er nog de vijfjaarlijkse keuring van het schip. Er wordt dan vooral gekeken naar de dikte van de romp. Na de komst van de keuringmeester help ik zelf met de renovatie- en schilderwerken. Dat is altijd een hele belevenis, vooral voor onze kat (lacht). Wist je trouwens dat katten gedomesticeerd zijn om te leven aan boord van een schip? Al van in de middeleeuwen werden katten mee aan boord genomen om het schip vrij te houden van ongedierte.”

“Ik ben altijd al voorstander geweest van alternatief wonen. Investeren in een woning op de wal zou me een beklemmend gevoel geven. En lenen voor een langere periode, dat is echt niets voor mij. Ik kan dit als alternatieve manier van wonen dus echt aan iedereen aanbevelen.”

Voor wie ook zin heeft gekregen om een woonboot aan te schaffen: er staan er nog enkele te koop in het Antwerpse Houtdok-Zuidkaai.