VTI Zeebrugge straks eerste Vlaamse havenschool

Flowsmagazine, Varia
Roel Jacobus
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge © Roel Jacobus

In het Flowsmagazine over opleiding en carrière bekijken we hoe alle onderwijsniveaus inzetten op het invullen van knelpuntberoepen. Met nog meer havengerichte opleidingen trekt VTI Zeebrugge voortaan voluit de kaart van havenschool.

“We hebben unieke troeven door onze ligging, onze voorgeschiedenis en de goede relaties met de havenbedrijven”, zegt directeur Joke Knockaert. De bestaande opleidingen worden vanaf september 2023 nog verder gericht op havenmachines, hernieuwbare energie en zware voertuigen. Onze school ligt midden in het havengebied, heeft een zeer goede band met de havenbedrijven en beschikt al over een aantal gerichte opleidingen. Daarom hebben we beslist om ons vanaf september nog sterker te richten op wat ons uniek maakt: de haven.”

Het Vrij Technisch Instituut (VTI) Zeebrugge telt 340 leerlingen en is bekend voor onder meer de opleiding vrachtwagenchauffeur, waarvoor leerlingen uit heel Vlaanderen komen. “De invulling van het programma en de stages zullen gebeuren in nauw overleg en met de steun van bedrijvenvereniging Apzi-Voka. Bijvoorbeeld de zogenaamde ‘duale’ opleidingen bestaan uit twee dagen les en drie dagen praktijk op de werkvloer met vergoeding.”

Havenvoertuigen

De eerste twee nieuwe opleidingen komen in de pijler Techniek & Maintenance. “De bedrijven hebben een enorme nood aan technici en onderhoudsmensen. Daarom breiden we vanaf schooljaar 2023-2024 uit met de opleiding ‘polyvalent technieker havenvoertuigen’ – die we enkel delen met het Gemeentelijk Technisch Instituut (GTI) Beveren – en ‘technicus hernieuwbare energie’”, vertelt Knockaert.

“In de pijler Transport & Logistiek is de opleiding ‘organisatie & logistiek’ in de tweede graad een groot succes. Er zijn zelfs wachtlijsten. Daarom kiezen we er als enige school in de regio voor om dat domein verder uit te breiden. Er komen twee nieuwe opleidingen: ‘bestuurder interne transportmiddelen’ en ‘logistiek’ in de derde graad. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt de richting autotechnieken versterkt met ‘polyvalent mecanicien zware bedrijfsvoertuigen’.”

Maritieme insteek

“Voor de verdere toekomst denken we aan een derde pijler: Haveneconomie & Internationale Handel. Die is dan meer op bedienden gericht. Ten slotte dromen we van een vierde pijler Defensie & Welzijn, vanuit een maritieme insteek gericht op jobs bij de Marine, de Scheepvaartpolitie, de reddingsdiensten en in de privébewaking.”

Voor de volledigheid: VTI Zeebrugge behoudt voorlopig zijn andere richtingen zoals houtbewerking, dakwerken en zorgopleidingen. “We zullen wel in elk programma aspecten van de haven integreren. Maar de bouwopleidingen stoppen omdat de interesse daalt en je die ook kunt volgen bij de collega’s van VTI Brugge”, besluit Knockaert.

VTI Zeebrugge straks eerste Vlaamse havenschool – Flows

VTI Zeebrugge straks eerste Vlaamse havenschool

Flowsmagazine, Varia
Roel Jacobus
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge
Directeur Joke Knockaert van VTI Zeebrugge © Roel Jacobus

In het Flowsmagazine over opleiding en carrière bekijken we hoe alle onderwijsniveaus inzetten op het invullen van knelpuntberoepen. Met nog meer havengerichte opleidingen trekt VTI Zeebrugge voortaan voluit de kaart van havenschool.

“We hebben unieke troeven door onze ligging, onze voorgeschiedenis en de goede relaties met de havenbedrijven”, zegt directeur Joke Knockaert. De bestaande opleidingen worden vanaf september 2023 nog verder gericht op havenmachines, hernieuwbare energie en zware voertuigen. Onze school ligt midden in het havengebied, heeft een zeer goede band met de havenbedrijven en beschikt al over een aantal gerichte opleidingen. Daarom hebben we beslist om ons vanaf september nog sterker te richten op wat ons uniek maakt: de haven.”

Het Vrij Technisch Instituut (VTI) Zeebrugge telt 340 leerlingen en is bekend voor onder meer de opleiding vrachtwagenchauffeur, waarvoor leerlingen uit heel Vlaanderen komen. “De invulling van het programma en de stages zullen gebeuren in nauw overleg en met de steun van bedrijvenvereniging Apzi-Voka. Bijvoorbeeld de zogenaamde ‘duale’ opleidingen bestaan uit twee dagen les en drie dagen praktijk op de werkvloer met vergoeding.”

Havenvoertuigen

De eerste twee nieuwe opleidingen komen in de pijler Techniek & Maintenance. “De bedrijven hebben een enorme nood aan technici en onderhoudsmensen. Daarom breiden we vanaf schooljaar 2023-2024 uit met de opleiding ‘polyvalent technieker havenvoertuigen’ – die we enkel delen met het Gemeentelijk Technisch Instituut (GTI) Beveren – en ‘technicus hernieuwbare energie’”, vertelt Knockaert.

“In de pijler Transport & Logistiek is de opleiding ‘organisatie & logistiek’ in de tweede graad een groot succes. Er zijn zelfs wachtlijsten. Daarom kiezen we er als enige school in de regio voor om dat domein verder uit te breiden. Er komen twee nieuwe opleidingen: ‘bestuurder interne transportmiddelen’ en ‘logistiek’ in de derde graad. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt de richting autotechnieken versterkt met ‘polyvalent mecanicien zware bedrijfsvoertuigen’.”

Maritieme insteek

“Voor de verdere toekomst denken we aan een derde pijler: Haveneconomie & Internationale Handel. Die is dan meer op bedienden gericht. Ten slotte dromen we van een vierde pijler Defensie & Welzijn, vanuit een maritieme insteek gericht op jobs bij de Marine, de Scheepvaartpolitie, de reddingsdiensten en in de privébewaking.”

Voor de volledigheid: VTI Zeebrugge behoudt voorlopig zijn andere richtingen zoals houtbewerking, dakwerken en zorgopleidingen. “We zullen wel in elk programma aspecten van de haven integreren. Maar de bouwopleidingen stoppen omdat de interesse daalt en je die ook kunt volgen bij de collega’s van VTI Brugge”, besluit Knockaert.