Digitale tool Toecan brengt rijgedrag truckchauffeurs in kaart

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagenchauffeur
Vrachtwagenchauffeur © DAF

Om transportbedrijven te helpen om hun chauffeurs veiliger en efficiënter te laten rijden, lanceert het bedrijf Toecan een nieuwe tool in samenwerking met de Universiteit Hasselt. Een tracker in het voertuig verzamelt gegevens over het rijgedrag.

Met de gloednieuwe tool zet Toecan voluit in op preventie en sensibilisering. van de chauffeur: rijstijl, snelheid, uitvoeren van manoeuvres enzovoort. De vlootbeheerder krijgt alles doorgestuurd via het dashboard en kan zo opvolgen en bijsturen. De chauffeur zelf krijgt in realtime feedback en wordt met de smartphoneapp gestimuleerd om onveilig gedrag bij te sturen.

Drijvende krachten achter Toecan zijn Tom Brijs (verantwoordelijke Verkeersveiligheid en adjunct-directeur van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en professor bij Universiteit Hasselt), Geert Wets (hoogleraar en directeur van IMOB) en Kurt D’hondt (bestuurder D’hondt Insurance).

Werk aan de winkel

Ook al is het aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met vrachtwagens de laatste tien jaar gedaald, toch is nog altijd 10% van het totale aantal verkeersdoden en -gewonden het gevolg van een ongeval met een (lichte of zware)vrachtwagen. “Als we weten dat gedrag mee aan de basis ligt van 90% van verkeersongevallen met dodelijke slachtoffers en dat bijvoorbeeld het gsm-gebruik achter het stuur beduidend hoger ligt bij vrachtwagens en bestelwagens dan bij personenwagens, dan is er best wat werk aan de winkel”, zegt professor Brijs.

Maar voor transportbedrijven is een veiligheidscultuur creëren gemakkelijker gezegd dan gedaan. Technologie kan volgens Toecan een deel van de oplossing zijn, maar de grootste uitdaging ligt op het niveau van het rijgedrag. Hoe krijg je je chauffeurs mee in een permanent veiligheidsdenken, in tijden waar marges onder druk staan, het verkeer steeds drukker wordt en goederen just in time geleverd moeten worden?

“Bij IMOB vinden we het belangrijk dat ons onderzoek zorgt voor impact en dat het ook effectief in de praktijk gebruikt wordt. Door de technologie die ontwikkeld werd in het Europese Horizon 2020-project i-Dreams, draagt Toecan er toe bij dat het verkeersveiligheidsgedrag van professionele chauffeurs op een structurele manier verbeterd wordt”, zegt Wets.

Preventie

De tool is een eerste belangrijke stap naar meer verkeersveiligheid. Op termijn wil Toecan nog een stap verder gaan en bijkomende omkadering en ondersteuning bieden aan de hand van opleidingen en coaching, zowel online als op de werkvloer. D’Hondt: “Bij het nieuwe verzekeren staat preventie centraal: hoe kunnen we bedrijven helpen om het aantal schadegevallen te beperken? Met Toecan willen we hierop een antwoord bieden.”

Digitale tool Toecan brengt rijgedrag truckchauffeurs in kaart – Flows

Digitale tool Toecan brengt rijgedrag truckchauffeurs in kaart

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagenchauffeur
Vrachtwagenchauffeur © DAF

Om transportbedrijven te helpen om hun chauffeurs veiliger en efficiënter te laten rijden, lanceert het bedrijf Toecan een nieuwe tool in samenwerking met de Universiteit Hasselt. Een tracker in het voertuig verzamelt gegevens over het rijgedrag.

Met de gloednieuwe tool zet Toecan voluit in op preventie en sensibilisering. van de chauffeur: rijstijl, snelheid, uitvoeren van manoeuvres enzovoort. De vlootbeheerder krijgt alles doorgestuurd via het dashboard en kan zo opvolgen en bijsturen. De chauffeur zelf krijgt in realtime feedback en wordt met de smartphoneapp gestimuleerd om onveilig gedrag bij te sturen.

Drijvende krachten achter Toecan zijn Tom Brijs (verantwoordelijke Verkeersveiligheid en adjunct-directeur van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en professor bij Universiteit Hasselt), Geert Wets (hoogleraar en directeur van IMOB) en Kurt D’hondt (bestuurder D’hondt Insurance).

Werk aan de winkel

Ook al is het aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met vrachtwagens de laatste tien jaar gedaald, toch is nog altijd 10% van het totale aantal verkeersdoden en -gewonden het gevolg van een ongeval met een (lichte of zware)vrachtwagen. “Als we weten dat gedrag mee aan de basis ligt van 90% van verkeersongevallen met dodelijke slachtoffers en dat bijvoorbeeld het gsm-gebruik achter het stuur beduidend hoger ligt bij vrachtwagens en bestelwagens dan bij personenwagens, dan is er best wat werk aan de winkel”, zegt professor Brijs.

Maar voor transportbedrijven is een veiligheidscultuur creëren gemakkelijker gezegd dan gedaan. Technologie kan volgens Toecan een deel van de oplossing zijn, maar de grootste uitdaging ligt op het niveau van het rijgedrag. Hoe krijg je je chauffeurs mee in een permanent veiligheidsdenken, in tijden waar marges onder druk staan, het verkeer steeds drukker wordt en goederen just in time geleverd moeten worden?

“Bij IMOB vinden we het belangrijk dat ons onderzoek zorgt voor impact en dat het ook effectief in de praktijk gebruikt wordt. Door de technologie die ontwikkeld werd in het Europese Horizon 2020-project i-Dreams, draagt Toecan er toe bij dat het verkeersveiligheidsgedrag van professionele chauffeurs op een structurele manier verbeterd wordt”, zegt Wets.

Preventie

De tool is een eerste belangrijke stap naar meer verkeersveiligheid. Op termijn wil Toecan nog een stap verder gaan en bijkomende omkadering en ondersteuning bieden aan de hand van opleidingen en coaching, zowel online als op de werkvloer. D’Hondt: “Bij het nieuwe verzekeren staat preventie centraal: hoe kunnen we bedrijven helpen om het aantal schadegevallen te beperken? Met Toecan willen we hierop een antwoord bieden.”